Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående kontraktsbrudd

nahpetS

Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg er ny på forumet. Har kikket litt igjennom forumet, men fant vel ingenting som kunne gi svar på det jeg lurer på.

Jeg er i en litt vanskelig situasjon, jeg skal prøve å forklare etter beste evne, og håper noen har noen svar.

Jeg er 25 år og automatiker av yrke. Jeg tar teknisk fagskole på deltid, en dag i uka er jeg på skolen. Min arbeidsgiver sa seg villig til å gi meg fri med lønn disse timene, det har vi også en skriftlig kontrakt på. Jeg er ett og et halvt år inne i skolegangen som totalt tar fire år. I tillegg har jeg forpliktet meg til to pliktår.

For 3-4 måneder siden ble firmaet jeg er ansatt i kjøpt opp av et stort vedlikeholdskonsern. Før oppkjøpet var firmaet eid av de ansatte (inkludert meg), nå er det altså 100% eid av dette store firmaet. Snart vil firmaet fusjonere sammen vår bedrift med den store.

Nå har jeg fått tilbud om jobb i en annen bedrift, med bedre lønn og større faglig ansvar. Problemet er kontrakten jeg har inngått med min arbeidsgiver. Jeg har snakket litt med daglig leder, og han ønsker en kompensasjon fra meg for alt av skolemateriell og timer, en samlet sum på ca 180 000 kr ekskl. mva. dersom jeg bryter kontrakten. Det er ingen klausuler i kontrakten om konsekvenser av brudd på kontrakten. Min eventuelle nye arbeidsgiver mener at kravet er urimelig, siden det ikke er definert konsekvenser i kontrakten. De mener jeg bare burde bli krevd for skolemateriellet.

I utgangspunktet skjønner jeg min daglige leder, han får ikke det han har betalt for i ett og et halvt år. På den annen side så er firmaet ikke eid av han og de ansatte lenger, og firmaet vil mest sannsynlig opphøre iløpet av året.

Jeg har søkt en god del på nettet, og sett igjennom en del lover, men har egentlig ikke funnet noen konkrete situasjoner som ligner på den jeg er i akkurat nå. Jeg lurer på om det er noe lovverk angående dette med å avbryte opplæringskontrakter, eller kontrakter generelt? Er det mulig å få senket kravet ved å henvise til et lovverk? Er det definert noe sted hva som gjelder dersom det ikke står noe om konsekvenser ved kontraktsbrudd?

Håper noen har noen gode svar til meg, har ennå et par uker på meg før jeg eventuelt må si meg opp, og det kravet som kommer på mer enn 200 000 kr inkl. mva. plager meg litt.

På forhånd takk! :)

mvh

nahpetS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

edit: overså det med bytte av jobb

Hvis sjefen skal rette krav mot deg uten at det er hjemlet i avtalen, så må han nesten dokumentere det han krever deg for. En kan ikke uten videre fremsette erstatningskrav på måfå uten noe grunnlag for erstatningssummen en har kommet frem til.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Når du har bundet deg til en kontrakt så har du bundet deg til en kontrakt.

Generelt sett så mener jeg at det er sedvane at man, ved et kontraktsbrudd, erstatter det motparten har lidd av tap. I dette tilfellet så er det snakk om lønn for en dag i uken (inkludert arbeidsgiveravgift og feriepenger) og skolemateriell.

Slik jeg ser det så er det ikke merverdiavgift på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...