Gå til innhold

Objektiv- og fototips, hva skal jeg ta med på tur ?

Anbefalte innlegg

Skal en tur til Italia, og da må en jo ha med litt fotoutstyr ;)

Går noen runder med med selv om hva jeg skal ha med, selvskreven er 16-80en, men lurer litt hva jeg skal ha i tillegg(vil bare ha det som går i den lille crumpleren, plass til ca ett objektiv ekstra).

Valgene mine står mellom 50mm F1.7, 20mm F2.8, 90mm F2.8 eller kanskje en blits?

Noen som har noen betraktninger? (Skal både til Roma og omegn rundt)

Og i tillegg, kjenner noen til noen fotoforretninger i Roma, har vært der 2 ganger før, men har ikke funnet noe)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke du har noe spesielt behov for lysstyrken til fastoptikken, så tror jeg jeg hadde tatt med ølboksen for å få mest mulig allsidig brennviddeområde (evt. 70-300, men ølboksen er vel optisk bedre).

Spørs jo litt hva du planlegger å fotografere selvsagt. Jeg bruker 80-200 en del til å ta bilder av detaljer på arkitektur (det er f.eks. mange fine gargoyler i Praha, og jeg tror ikke Roma er noe mindre spennende).

Lenke til kommentar

På en slik tur så kommer du langt med 16-80mm. Jeg hadde ikke giddet å ta med noe av det andre hvis jeg hadde hatt et slikt glass.Det jeg derimot ville tatt med i tillegg er en 35mm f/2 e.l. (50mm blir for trangt). Som er fint på kveldene når lyset er i ferd med å forsvinne. Samtidig blir kamerae mindre fremtredene - noe som også kan være greit.

Tom

Lenke til kommentar

Drar for egen del til Amsterdam i august, ekstremt usikker på hva jeg skal ta med:

Alternativ 1:

- D3

- 24-70mm f/2.8

- 50mm f/1.4

- SB-800?

Alternativ 2:

- D300

- 17-35mm f/2.8

- 35mm f/2

- SB-800?

Alternativ 3:

- D3

- 24-70mm f/2.8

- 70-200mm f/2.8

- 50mm f/1.4

- SB-800

Alternativ 3 høres ut som mye arbeid, så utgår mest sannsynlig. Kjerringa stiller dessverre ikke opp som bærer heller ;)

Edit:

Funderer også på å slå til med 70-300mm VR, men svært skeptisk til kvaliteten.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hadde jeg bare orket å bære skulle jeg kjørt på med:

D3, 14-24mm, 24-70mm og 70-200mm + muligens 50mm f/1.4.

Men blinker ryggproblemer lang vei av den samlingen.

Drar for egen del til Amsterdam i august, ekstremt usikker på hva jeg skal ta med:

Det var vel ikke så pent av deg å kuppe tråden til Karabin slik ?

Tom

Tenkte brennvidde utvalg problematikken ble rimelig generell. Hadde ingen mål å kuppe tråden. Bare luftet tilsvarende problemstilling.

Til trådstarter:

Colosseum bare MÅ du få med. Svidde av 2000+ bilder der. Ble liksom aldri ferdig.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Tenkte brennvidde utvalg problematikken ble rimelig generell. Hadde ingen mål å kuppe tråden. Bare luftet tilsvarende problemstilling.

Er ikke uenig i det. Vi burde ha en slik tråd for "hva skal jeg ta med på tur" - og da kan dette være et like godt utgangspunkt som noen. Vi får høre hva Karabin tenker om saken.

Tom

Lenke til kommentar

Et tips til motiver i Roma er å ta turen opp på den høyden som ligger like ved Colosseum (Palatino). Der hvor Mosselini's hus fortsatt står og ruinene etter keiser Augustus er. Der får du fantastisk oversikt over forumet, samt noen fine utsiktspunkt mot både colosseum og andre objekter rundt om i byen.

Tele er kanskje et tips her :)

Edit: Var Augustus og ikke Nero som hadde palass her. Nero sitt ligger på høyden diagonalt over Colosseum, fra Palatino :)

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar
Et tips til motiver i Roma er å ta turen opp på den høyden som ligger like ved Colosseum (Palatino). Der hvor Mosselini's hus fortsatt står og ruinene etter keiser Nero er. Der får du fantastisk oversikt over forumet, samt noen fine utsiktspunkt mot både colosseum og andre objekter rundt om i byen.

Tele er kanskje et tips her :)

Mye spennende på høyden også, vidvinkel der - tele for utsikten.

Sukk, jeg MÅ tilbake til Roma igjen. Fikk ikke tid til å ta alle bildene jeg hadde planlagt. For hver dag dukket det opp stadig flere muligheter - tror aldri du går tom for motiver i den byen.

Er ikke uenig i det. Vi burde ha en slik tråd for "hva skal jeg ta med på tur" - og da kan dette være et like godt utgangspunkt som noen. Vi får høre hva Karabin tenker om saken.

Tom

Hovedutfordringen for en hver tur er vekt. Nettopp av den grunn jeg vurderer seriøst 70-300mm VR + 16-85mm VR til D300. Alt tilgjengelig i en søt liten kameraveske uten ryggproblem.... hadde vært en drøm.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Hovedutfordringen for en hver tur er vekt. Nettopp av den grunn jeg vurderer seriøst 70-300mm VR + 16-85mm VR til D300. Alt tilgjengelig i en søt liten kameraveske uten ryggproblem.... hadde vært en drøm.

Hvis lav vekt er målet - så tar du meg D300 og og 35mm - that's it.

Tom

Lenke til kommentar

Hvis lav vekt er målet - så tar du meg D300 og og 35mm - that's it.

Tom

Gjort før, fungerte overraskende bra - savnet mer vidvinkel av og til og ikke minst tele andre ganger.... Uansett hva man velger så blir jeg ikke fornøyd - uløseslig dilemma.

Lenke til kommentar
Gjort før, fungerte overraskende bra - savnet mer vidvinkel av og til og ikke minst tele andre ganger.... Uansett hva man velger så blir jeg ikke fornøyd - uløseslig dilemma.

Det er en av grunnene til at jeg har skaffet meg en del Olympus utstyr. E-620 + dobbeltkit er kompakt og lett, og gir mer enn god nok bildekvaltet til feriebildene. I tillegg har jeg en 25mm f/2.8 pancake for de gangene jeg skal være veldig kompakt.

Tom

Lenke til kommentar

Det er en av grunnene til at jeg har skaffet meg en del Olympus utstyr. E-620 + dobbeltkit er kompakt og lett, og gir mer enn god nok bildekvaltet til feriebildene. I tillegg har jeg en 25mm f/2.8 pancake for de gangene jeg skal være veldig kompakt.

Tom

Har vært å snuset på Olympus til nettopp dette formålet selv, prøver for alt i verden å ikke ende opp med utstyr fra flere produsenter, men akkurat nå frister det veldig.

Edit:

Får gå inn i tenkeboksen et par dager/uker og vurdere. Har fortsatt feriepenger/skattepenger som står urørt på konto. De gjør jo liten nytte for seg der ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Syns ikke akuratt det der veier så mye.

Fra september (sånn det ser ut nå) skal jeg sykle fra Ungran gjennom Balkan, Italia, Frankrike, Spania osv nedover Vest Afrika ned til Sør Afrika for og få med seg fotball wm neste år. alt kommer ann på om jeg får permesjon fra jobb eller ikke.

Av kamera utstyr blir det k20d,18-250mm ,17-70mm, 10-17mm fisheye, 18-55mm (reserve) pluss grep, 6batterier, osv. og det er bare kamerautstyret:P

bagasjen til sammen skal helst ikke gå over 20kilo til sammen. og dra på alt det der i 9månder da kan vi beggyne og snakke vekt

Lenke til kommentar

Tom

Jeg kan godt endre tråden til mer generelt :) Bare fint at fler henger seg på :)

Crumpleren (Pretty Boy L) ble for liten til beercan og kamera med 16-80 på, det gikk med 50mm eller blits, men ikke begge deler, vil ikke ha for stor veske heller, men må si det frister litt å skaffe seg en som er ørlite grann større slik at beercanen kan få bli med på tur;) Har noen tips til en Crumpler(eller annen ikke påfallende kameraveske) som er litt større enn den jeg har.

Lenke til kommentar

(snip)

Funderer også på å slå til med 70-300mm VR, men svært skeptisk til kvaliteten.

Alternativ 5:

- D3

- 35/2

- 50/1.4 eller 1.2

- (eventuelt) 70-300/4.5-5.6

Ingen grunn til å være skeptisk til 70-300, men du vil kanskje aller helst holde deg unna området fra 200 til 300 om du er skarphetsfanatiker.

Liker også forslaget over om D300+35/2, men det er jo bare du som vet hvor mye utstyr du egentlig trenger. Vel, hvis du vet det selv, uansett. Det er jo virkelig ikke lett. :)

@ Karabin: for en liten stund siden var det en diskusjon om mellomsmå bagger i baggetråden. Husker ikke om det ble konkludert med noe, men det er nok en del nyttige forslag der. :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...