Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er nettverkslagring godt for?

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en NAS server. Men lurer på hva de kan brukes til. Når jeg sitter på min stasjonære kan jeg bare trådløst hente fram filer fra den og på et par sekunder få filmen, bildet eller høre på sangen med en eneste gang?

Hvordan kobler jeg den til ruteren? Må jeg trekkeen ledning til den eller kan dekobles opp mot den trådløst? Ogkan jeg utestenge noen brukere av nettverket om jeg vil bare at noen pcer skal kunne bruke den?

og vist jeg sitter til bæstemor og hr lyst å seen film jeg bare har hjem, kan jeg bare dra på nettet og koble til serveren og hente den ned nogenlunde kjapt?

er helt blank på slike ting og er sikkert myede kan som jeg ikke vet

Denne her jeg tenker på å kjøpe.

[Tastaturet er ødelagt så det kan bli ganske mye skrive feil]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt du spør om er variabler.

Når jeg sitter på min stasjonære kan jeg bare trådløst hente fram filer fra den og på et par sekunder få filmen, bildet eller høre på sangen med en eneste gang?

Ja, så lenge du har et trådløst nettverk med tilstrekkelig kvalitet. Skal du streame mye HD-video vil kabel være en fordel, men begrensningene her ligger i din egen infrastruktur og ikke i disken.

Hvordan kobler jeg den til ruteren? Må jeg trekkeen ledning til den eller kan dekobles opp mot den trådløst?

Det er vanlig å koble til med standard nettverkskabel med RJ45-plugg, men det finnes sikkert disker med trådløs støtte. Igjen må du da tenke på eventuelle begrensninger i infrastrukturen, da trådløse nettverk ofte er dårlig egnet til store dataoverføringer.

Ogkan jeg utestenge noen brukere av nettverket om jeg vil bare at noen pcer skal kunne bruke den?

Det vil være naturlig å bruke passordbeskyttelse eller tilsvarende til slike ting. Utvalget av type sikringer varierer fra disk til disk.

og vist jeg sitter til bæstemor og hr lyst å seen film jeg bare har hjem, kan jeg bare dra på nettet og koble til serveren og hente den ned nogenlunde kjapt?

Du kan i hvert fall hente den ned. Tilgang til disken over Internett kan du fikse i routeren din, men hastigheten kommer helt an på hvilken hastighet du har ut på din bredbåndstilkobling. Har du 100 Mb fiber går det meste, mens 300 kb ADSL ikke går like bra.

Jeg tar forbehold om at jeg nå snakker generelt, da jeg ikke har tatt den disken som du nevner under lupen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...