Zobra Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Vi har et Canon 5D i bedriften der jeg er lærling, og for noen dager siden oppsto det en rar feil på alle bildene. Alle bildene som blir tatt (uavhengig av objektiv, minnekort og blits), blir tildekket av en sort kant nederst. Ca. 1/4 av bildet er svart. Kameraet er akkurat hatt en liten rens, så jeg tror ikke at det skal være støv e.l som forårsaker det, men jeg er jo ingen ekspert. Har tenkt til å sende kameraet til reperasjon, men tenkte å spørre her først, om noen har opplevd samme feilen på sitt kamera? Takknemlig for svar Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Ble bildene tatt med blits? I så fall, sjekk om lukkertiden de er tatt på er raskere enn kameraets bølitssynkroniseringshastighet. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Har sett slike effekter når blitsen begynner å bli flat for batteri (forøvrig ikke sett noe til denne effekten siden D70, så muligens noe har blitt gjort for å unngå det på nyere modeller?). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Er det en tydelig svart kant, eller er den litt diffus/utflytende? Kan vel være lukkeren som er defekt også (hvis kameraet har mekanisk lukker). Hvis kameraet har vært inne til en grundig rens, kan de som har gjort jobben ha kommet bort i lukkeren. Det skal ikke så mye til før den blir ødelagt eller kommer ute av stilling. Lenke til kommentar
Zobra Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Er det en tydelig svart kant, eller er den litt diffus/utflytende? Kan vel være lukkeren som er defekt også (hvis kameraet har mekanisk lukker). Hvis kameraet har vært inne til en grundig rens, kan de som har gjort jobben ha kommet bort i lukkeren. Det skal ikke så mye til før den blir ødelagt eller kommer ute av stilling. Det har ingenting med blits å gjøre, da jeg ikke brukte blits på de bildene som endte opp med svart kant. Tror kanskje at det er speilet i huset som ikke åpner seg helt, men kameraet er uansett sendt til reperasjon nå. Tusen takk for tips. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Det har ingenting med blits å gjøre, da jeg ikke brukte blits på de bildene som endte opp med svart kant. Tror allikevel det kan være en feil med lukkeren Den har ingenting med blits å gjøre. Lukkeren åpner for lyset som går via objektivet inn til sensoren. Om den ikke åpner seg helt, vil en del av sensoren ligge i konstant skygge, og du vil da få en svart kant slik du nevner. Hvis jeg nå ikke tar helt feil da, eller at 5D har elektronisk lukker som fungerer annerledes. Uansett er det en feil som det er best at et verksted tar seg av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå