Fisketorg Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hei Skaffet meg for 2 dager siden min nye Q9550 2.87 Ghz. Har overklokket en E6750 2.78 GhZ til 3.2 GhZ for en stund siden og husker ikke helt hvordan jeg gjorde det. Hvis noen kan hjelpe setter jeg stor pris på det. Lenke til kommentar
TMWH Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 øking av fsb (front side bus) inne i BIOS. Skal du bare klokke til 3.2 kan du bare ha resten på auto vil jeg tro.. Lenke til kommentar
Fisketorg Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Prøvde meg litt fram og satt FSB til 411 og volt til 1.2500 Kjører på 3.5 helt stabilt. Vil gjerne klare høyere, men er i tvil på hvor mye jeg skal øke på FSB i forhold til volten. Endret 20. juli 2009 av Trekkspelmannen Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Prøvde meg litt fram og satt FSB til 411 og volt til 1.2500Kjører på 3.5 helt stabilt. Vil gjerne klare høyere, men er i tvil på hvor mye jeg skal øke på FSB i forhold til volten. du øker fsb gradvis oppover til systemet blir stabilt, dette testest med occt som eg synest fungerer bra, feilmelding kan googlest! ellers sjekk temp med real temp, v-core økes når systemet blir ustabilt og helt til det blir stabilt, men vist du KUN øker fsb klokker du også rammen din, så det må du også tenke på. så v-core hjelper ikkje alltid.. Lenke til kommentar
Fisketorg Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Ok, takker for svar. Har klokket til 3.7 som jeg fornøyd med. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Ok, takker for svar. Har klokket til 3.7 som jeg fornøyd med. volten bør ikkje gå over 1,3625 da det er øvre grense fra intels anbefalinger Lenke til kommentar
tweakMan Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Ok, takker for svar. Har klokket til 3.7 som jeg fornøyd med. volten bør ikkje gå over 1,3625 da det er øvre grense fra intels anbefalinger Det er to utgaver av Q9550... E0 stepping (Den mest klokkevennlige ) = sSpec Number: SLB8V C1 Stepping (Den ikke veldig klokkbare..) = sSpec Number: SLAWQ sSpec number står på utsiden av eska... Det er nyanseforskjeller på instilling av HK på begge disse. Noen HK's vil utnytte den ene bedre enn den andre... Ved å google litt kan man alltids finne "sweetspot" instillinger for ens eget HK med enten C1 eller E0 steppingen. Pøkk, men som om dette ike var arbeid nok, så er det visst slik at det heloe avhenger av om støpningen har en gjevnt fordelt hafnium konsentrasjon i alle 4 kjernes silica blanding... Det er da primært Hafnium blandingen i denne som gjør at den er kaldere i drift enn bl.a I7 prosessoren. Ting tyder på at Hafniumblandingen er mer vellyket i da E0 "waferene". Men det har vært tilfeller av C1's som har gått rett opp i 4Ghz på luftkjøling og!!! Og ja... jeg driver å lærer meg dette nå om dagen... huet verker... Endret 4. august 2009 av tweakMan Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Ok, takker for svar. Har klokket til 3.7 som jeg fornøyd med. volten bør ikkje gå over 1,3625 da det er øvre grense fra intels anbefalinger Det er to utgaver av Q9550... E0 stepping (Den mest klokkevennlige ) = sSpec Number: SLB8V C1 Stepping (Den ikke veldig klokkbare..) = sSpec Number: SLAWQ sSpec number står på utsiden av eska... Det er nyanseforskjeller på instilling av HK på begge disse. Noen HK's vil utnytte den ene bedre enn den andre... Ved å google litt kan man alltids finne "sweetspot" instillinger for ens eget HK med enten C1 eller E0 steppingen. Pøkk, men som om dette ike var arbeid nok, så er det visst slik at det heloe avhenger av om støpningen har en gjevnt fordelt hafnium konsentrasjon i alle 4 kjernes silica blanding... Det er da primært Hafnium blandingen i denne som gjør at den er kaldere i drift enn bl.a I7 prosessoren. Ting tyder på at Hafniumblandingen er mer vellyket i da E0 "waferene". Men det har vært tilfeller av C1's som har gått rett opp i 4Ghz på luftkjøling og!!! Og ja... jeg driver å lærer meg dette nå om dagen... huet verker... Det du snakker om heter wafer, det er ei stor "silicon" brikke som man plukker og selekterer uferdige cpu`ne ut i fra. De man plukker ut blir "batch" serier Ulike uker,ulike batcher, ulik kvalitet på waferen som ofte bestemmer hvor gode cpuene blir. Noen uker er gode,andre dårligere. Men ingen regel uten unntak,det finnes alltid sorte får og gullchip blandt disse waferne. Allt er nummerert,så du kan faktisk se hvor på waferen cpu`n har vært. Bilde: Bilde av wafer til Intel 45nm "Penryn" chip hentet fra flickr Endret 4. august 2009 av Nassuz Lenke til kommentar
