cemapa Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hei Jeg kom over dette forumet i leten på svar i forhold til utveksling. Jeg vet at mange av svarene sikkert ligger ute, men jeg håper at noen kanskje kunne sette av tid til å svare akkurat meg. 1. Det evigvarende spørsmålet: hvilken organisasjon? Jeg vil ikke ha EF, men jeg har tenkt på Aspect, Speak og Explorious. 2. Hvor tidelig kan man søke? Jeg er 94modell, det vil si at jeg begynner i 10. etter sommerferien. 3. Jeg vet at noen organisasjoner tilbyr "statsgaranti", og da lurer jeg litt... Hvis jeg ber om statsgaranti på California (jeg vet, alle søker der men) Kommer jeg til en sentral del av Cali da, eller kommer jeg på en ranch på grensen, så man fortsatt kan si at man befinner seg i Cali? 4. Hvis man ikke har lyst på får stor klimaforandring, er østkysten fint da? 5. Hva er greia med North-Dakota og South-Dakota, det er en del som søker der, er det ikke? 6. Kan noen forklare meg den økonomiske delen? Hvor mye man kan få fra lånekassen, hvor mye man må ut med selv, og da tenker jeg ikke på "forbruk" i form av shopping etc, for det vet jeg hva koster () 7. Hvordan er det med karakterer? Jeg har nesten 5 i snitt. Vil det si at jeg er mer kvalifisert til å komme inn på en "bedre" skole i eks Washington enn en med 3 i snitt? 8. Hvordan er amerikanske karakterer iforhold til norske? a = 6, b = 5, c =4? Osv? 9. Er det noen som har opplevd noen vanskligheter i forhold til at din vgs ikke lar deg dra? (hovedsaklig vgs i oslo) Det er sikkert masse mer jeg spør om etterhvert! Håper på svar, vennelig hilsen cemapa Lenke til kommentar
redsox Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Kan svare på noen av spørsmålene dine:) 4) Det spørs jo hvor i Norge du bor nå... Det er temmelig varmt om sommeren, er selv i Boston nå.. Er ca 30-35 grader på dagen. På vinteren blir det også ganske kaldt med en del snø. 5) Vet ikke hva du spør om, men både south og north dakota er ganske kjedelige plasser å være. Lite å gjøre der, ville selv valgt en annen plass. 7) Nei, du søker deg ikke inn på Highschool i USA. Det er som norsk ungdomskole, du går på den som er nærmest. Highschool er ikke akkurat det samme som vgs, på highschool er det trinn 9,10,11,12. 8)Det er vanskelig å oversette karakterene.. I usa er alt basert på prosenter.. 90-100% er A, 80-80.99% er B, 70-70.99% er C, 60-69.9% er D.. Alt under 60% er stryk. I norge kan man jo ha under 60% of få en veldig svak firer, så det er litt anderledes. 6 i Norge er vanligvis over 95%, 5 er over 80%.. Men lekser utgjør mellom 30-70% av karakteren i USA, så der er bare å gjøre leksene, så går alt bra:) Har selv gått 2 år på highshool og 2 år på vgs..Highschool er latterlig veldig lett hvis du tar vanlige fag.. litt utfordrende hvis du tar "gifted" fag og ganske vanskelig hvis du tar AP fag.. Ville sagt at nesten hvem som helst kan få A-B karakterer hvis de gjør leksene. Lenke til kommentar
US4 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=561409 Her får du svar på alt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå