Zirion Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hei. Har kommet inn på NTNU til høsten, og da lurte jeg på om noen hadde noen erfaring med reservasjon av studieplass? Jeg har planlagt en backpackertur ettersom dette antakeligvis er den eneste muligheten til å se verden mens jeg enda er ung. Hvor firkanta er egentlig studiesystemet i Norge? Kan jeg få reservert plassen min dersom jeg skriver en god søknad, eller må jeg søke på nytt neste år? Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hei på deg, du! Det er absolutt mulig å reservere plassen sin, men din grunn blir jo litt spesiell. Jeg reserverte plass på siv.ing. pga førstegangstjenesten, og det var kjempelett. Jeg er allikevel litt usikker på om grunnen din er god nok, men du burde absolutt prøve å skrive en søknad. Før du skriver selve søknaden kan du jo utveksle litt e-mail med opptakskontoret på NTNU, og høre hva de mener. Lykke til. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Fram til du har 30 studiepoeng må permisjoner fra studier ved NTNU begrunnes. Etter det er det fritt fram for å ta permisjon når du vil det selv. Lenke til kommentar
Ty Cobb Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Takk ja. Ring militæret og si du er keen på å komme inn så fort som mulig. Reserver plass. Dra til militæret. Dimm. Dra på tur^^ Lenke til kommentar
Zirion Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Fram til du har 30 studiepoeng må permisjoner fra studier ved NTNU begrunnes. Etter det er det fritt fram for å ta permisjon når du vil det selv. Du sier begrunnes, men må det være en utrolig god grunn som f.eks. graviditet, alvorlig sykdom eller førstegangstjeneste? Eller er det mulig å få permisjon før jeg har noen studiepoeng hvis jeg skriver en sabla god søknad? Jeg prøver i alle fall. Takk for innspill! Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Du kan jo studere 1 år, og så søke permisjon. Tviler på at alle muligheter for backpackertur er ruinert etter 1 år? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Permisjon og reservering av studieplass er to forskjellige ting. Den informasjonen du trenger ligger på: http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_...plass_til_2010/ Lenke til kommentar
Zirion Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Takk for alle innspill. Har søkt, og fikk blankt avslag. Studiesystemet i Norge er kanskje litt mer firkanta enn jeg trodde. Reservasjon av studieplass er kun mulig hvis man er gravid, har en alvorlig sykdom eller skal i militæret. Jeg får heller bare søke på nytt neste år Lenke til kommentar
hakski Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvor skal man sende søknaden om reservasjon av studieplass pga verneplikt, og finnes det et form for skjema som man bare kan fylle ut å legge til dokumentasjon for verneplikten, eller må man skrive en søknad for hånd? Glad for alle svar. Skal reservere plass ved NTNU jeg og. foreløpig har jeg kommet inn på 2. valget, står fortsatt på venteliste for førstevalget, må jeg vente med å søke om reservasjon til jeg vet hvilken linje jeg skal reservere? (begge er siv.ing. på NTNU) Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvor skal man sende søknaden om reservasjon av studieplass pga verneplikt, og finnes det et form for skjema som man bare kan fylle ut å legge til dokumentasjon for verneplikten, eller må man skrive en søknad for hånd? Glad for alle svar. Jeg sendte inn "håndskrevet" sammen med bekreftet kopi av innkallingen til opptakskontoret på Gløshaugen. Jeg skrev egentlig bare én setning i brevet, men jeg har ikke funnet noe skjema eller lignende for det. Regner med at det går greit. Får man noen bekreftelse i løpet av ganske kort tid? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hvor skal man sende søknaden om reservasjon av studieplass pga verneplikt, og finnes det et form for skjema som man bare kan fylle ut å legge til dokumentasjon for verneplikten, eller må man skrive en søknad for hånd? Glad for alle svar. Får man noen bekreftelse i løpet av ganske kort tid? Ja Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Hvor skal man sende søknaden om reservasjon av studieplass pga verneplikt, og finnes det et form for skjema som man bare kan fylle ut å legge til dokumentasjon for verneplikten, eller må man skrive en søknad for hånd? Glad for alle svar. Får man noen bekreftelse i løpet av ganske kort tid? Ja Nei! Sendte søknaden i juli-tider, fikk svar i slutten av oktober. Var ved UiO. Også verdt å nevne at jeg mistet plassen (!) uten videre. Ringte og spurte hvorfor, de svarte feil i systemet. Fikk så plassen tilbake. Endret 31. juli 2009 av KristofferB Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Pussig. Jeg fikk svar etter under to uker. Ved NTNU. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg sendte inn for litt over en uke siden, og studiet begynner om 10 dager. Vi får se hvor lang tid det tar før jeg får svar. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Jeg sendte inn til NHH den 21. juli og har enda ikke hørt noe, fristen er vel den 6. eller 7. august så jeg begynner å bli litt bekymret. Men jeg tar vel en telefon snart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå