ZeRKoX Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Ja da har det kommet til at jeg har funnet ut at jeg ønsker å leke meg litt med virtualisering. Jeg tenker da på å virtualisere i et cluster (som i å ha flere maskiner slik at det vil bli failover). Jeg tenker da på hvilken hardware bør jeg gå for? Jeg kikker litt på diverse poweredge og proliant servere på ebay, og så lurer på om jeg skal kjøpe inn litt vanlig desktop hardware fra komplett. Alternativt så er jo nye poweredge T105 ikke så dyre heller... Hva bør jeg gå for? Annet er programvare. Jeg tenker i baner av WS2K8 i cluster med Hyper-V. Hvilke alternativer finnes, og hvor vanskelig vil dette være? Finnes det guider o.lign? Jeg tenker også å sette opp en iSCSI server. Jeg har en HP Proliant ML450 G4 med en rekke 10k RPM SCSI disker, så tenker den skal ta seg av dette. Hvilken programvare bør jeg bruke her? Hva mener dere er en vei å gå for å leke seg litt med dette? Endret 19. juli 2009 av obrestad Lenke til kommentar
Varj Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 nye billige dell servere fungerer helt fint, trenger ikke koste skjorta, bare pass på å få en kampanje. jeg personlig ville ikke tatt i hyper-v når du kan kjøre vmware esxi og xen gratis. når det gjelder iscsi kan du bruke en full linux distro som f.eks openfiler, evt legge inn softwaren selv på din favorittdistro, men merk at du også kan bruke nfs, som gjerne er enklere å håndtere. når det gjelder spesifikk hardware råd må du nesten bestemme deg for produkt først. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Angående iSCSI er jo Solaris og ZFS en mulighet, det er ikke minst enkelt (om man skjønner noe av en unix-kommandolinje, that is). zfs set shareiscsi=on pool/filsystem Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 nye billige dell servere fungerer helt fint, trenger ikke koste skjorta, bare pass på å få en kampanje. jeg personlig ville ikke tatt i hyper-v når du kan kjøre vmware esxi og xen gratis. når det gjelder iscsi kan du bruke en full linux distro som f.eks openfiler, evt legge inn softwaren selv på din favorittdistro, men merk at du også kan bruke nfs, som gjerne er enklere å håndtere. når det gjelder spesifikk hardware råd må du nesten bestemme deg for produkt først. skal du ha cluster faller vel både esxi og xen ut pga at ha, vmotion ol koster litt penger. som du nevner er og et san eller lignende anbefalt, men som du igjen sier så burde det gå seg til for en rimlig pris Lenke til kommentar
Varj Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 vmotion, og ikke minst virtual center, koster penger, men du har evaluation lisenser om formålet er å leke/lære Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Evaluation er det ppå WS2K8 og i 240 dager eller så mener jeg å huske med et triks eller tre... Lisensproblemer vil jeg uansett støte på, men kjenner windows fra før, og føler meg mer "hjemme" der. Derfor jeg vil prøve dette... Problemet slik jeg ser det med brukte servere er at det er vanskelig å finne noen som støtter hardware virtualisering. Det gjør jo så og si alle nye prosessorer, både desktop og server. Dette er grunnen til at jeg tenker i baner av ny hardware... Angående iSCSI. Hvordan vil hardwarestøtten til min proliant være i forskjellige linux/BSD/solaris distribusjoner? Vil det bli et driverkluss uten like? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 "Server-class" hardware pleier som regel å være godt støttet i linux/solaris og sannsynligvis også BSD. Mest problematisk mtp. drivere er skjermkort og trådløst nettverk, neppe aktuelt/viktig i en server. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Så da er iSCSI maskinen sikret. Nå gjenstår bare valg av hardware. Jeg tror jeg velger å gå for Hyper-V, og da må jeg finne ut hvilken hardware jeg skal kjøpe. Jeg tror jeg vil sette ca disse kravene: - Støtte for hardware virtualisering. - 4GB RAM per node - 2 stk. gbit nettverkskort - 1 stk 10/100 eller gigabit nettverkskort. Hvilken hardware skal jeg så gå for? Jeg har slik jeg ser det følgende tre valg: - Kjøpe to maskiner fra komplett (2500,- per node) - Kjøpe to nye dell poweredge T105 (ca 3200,- per node) - Skaffe et eller annet på ebay. (poweredge eller proliant) Hva mener dere jeg bør gå for? Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg har problemer med å finne hvilke hovedkort som støtter AMD-V og hvilke som ikke støtter dette. Finnes det en oversikt noe sted? Litt kjipt å kjøpe hovedkort, utan at jeg kan kjøre Hyper-V på det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå