amess Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hei Trenger litt hjelp, og lurer på om jeg kan bruke vlookup til dette, har søkt litt rundt men finner ikke ut av det jeg ønsker. Vi kan bruke ekemplet som er her Det ja da vil finne ut av på slutten er om, den kan summere opp for meg hvor mange ganger for eksempell "eple" er listet i tabellen. Greia her er at jeg skal lage en vaktliste, jeg har da definert alle ansatte som et tall, man skriver inn tallet, og personens navn kommer opp i cellen ved siden av, dette skal gjenta nedover, da man skal legge inn ansatte for hele måneden. Men på slutten av måneden vil jeg gjerne at man skal summere hvor mange vakter, ansatt 2 har gått. tabellen ser sånn ut ca: A B C D E 1 Ansatt sted 2Dato Nr Ansatt navn 3Dato Nr Ansatt navn 4Dato Nr Ansatt navn osv. Noen som har peiling på dette? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hei, COUNTIF(B7:B32;"eple") teller hvor mange ganger "eple" forekommer i området B7:B32. Lenke til kommentar
amess Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Hei, COUNTIF(B7:B32;"eple") teller hvor mange ganger "eple" forekommer i området B7:B32. Du er en herlig mann/kvinne:) tusen takk:) Lenke til kommentar
amess Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) slettet Endret 20. juli 2009 av amess Lenke til kommentar
amess Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Nytt spørsmål. Bruker samme tråd jeg (hvordan får jeg bort at den ikke er løst lenger? ) Arket ser ca slik ut: dato|arbeidsted 1|arbeidsted2|arbeidssted3| 1.aug|ansattx|ansatty|ansattz| 2.aug|ansatty|ansattz|ansattx| Planen med dette er at leder skriver hvem som skal jobbe hvor, hvis da han setter inn at ansattz skal jobbe på arbeidsted2 den 2 august, så skal dette kobles opp mot ansattz sin timeliste, og der den skal skrive datoen han er satt inn i og arbeidsted. til dette kan jeg jo bruke vlookup/hlookup men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare og definere sånn så at den skiller mellom ansatte. Prøver med en if setting men får det ikke til, noen som vet om if kan klare dette? eks: if ansattx er oppført i 1.aug på arbeidssted1 kjør vlookup, if false type 0 ? noe sånt? Endret 20. juli 2009 av amess Lenke til kommentar
Horge Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hvis du har tenkt å utbrodere dette systemet videre, så vil du før eller siden oppleve at du møter veggen i Excel, og da er det database som er løsningen. For å løse det du spør om nå, så lar det seg sant nok løse slik du skisserer, men det blir mye knot og det skalerer ikke i det hele tatt - det vil altså kunne "virke" så lenge du har en håndfull ansatte, men det duger ikke i lengden. Enkleste måte å løse nåværende utfordring i Excel, tror jeg blir å lage det som en stor liste hvor du rett og slett filtrerer innholdet når du skal vise kun en ansatt. En enda bedre måte vil være å ta utgangspunkt i den samme listen, og lage en pivottabell basert på denne. Da vil du kunne lage lister både for ansatte (viser hvilke steder de skal jobbe hvilke dager) og for arbeidssteder (viser hvilke ansatte som jobber på hvilke dager). Med pivottabell vil det også være enkelt å aggrere data til timelister (kontroll av lønn etc), og du kan lage statistikk over hvor mange timesverk som brukes på hvilke steder osv osv osv. Lenke til kommentar
amess Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Hvis du har tenkt å utbrodere dette systemet videre, så vil du før eller siden oppleve at du møter veggen i Excel, og da er det database som er løsningen. For å løse det du spør om nå, så lar det seg sant nok løse slik du skisserer, men det blir mye knot og det skalerer ikke i det hele tatt - det vil altså kunne "virke" så lenge du har en håndfull ansatte, men det duger ikke i lengden. Enkleste måte å løse nåværende utfordring i Excel, tror jeg blir å lage det som en stor liste hvor du rett og slett filtrerer innholdet når du skal vise kun en ansatt. En enda bedre måte vil være å ta utgangspunkt i den samme listen, og lage en pivottabell basert på denne. Da vil du kunne lage lister både for ansatte (viser hvilke steder de skal jobbe hvilke dager) og for arbeidssteder (viser hvilke ansatte som jobber på hvilke dager). Med pivottabell vil det også være enkelt å aggrere data til timelister (kontroll av lønn etc), og du kan lage statistikk over hvor mange timesverk som brukes på hvilke steder osv osv osv. Har aldri jobbet med pivottabell, og måtte google det nå for å se hva det var. Men det ser fint ut, skal starte og se på det. Tusen takk:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå