Gå til innhold

Ferdig VGS studiespes. Bli elektriker?

Anbefalte innlegg

Jeg har gått 3 år Studiespesialisering nå på vgs og er ferdig, jeg ble anbefalt/presset av mine foreldre til å ta realfag. Dette var jeg overhodet ikke motivert til, noe som synes på vitnemålet.

Så klart min egen feil, men som 15-16 åring var det ikke veldig lett å velge riktig og stolte dermed på mine foreldre. :p

Etter å ha snust litt rundt synes jeg elektrikeryrket virker spennende, alltid vært interessert i tekniske ting og småplundring med ting, som pcer og kobla opp en del nettverksledninger og sånt.

Jeg mener ikke at jeg vet 100% hva elektrikeryrket går ut på basert på mine små erfaringer, men mener bare at jeg har en grunnleggende interesse for slike ting, så det virker som noe jeg kan trives mye bedre i enn det meste av fag jeg kan søke på med generell studiekompetanse.

Det jeg lurer på er om det er mulig for meg nå å gå elektro nå, evt. hvordan?

Alle har vel rett på grunnskole, men jeg har jo brukt min rett nå som jeg har fullført vgs.

Elektrolinja på vgs får man jo en del norsk og matte o.l. dette har jeg jo gjort ferdig, er det da mulig å få tilsvarende 1.+2. klasse vgs elektro-opplæring, uten å måtte ta norsk, matte osv på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er mulig å bli elektriker uten å ha hatt elektro?

Hvordan er en sånn hjelpearbeider-jobb?

Lønn, arbeidsoppgaver osv?

Og hva er sjansen for å få en sånn stilling? Jeg vil tro at bedrifter heller vil ha en med grunnkurs i orden enn å drasse på en tard og lære han alt fra grunnen av. :p

Lenke til kommentar
Så det er mulig å bli elektriker uten å ha hatt elektro?

Hvordan er en sånn hjelpearbeider-jobb?

Lønn, arbeidsoppgaver osv?

Og hva er sjansen for å få en sånn stilling? Jeg vil tro at bedrifter heller vil ha en med grunnkurs i orden enn å drasse på en tard og lære han alt fra grunnen av. :p

Jeg vil vel tro at du får lignende oppgaver som lærlinger og etterhvert mer ansvar. Regner også med at du må på skolebenken igjen for å være forberedt til eksamen. Det er jo opp til bedriftene å bestemme hvem de vil ha.

Lenke til kommentar

Ja du trur? :p

Dette med strøm er en av de farligste yrkes veiene og dette medfølger strenge sikkerhets kurs om strøm og dette der om. I verste fall så går det vell an og ta kvelds kurs eller lignende, men og bare kunne starte i et firma uten noe kurs elelr opplæring og etter noen år kunne ta brevet nekter jeg for, så sant noen pro's kan komme med noe annet !

Men før noe annet, du sier du var skole lei og bla bla, og så går du almenn? Om du er skole lei er jo yrkesfag det beste du kan gå mann ! :p

Gikk nettop der og skal si deg jeg aldri har hatt det så morro og slækt på skolen som da :)

Nesten ingen lekse heller, kanskje noen FÅÅ engelsk lekser og en del matte lekse men ikke noe mer. Faktisk så blei det noen ganger så jeg gleda meg til og komme på skolen, ikke som på almenn hvor du bare må ha teori og skitt.

En annen ting, si du hadde gått 1 år på almenn men så droppa ut for og starte på nytt på elektro vg1. Da har du bare elektro fagene. Siden du allerede har gått igjennom de andre faga på det året du gikk på almenn. Er jo ikke helt samme pensum men sånn er det nå, så regner med at du hadde sluppet unna de almenne fagene om du hadde gått Elektro-Elenergi.

En annen ting for og kunne blitt trikker kunne jeg sett for meg og gå høyskolen. Med kveldskurs/forkurs først kanskje. Hadde vært fint om det kom noen folk med 100% greie på akuratt dette ?:)

Lenke til kommentar
Ja du trur? :p

Dette med strøm er en av de farligste yrkes veiene og dette medfølger strenge sikkerhets kurs om strøm og dette der om. I verste fall så går det vell an og ta kvelds kurs eller lignende, men og bare kunne starte i et firma uten noe kurs elelr opplæring og etter noen år kunne ta brevet nekter jeg for, så sant noen pro's kan komme med noe annet !

Men før noe annet, du sier du var skole lei og bla bla, og så går du almenn? Om du er skole lei er jo yrkesfag det beste du kan gå mann ! :p

Gikk nettop der og skal si deg jeg aldri har hatt det så morro og slækt på skolen som da :)

Nesten ingen lekse heller, kanskje noen FÅÅ engelsk lekser og en del matte lekse men ikke noe mer. Faktisk så blei det noen ganger så jeg gleda meg til og komme på skolen, ikke som på almenn hvor du bare må ha teori og skitt.

En annen ting, si du hadde gått 1 år på almenn men så droppa ut for og starte på nytt på elektro vg1. Da har du bare elektro fagene. Siden du allerede har gått igjennom de andre faga på det året du gikk på almenn. Er jo ikke helt samme pensum men sånn er det nå, så regner med at du hadde sluppet unna de almenne fagene om du hadde gått Elektro-Elenergi.

En annen ting for og kunne blitt trikker kunne jeg sett for meg og gå høyskolen. Med kveldskurs/forkurs først kanskje. Hadde vært fint om det kom noen folk med 100% greie på akuratt dette ?:)

Fordi at?

Så lenge man han har 5års prakis og tar elektro eksamen kan man melde seg opp til fagprøve.

Det hadde vært en fordel om du hadde skrevet bedre norsk.

Lenke til kommentar

Jeg er netopp ferdig meg Vg1 El-Energi og skal fortsette med el-energi vg2 også, men i første klasse gikk jeg i samme klasse med en som har gjort som deg. Han hadde først gått 3år med realfag, så bestemte han seg for at han ville bli elektrikker. Tror ikke det var noe problem for han. Han søkte og kom greit inn, men siden han hadde gått 3år realfag, så slapp han fag som engelsk, matte, naturfag og norsk.

Lenke til kommentar
Hva er vits med og gå på skole da?...

Slutt med personangrep foresten...

Var et lite gjennomtenkt svar. Faktumet er at det er mulig på denne måten.

Syns du det er personangrep at du skriver for dårlig?

Du sa at jeg hadde dårlig norsk ikke at jeg skrev for dårlig for deg. Din lille rasist.

Og hvorfor var det lite gjenomtenkt? Jeg sa foresten at om noen viste mer en meg så rett opp i hva jeg sa, så kom jeg med min lille synsvinkel. Mer og klage over? Du er vell kanskje rasehater også...?

Eller . . . ?

Lenke til kommentar

Du sa at jeg hadde dårlig norsk ikke at jeg skrev for dårlig for deg. Din lille rasist.

Og hvorfor var det lite gjenomtenkt? Jeg sa foresten at om noen viste mer en meg så rett opp i hva jeg sa, så kom jeg med min lille synsvinkel. Mer og klage over? Du er vell kanskje rasehater også...?

Eller . . . ?

Han er jo ikkje rasist sjølv om han sa du skreiv dårlig. Eg er enig med at det var unødvendig og sannsynligvis provoserande at han sa det, men man trenger jo ikkje ta det seriøst? Folk på internett kan sei masse rart, og man burde jo ikkje ta seg nær av det ;)

Lenke til kommentar

Eller . . . ?

Hehehehehehhehehehehe. Nok en gang et argument for at du ikke er helt riktig skrudd sammen. Jeg skjønner ikke hva rasisme har med saken å gjøre. Jeg har skrevet fakta ovenfor så du trenger ikke å komme med ubegrunnende beskyldninger mot meg for du ikke liker hvordan det fungerer.

Endret av Joker91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller . . . ?

Hva har rasisme med det her å gjøre? Skal du ha hjelp så må du ha en litt bedre tone. Slenge villt med æreskrenkelser er det ingen som tolererer.

Meld deg opp til privatist elektrofag: https://www.privatistweb.no/prweb/start.action

PS: Man er ei heller rasist av å kommentere at du skriver dårlig. Faktum er at du skriver dårlig, ikke fordi du er av annen rase, hudfarge, oprinnelse, etnisk bakgrunn, men kanskje dysleksi, lite motivert på skolen, ikke gidder skolen, skrivevansker. Hva som angår deg i den katogori skal jeg ikke bry meg med, men denne personen kom med et tips. Han kunne heller ikke vite at du var av en annen etnisk bakgrunn OM det er scenarioet. Nok moralprek fra min side.

