Gå til innhold

utvekslingsår - IOWA

Mino1

Anbefalte innlegg

jeg skal på utvekslingsår til iowa, og vet jo selvfølgelig ingenting om staten. har lett litt på internett men fant bare overflatisk info. plassen jeg skal til heter Creston, Iowa.

Hvis det er noen som har litt inngående kunnskap om staten(som hvordan folk er, vaner, vær, mye kriminalitet?, sekter osv)

bidra med alt dere vet!

setter pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

jeg har selv bodd der i et år, var på utveksling i Fairfield, Iowa. Det er en del andre norske som også har vært det, men kjenner dessverre ingen av dem.

Jeg regner nesten med at du enten har dratt dit allerede eller skal dra om et par dager? Så jeg veit ikke hvorvidt du følger med på denne diskusjonen nå men here goes, dette er hva jeg mener om iowa.

Iowa en relativt liten stat i midt central america også kjent som bibelbeltet. Dette var det første jeg la merke til, hvor kristne folk der kan være. De går i kirka på søndager og de fleste på vår alder går også i youth group som somregel er på onsdager.

Folk i iowa er som regel åpne, landlige og veldig velkomne av seg og du er velkommen nesten over alt hvor du går. Iowans er heller ikke redde for å fortelle deg hva de er flinke til. Når de introduserer seg selv(i allefall der jeg bodde) så fikk du med en rekke av ting de er flinke til. feks : Hello my name is Erin and i'm really good at cross country. Ikke noe unormalt i det, men det er sånt vi ikke er vant til å høre her hjemme.

Etter skolen aktiviteter er populært her, du finner alt fra løping i frimark(noe jeg drev med og satte stor pris på) til svømming og norsk fotball(soccer). Jeg vil anbefale deg å melde deg opp på slike aktiviteter, det er her du kommer til å møte mesteparten av dine nye venner=)

Skolen i usa er generelt annerledes enn hjemme. De har ikke lange pauser mellom timene slik vi har ofte bare en 3-4 minutter slik at du akkurat rekker å gå til neste tilme. Du trenger noe de kaller hallpass, en underskrift fra læreren din for å gå på do, i skapet ol. Utifra hvor stor skolen din er kan lunchen foregå i skift. Vi hadde tre skift der man spiste fordelt på halvannen time.

Som alle andre steder i USA vil du helt sikkert komme borti kriminelle. Det spesielle med iowa er at de er kjent for å produsere krystallamfetamin. Det er også en del small time kriminals her, men som i norge kan du velge å styre unna disse uten at de lager problemer for deg.

Været og geografien i Iowa er også noe både kjent og ukjent for oss. Iowa er flatt! ja virkelig, høyeste punktet differerer mindre enn 300 meter fra det laveste. Og fyi, når folk snakker om at iowa er en stor maisåker, så tuller de ikke. Du kommer til å se nok maisåkre, korn og sojabønneåkre. Været er veldig uforutigbart. De har fint vær, dårligvær, tornadoer og tordernstormer du ikke finner noe annet sted i verden. Tordenværet her hjemme på en horribel dag er bare småtterier, men du blir vant til det og jeg som selv var livvredd for tordenvær satt flere timer på verandaen og tok bilder av lynet. Tornadoene får du sikkert informasjon om når du kommer dit, men du kommer helt sikkert borti dem, da det er mange små i løpet av sommersesongen. Heh, nå vil jeg bare ha frem at jeg skriver ikke dette for å skremme deg, men det er slik det er. det er ikke noe farligere å bo der enn her hjemme i norge;)

Men jeg er superdårlig på å skrive sånne lange ting, så hvis du vil vite mer om iowa eller om hvordan et utvekslingsår i iowa er så kan du legge meg til på msn eller sende meg en mail på [email protected] og jeg sender deg med glede både bilder og informasjon med ting og tang jeg lærte og så der borte=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...