Gå til innhold

Ny harddisk på gamma maskin!

Anbefalte innlegg

Hey! jeg skal skaffe meg ADSL nå, da kommer jeg til å laste ned masse ting. Så jeg lurte på, Ville en Western Digital 40,60,80 whatever funke på min IBM Med P2 400mhz osv stemmer det ikke at ATA er bakoverkompatibelt?

Og hvilken ATA støtte tipper dere jeg har på mitt hk?

Og hvordan finner jeg ut hvordan ATA støtte jeg har på hk'et mitt?

Alle svar tas med glede :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATA/100 kontroller er et PCI-kort og trenger ingen drivere under windows. Dette kortet får du kjøpt over alt i nettbutikker ligger det som reger under Kontrollere. Selv om det er å foretrekke er ikke et slikt kort nødvendig. WD har verktøy som lar deg utnytte disken selv om biosen skulle være for gammel til å takle så store disker. http://www.wdc.com/support/download/

NB: Jeg vil aldri garantere at noe som helst vil "passe" samme med en IBM pc. Har for mange dårlige erfaringer med den typen "PC-pakker".

[ Denne Melding var redigert av: jhbamse på 2002-01-23 22:51 ]

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min hos http://www.psdata.no for 465kr, jeg hadde ATA33 før jeg kjøpte den og merket en viss ytelse forbedring, spesielt oppstarten gikk kjappere enn før. Promise lager de beste og mest kjente kontrolleren for IDE disker. Promise sine (sikkert også andre) har egen BIOS som opererer uavhengig av system BIOS'en.

Kortet jeg kjøpte heter Promise Ultra ATA100 TX2. Kortet har to IDE kontakter som på et HK og du kan koble til 4 enheter på dette kortet i tillegg til de fire du kan koble til på HK'et.

For finne ut hvilken ATA versjo du kjører bør du se etter hvilken Ultra DMA mode som blir listet opp under boot prosessen. ATA100 er UDMA mode 5, mens ATA33 er enten UDMA 1 eller 2 husker ikke helt.

Her er oppsettet mitt pr. idag:

Promise Ultra ATA100 kortet kjører en WD 80GB på IDE1 og en WD 60GB på IDE2, de er da Master disker på hver sin IDE kanal.

På HK sine IDE kontakter kjører jeg en Yamaha 16x brenner på IDE1 som Primary master. På IDE2 jeg kjører en en 16x DVD spiller som Secondary Master og en intern Iomega Zip100 som Secondary Slave.

Telcontar

-Dell Dimension XPS-R1200CelT

-Celeron Tualatin 1200MHz på BX440SECC1 med Powerleap konvertor

-768MB PC133 RAM, WD 80GB 7200rpm, WD 60GB 5400rpm

-CreATIve Geforce 3 Ti500

-WinXP Pro

[ Denne Melding var redigert av: Telcontar på 2002-01-23 23:15 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...