Lenke til kommentar

Muligt å starte som hjelpemann ja. Da jobber du vel i en 4,5 år før du kan ta fagprøve. Underveis må du gjennomføre tverfagelig eksamen i VG 1, 2 og 3.

Tar du noen av eksamene på forhånd blir "lærlingetiden" dertil forkortet. Hadde selv GK1 Elektro fra før, i tillegg til at jeg tok VK1 Elektro som privatist. Da slapp jeg unna med 2 år lærlingetid. (Fikk 0,5år godskrevet fra fagbrevet mitt som telekomunikkasjonsmontør.)

Lønn som hjelpemann kommer lit ann på hvilken avtale du klarer å skaffe deg. Her er et utdrag fra Landsoverenskomsten for Elektrofagene.

§ 3 Lønnsbestemmelser

A. Fastlønn: Fra 1/4-2008

Fagarbeider 150,56

Arbeidstaker uten fagbrev 128,07

Lærlingeskala

Beregningsgrunnlag kr 170,43

Når lærlinger arbeider overtid, benyttes lønn og overtidssatsene for arbeidstaker

uten fagbrev, unntatt lærlinger i 9.halvår som skal ha lønn iht. § 3 A + overtidssatsen

til arbeidstakere uten fagbrev. Vedrørende TAF-lærlinger se § 6 pkt. 3.

Opplæring i bedrift for 4,5 års fag

Lærling 5. halvår 51,13

” 6. halvår 68,17

” 7. halvår 76,69

” 8. halvår 93,74

” 9. halvår 136,34

Opplæring i bedrift for 4 års fag

Lærling 5. halvår 51,13

” 6. halvår 68,17

” 7. halvår 85,22

” 8. halvår 136,34

Fag med lærekontrakt etter VKII

Lærling 7. halvår 76,69

” 8. halvår 93,74

” 9. halvår 136,34

Fagarbeidere etter Reform 94 med fagbrev fra skole skal ha 1 ½ års praksis i henhold

til angjeldende læreplan før det tillates å arbeide selvstendig. Som øvrige lærlinger

skal det føres opplæringsbok og lønnes etter følgende skala:

4,5 års fag

Lærling 1. halvår 102,26

” 2. halvår 127,82

” 3. halvår 136,34

4 års fag

Lærling 1. halvår 127,82

” 2. halvår 136,34

En jeg jobbet sammen med fikk lønna det første året dekket fra NAV. Derretter fikk han hjelpearbeiderlønn fra elektrofirmaet. Men må vel sies at med den pågående nedgangen i byggenæringen er det vel ikke lett å skaffe seg en hjelpearbeiderjobb akkurat nå.

Lenke til kommentar

Du kunne blitt elektro ingeniør vist du har karakterene til det. Videre så kan du søke deg inn på yrkeskolen og få fritak fra fag du allerede har studiekompetanse i. Problemet her er at vist du bare har dritt karakterer er ikke det noe å få ført over på papirene du får på yrkeskolen uansett. Så jeg ville heller tatt fagene på nytt.

Jeg gikk to år på yrkeskolen på elektro, så gikk jeg tre år på allmenn med realfag. Nå studerer jeg informatikk. :wee:

Det er lov å ombestemme seg.

Lenke til kommentar
Han vet at jeg ikke er fra norge og så sier han at jeg kan holde meg unna hvis jeg skal skrive så dårlig norsk? rasist? ...JA

Du har ikke sagt at du er utenlandsk, han har ikke nevnt hudfarge eller nogelunde.

NEI, viser din barnslighet og umodenhet å slenge med leppa på den måten. Vifte rundt og kalle alle rasist fordi de gir deg et tips.

Skjerpings fra min side.

---

Ta elektro som privatist, mye likere.

Lenke til kommentar

Tar du både VG1 og VG2 eksamene som privatist i løpet av et år kan du tjene inn 1 år arbeidstid før du har fagbrevet. Vil være hardt å ta de eksamene vist du ikke har noe forkunskaper, men fult muligt med lit studering.

Da kan du starte som vanlig lærling etter 1 år i stede for å jobbe som slave i 2 år før du starter som lærling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...