Gå til innhold

Objektiv- og fototips, hva skal jeg ta med på tur ?

Anbefalte innlegg

Jeg kan godt endre tråden til mer generelt :) Bare fint at fler henger seg på :)

Crumpleren (Pretty Boy L) ble for liten til beercan og kamera med 16-80 på, det gikk med 50mm eller blits, men ikke begge deler, vil ikke ha for stor veske heller, men må si det frister litt å skaffe seg en som er ørlite grann større slik at beercanen kan få bli med på tur;) Har noen tips til en Crumpler(eller annen ikke påfallende kameraveske) som er litt større enn den jeg har.

Hvis Crumpleren er akkurat for liten; så bør det holde å gå opp en størrelse (XL) eller den over der igjen (XLL).

Jeg sverger selv til Tamrac Express 7 til urbane oppdrag. Den tar en Canon 30D med Tamron 17-50mm f/2.8, EF-S 10-22mm 3.5-4.5 og Sigma 501-150mm f/2.8. Da er det også plass til en Sigma 1.4x TC , minnekortholdere for 8-12 kort og en to-tre ekstra batterier.

Det vesken ikke tar, er modeller som Nikon D3, Canon 1D-something osv. Grepet må bli hjemme*.

Sist gang bagen var med på tur, så tok jeg med Canon 30D + EF-S 10-22mm, Sigma 50-150mm, og EF 28mm f/2.8 ... Og en Olympus E-420 + 25mm f/2.8 ;)

Filosofien min er at så lenge jeg fyller den bagen passe full; så har jeg med nok til at det er meg som er begrensingen (og ikke kameraet).

Tom

*) edit - og jeg tror det er en god ide ;)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muffin Top har tatt over for Pretty Boy, men XL- og XXL-versjonene ser ikke ut til å være på plass hos FotoVideo før om en drøy uke. I utlandet heter de henholdsvis Muffin Top 4000 og 5500. Jeg vil anbefale størrelsen til XXL (5500). Den er like stor som min Million Dollar Home 6, som rommer alt jeg har i signaturen.

Kommer selv til å kjøpe meg en Muffin Top L (3000) for de gangene jeg skal reise lett (med Tamron 17-50mm f2.8 og Sigma 30mm f1.4 eller blits). Denne tilsvarer bagen du har i størrelse. Har pr. nå en Lowepro Apex 140 AW, men den er langt fra like anonym, samt at den ikke tar blitsen). Skal til Mallorca på lørdag og er litt skeptisk til å drasse rundt med den der.

Fader. Det baller på seg med bager hos meg nå. :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Drar for egen del til Amsterdam i august, ekstremt usikker på hva jeg skal ta med:

Alternativ 6: (Det ultrakompakte alternativ)

-D300

-Sigma 18-250mm OS HSM

Når jeg ser på utstyrsparken din drister jeg meg til å tro at du har råd til et billig allroundobjektiv ;)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at det finnes endel folk som ræller rundt på scooter og griper kameraer og vesker i Roma. Pass på så du har kamera over halsen, ikke bare over skulderen. Evt hender det også at folk har en liten kniv som de kutter skulderstroppen med før de løper som bare pokker. Om du kjøper en slik så skal du være ganske trygg.

Og en 5x-zoom er for meg akkurat passe når jeg skal ut døra og ta bilde av "alt". 12-60'ern min takler det aller meste - den er nesten like vid som endel vidvinkel-objektiver samtidig som den har ganske bra tele.

Lenke til kommentar
Når jeg ser på utstyrsparken din drister jeg meg til å tro at du har råd til et billig allroundobjektiv ;)

Men med den optikken han har idag; så tipper jeg han vil blir rimelig misfornøyd med kvaliteten ;)

En Nikkor 16-85mm derimot - det hadde passet bra. Tviler på at man trenger noe særlig mer en 85mm i Amsterdam ....

Tom

Lenke til kommentar
Drar for egen del til Amsterdam i august, ekstremt usikker på hva jeg skal ta med:

Alternativ 6: (Det ultrakompakte alternativ)

-D300

-Sigma 18-250mm OS HSM

Alternativ 7: (mitt drømmeglass)

-Nikon D40, 60, 5000, e.l.

-Voigtländer 20mm f/3.5 SLII

-Voigtländer 40mm f/2 SLII

Lenke til kommentar

Hvis det var meg og mine muligheter for valg ville jeg tatt med kun 2 objektiver:

18-200 + 10-20

Hva skal en med mer egentlig? Skal en begynne å tenke "kjekk å ha med" så kan en like godt ta med hele skapet.

18-200 (eller tilsvarende) dekker vel 95% av behovet? Og resten tar vidvinkelen.

Tor

Lenke til kommentar

Det er mange ganger jeg bare har tatt med meg D80en med 18-135 når jeg skal på ferie fordi jeg ikke gidder å dra med meg over 3 kg som jeg ender opp med hvis jeg skal ha med begge f/2,8-zoomene.

Men da har det ofte endt med at jeg har savnet dem i en del situasjoner. Jeg hadde ikke klart å ta disse bildene med 18-135, f.eks. Jeg ergrer meg spesielt over at jeg ikke hadde 80-200 f/2,8 sist jeg var i Legoland, for du kan gjøre utrolig mye morsomt med smal DOF i Miniland :(

En annen ting er hva man har bruk for. Hvis man ikke trenger ekstremvidvinkel, så er 16-80 + beercan en bedre pakke enn 10-20 + 18-200, og jeg tviler på at det blir noe særlig mye mer å drasse på (men jeg vet ikke helt hvor mye CZ 16-80 faktisk veier).

Lenke til kommentar

Sist jeg var i Roma hadde jeg med Alpha 700, sigma 10- 20 , sony 16-105 , sony 50 mm 1,4 og blitz. Crumpler Messenger Boy 7500.

Blitzen ble ikke brukt.

I tillegg til din 16 - 80 ville jeg tatt med 50mm.

Jeg har kun nooen få bilder som er tatt over 80 mm så etter min mening er det ikke behov for tele.

Jeg fant 3 fotoforretninger sentralt i Roma ( med utgangspunkt Spansketrappen)

Utvalg og priser var dårligere enn hos Japan Photo i Norge.

Fra tårnet i Peterskirken og toppen på Vittorio Emanuele II monumentet har du en fantastisk utsikt med gode muligheter for oversiktsbilder.

Dersom du ikke har vært i Peterskirken anbefaler jeg å dra dit mellom kl 07 og 08.

Lite folk og mange muligheter for fotografering.

God tur til en fantastisk by

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...