andypandy Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Noen som vet hvor man kan bestille Q9550 og være garantert at man får E0 stepping? Leste litt på forskjellige nettbutikker men det er ikke mange som dekker informasjon om den støtter det, de som gjør det skriver "C1", men jeg har på følelsen av at C1 er "solgt ut" nå, kan jeg da håpe på at det faktisk er en E0 og ikke en C1? Hvis noen har bestilt, og fått E0, hvor har dere bestilt? Lenke til kommentar
Arneeyy Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Kom gjerne med mer info Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg bestilte min fra MPX.no og fikk en E0. Tikker for tiden fint avgårde på 3.2 GHz, og kommer nok til å klokkes litt til bare jeg får bedre kjøling. Lenke til kommentar
Sitech Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Er det noen andre som har fått E0 stepping cpu, i så fall fra hvilken shop? Lenke til kommentar
b-i-m-m-e Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) jeg ble litt sur nå. kjøpte min for 1 måned siden. leste på eska nå og der stod det . s-spec Number: SLAWQ Jeg kjøpte på komplett.no. Hvor skal jeg kjøpe for og få den andre ? hva er forskjellen på Intel Core 2 Quad Q9550s og den uten s bakerst? Endret 5. september 2009 av bimme432 Lenke til kommentar
toreide Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Bestilte en Q9550 hos datakjeden 8. september. I dag dukket det opp en SLB8V Lenke til kommentar
b-i-m-m-e Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 heldig gris. er det samme prisen på dem ? Lenke til kommentar
oldis Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 heldig gris. er det samme prisen på dem ? Kjøpte Q9550 fra datakjeden for en uke siden, min er også E0. Ja, prisen er den samme, nettbutikkene skiller vanligvis ikke ut forskjellige steppings på forskjellig varenummer/pris. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Fikk inn en Q9550 fra Amentio for 2 dager siden med E0. Vurderer sterkt å bytte den med en C1 jeg har på 3.8 som pumper av gårde med grusomme instillinger på volt edit: Desverre klarte den ikke på langt nær samme. Måtte faktisk øke volt (E0) på 3.8ghz, og noe over det var håpløst. Endret 30. september 2009 av Vizla Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Kjøpte en Xeon 3360 som er samme som q9550 hos Amentio, var E0 stepping testa den i sted på jentungen sitt P5B mobo, smakk....3,4ghz 1,28vcore... men droopen er litt heftig på det kortet så må nok pensle litt eller lodde en resistor på før den klokken blir stabil... Bvare som kun var montert....kr1600,-... damn ima happy moth####### Skal forøvrig teste den på et Gigabyte GA EP45T Extreme hk på Vlan9 til helga...kan bli morro EDIT bilde Endret 29. september 2009 av Nassuz Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 (endret) noen som har ram og anbefale ved klokking av q9550,kjørte 3.6ghz overklokk med ocz 900 cl5 1gbx4 men solgte disse og kjøpte corsair dominator 1066 2gb brikker men alt blei reva og kan ikke klokke i det hele tatt uten bluescrenns,så de jeg lurer på er om det er best med 1gb el 2gb brikker ved klokking og noen brikker kan anbefale ved klokking? takker for svar :Dhar p5q deluxe hk jo skal være en bra klokker. Endret 23. oktober 2009 av jallanissen Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Jeg kjører 2x Muskin 1GB XP2-8500 og 2x Muskin 2GB XP2-8000 @ 4-5-4-11 910mhz med en klokk på 3.9ghz for øyeblikket. Fått nytt hovedkort så jobber meg sakte oppover Endret 6. november 2009 av Vizla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå