Gå til innhold

Beste utdanning for å jobbe på båt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stjeler denne tråden her litt. Er det fremdeles mulig å komme seg ut på båt og få utdanning slev om jeg er ferdig på VGS? (gikk Medier og Kommunikasjon - Informasjon og Kommunikasjonsteknologi - Allmennfaglig påbygging, så det er ikke særlig relatert til noe med sjø i det hele tatt)

Hvis du går inn på linken min tre poster opp så ser du at opptakskrav er generell studiekompetanse. Det starter helt på scratch. Så trenger ikke noe fra v.g.s.

Går ikke den linja selv, men en annen maritim linje på skolen og kjenner fler der. En god del timer i uka, matte og fysikk-emner bl.a. Men you fix? :)

 

Mine matematiske evner er svært dårlige. :p

Lenke til kommentar

3 år på høgskule. Deretter 12 månar effektiv fartstid før første sertifikat. Dekksoffiser klasse 3 trur eg. Det tar 2 år å få effektiv fartstid på 12 månar fordi ein berre jobbar halve året. Eg har gjennom skule fått tilbud om sommarjobb på båt mellom 1. og 2. året og mellom 2. og 3. året. Dette blir godkjent fartstid og eg har derfor berre minimum 10 månar med fartstid før første sertifikat. Har du fagbrev som matros er minimum fartstid kun 6 månar. (Men dette har ikkje du)

 

I Haugesund er det 2 år med skikkelige fag og så er siste året såkalt profilering. Her kan ein profilere seg innan offshorefag eller organisasjon og ledelse. Eigentleg berre eit tulleår, men, men.

 

I Haugesund har eg blitt tilbudt og tatt desse faga/kursa:

  • IMO 60 Grunnleggande sikkerheitskurs for sjøfolk
    Dette kurset er obligatorisk for alle som skal jobbe på båt. Enten du er vaskepersonell eller offiser
  • IMO 80
    SIkkerheitskurs meir ledelsesorientert
  • DP basic
    Basic gjennomgang av DP.
  • DP Advanced
    Kurs du må ha for å ta DP-sertifikat. Du må ha minimum 30 dagar(28 blir godkjent)fartstid på DP-fartøy mellom DP-basic og DP-Advanced.
  • ECDIS
    Dette får du sikkert over alt. Bevis på at du kan operere ei godkjent kartmaskin.
    Electronic chart display and information system viss nokon lurte.
  • ARPA
    Dette får du sikkert over alt og. Bevis på at du kan operere ARPA-radar. Dette er ein funksjon som reknar ut kurs og fart til eit eventuelt plott på radaren med hjelp av eigen kurs og fart og observasjonar gjort av radar.
    Automatic Radar plotting aid viss nokon lurte.

EDIT:

Eg kan legge til at Høgskulen Stor Haugesund har avtale med 6 reder om garantert kadettplass for skikka studentar som går ut frå høgskulen gjennom eit ordinært studieforløp.

Rederia er: Østensjø rederi, Solstad Offshore, Knutsen OAS Shipping, Simon Møkster shipping, Gulf Offshore og Eidesvik

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Jeg syns det virker litt tungvint.

Vi har nå 6mnd praktisk skole hvor vi lærer å sveise, dreie, sikkerhetsfag, praktisk sjømannskap og alt det der.

Etter det er ferdig kommer vi ut å seile på ett av Mærsk sine skoleskip i 3mnd. Så er det tilbake til skolen i 20mnd hvor vi har fag som motorlære, elektronikk, navigasjon osv.

Etter det er ferdig, har vi så 12mnd på sjøen (9mnd seiletid fordelt på conteiner, tank og supply), hvor vi så kommer tilbake og skriver vår bachelor som gjør oss til junioroffiserer.

Så velger vi om vi vil være skipsfører, maskinmester eller begge deler, som da er senioroffiser delen.

Fullfører man det, kan man såvidt jeg har forstått det, påmønstre som styrmann.

Lenke til kommentar
Stjeler denne tråden her litt. Er det fremdeles mulig å komme seg ut på båt og få utdanning slev om jeg er ferdig på VGS? (gikk Medier og Kommunikasjon - Informasjon og Kommunikasjonsteknologi - Allmennfaglig påbygging, så det er ikke særlig relatert til noe med sjø i det hele tatt)

Hvis du går inn på linken min tre poster opp så ser du at opptakskrav er generell studiekompetanse. Det starter helt på scratch. Så trenger ikke noe fra v.g.s.

Går ikke den linja selv, men en annen maritim linje på skolen og kjenner fler der. En god del timer i uka, matte og fysikk-emner bl.a. Men you fix? :)

 

Mine matematiske evner er svært dårlige. :p

Hehe. Mange av de som går linja er heller ikke spesielt gode, men fikser det vel siden det er noe de liker. Så hvis du vil ta den utdanningen, så syns jeg ikke det bør stoppe deg akkurat.

Høyskolen i Vestfold kjører sommerkurs i matte og fysikk (90% sikker på det), og går jo an å gå til privatlærer etter undervisningstid, hvis en skulle trenge det. Så det går nok.

 

Jeg har liksom ikke helt gnisten til å drive med det jeg har begynt på så blir sånn halvveis jobbing. Ikke å anbefale. Så har nok valgt feil.. :/ Stress det der med utdanning, når man ikke vet!

Endret av black_sheep
Lenke til kommentar
Ja, for DET var jo ikkje meir tungvint enn:

3 år på skule

2 år på sjøen.

 

 

 

 

:dontgetit:

 

Det jeg mener er at man får prøvd om det er en utdannelse man vil satse på, ganske tidlig i utdannelsen. Jeg har snakket med flere eldre elever som sier at det er en del som hopper av, da de finner ut at 2-3mnd på sjøen er ganske lang tid å være borte.

Da er det bedre å ha brukt 9mnd totalt, enn 3år på skole.

 

Jeg vet ikke hva slags skip man kan komme ombord på, hvis man vil jobbe i en sommerferie?

For meg virket det "tryggere" å søke på den skolen jeg går på, men det er så mitt syn på saken.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva slags skip man kan komme ombord på, hvis man vil jobbe i en sommerferie?

Supply og ankerhandling i nordsjøen for eksempel. Standby og.

 

Dessuten går ein 4 veker på og av på dei fleste båtane i nordsjøbasenget så ein må vere ganske heimekjær for ikkje å halde ut det. Men for all del, verden er større enn nordsjøen.

Endret av thamule
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
På 4år er det like før man kan bli skipsfører, man kan faktisk ta skipsfører her nede på 3.75år.

Er nok ikke lett å få noe skipper jobb som 19 åring, om man ikke kjøper seg en liten båt å driver med litt charter trafikk.

Om det ikke er noen forandring så er Fagbrev som matros inntakskravet for den tekniske fagskolen som varer 2 år og gir den teorien som skal til for å kunne være skipsfører på et hvert skip uansett størrelse etter en gitt fartstid. Men er også mulig å gå via allmen og høyskole osv. Men det er mer krevende og en får svært lite praktisk kunnskap i sjømannskap. Men mulig dette er forandret siden jeg holdt på, men det går sjelden mot itng som er enklere???

På den gamle måten kunne en bli skipsfører på 4 år, med VK 2 og 3, men er kanskje dette som har kommet tilbake??

Endret av Rune-B
Lenke til kommentar

Sjekk linken jeg la til. 6mnd praktisk skole, er det stadiet jeg er på nå. Lærer sånne helt basale ting som å file, spleise tau, knop og stik, navigation og vakttjeneste. Så bærer det ut på et skip i 3mnd, hvor vi etter det kan velge en retning.

 

Jeg lette etter en utdannelse som hadde fokus på at man kom ut i praktik og ikke kun satt på lesesalen dag ut og dag inn. So far so good..

Lenke til kommentar
Sjekk linken jeg la til. 6mnd praktisk skole, er det stadiet jeg er på nå. Lærer sånne helt basale ting som å file, spleise tau, knop og stik, navigation og vakttjeneste. Så bærer det ut på et skip i 3mnd, hvor vi etter det kan velge en retning.

 

Jeg lette etter en utdannelse som hadde fokus på at man kom ut i praktik og ikke kun satt på lesesalen dag ut og dag inn. So far so good..

Tittet på den ja. Så veldig bra ut. Husker jeg irriterte med grønn over alle disse tullete allmenfagene på fagskolen, som overhodet ikke hadde noe med yrket å gjøre. Selv skulle jeg gjerne hoppet rett fra ungdoms skolen og på det du går. Så du er heldig som fant denne muligheten. Håper flere ser denne muligheten.

Lenke til kommentar
Krever desverre at man har en eller annen form for allmenn eller liknende utdannelser. Dog er det noe som heter "efterskole" her nede, er vel en form for høyskoler bare for elever som kun har ung.skole.

Der kan man finne noen maritime efterskoler, hvor man har relevante fag og mulighet for å gå videre til høyereutdannelser.

Da blir det vel omtrent like lang tid som i norge totalt sett.Noe over 6 år før du står med det første sertifikatet i hånden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...