Nerdegutt Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Har nettopp blogget om det jeg tror kan være en produksjonsfeil/svakhet på Nikon D700: http://erlend.no/2009/07/19/problem-med-ho...r-pa-nikon-d700 Kortversjonen: Jeg får hvite horisontale striper i bilder tatt med lang lukkertid. Noen med litt teknisk bakgrunn som kan nikke gjenkjennende, eller kaste noe mer lys over bildene, for å ta en litt bløt metafor...? Lenke til kommentar
xkcd Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Er "Long Exposure Noise Reduction" av eller på? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Kan oppstå om man har veldig lyse partier i eksponeringen og resten er undereksponert. Samme fenomen oppstår om man har undereksponert bilde og tar bilder i mørket av gatalykter. Eksponeringskompensasjon (+) pleier å gjøre susen, +0.3 eller +0.7. Edit: Ser ut som LNR er på. Mener å huske at dette var et problem på de første utgavene, ny firmware kan være en plan da en eller annen oppdatering av LNR er gjort. Får du ikke løst problemene med det nevnt ovenfor, klag - skal ikke være slik. Endret 19. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
Nerdegutt Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Takk for svar, til de som har rukket, før jeg nå (noe beskjemmet) tror årsaken er funnet (takk Morten Prom for tipset): Jeg hadde ikke dekket til søkeren. Det falt meg ikke inn i det hele tatt, men herfra kan det altså lekke lys. Kanskje ikke uten grunn det er en egen spak for å fysisk dekke til den Her er to bilder tatt med søker åpen og lukket. Satte en lampe rett mot søkeren, og dro opp ISO for å få litt kjapp test. I rest my own (stupid) case. Håper noen andre lærer av dette, i det minste Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Selvsagt, slo meg ikke engang siden jeg alltid lukker "søkeren" ved lange eksponeringer Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Kan oppstå om man har veldig lyse partier i eksponeringen og resten er undereksponert. Samme fenomen oppstår om man har undereksponert bilde og tar bilder i mørket av gatalykter. Eksponeringskompensasjon (+) pleier å gjøre susen, +0.3 eller +0.7. Edit: Ser ut som LNR er på. Mener å huske at dette var et problem på de første utgavene, ny firmware kan være en plan da en eller annen oppdatering av LNR er gjort. Får du ikke løst problemene med det nevnt ovenfor, klag - skal ikke være slik. Var inne og kikket på bloggen hans, på bildene der (av høytaler) ser det ut til at den hvite stripen er på et gitt sted på sensoren, for den flytter seg i samme grad som han flytter senter og da forandrer lysvinkel osv seg, men stripen følger kameraets opp og ned bevegelse. Snodig sak. Edit: Saken er visst løst mens jeg skrev. Tor Endret 19. juli 2009 av TorVidle Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Selvsagt, slo meg ikke engang siden jeg alltid lukker "søkeren" ved lange eksponeringer Dette var nytt for meg, det at man bør lukke søkeren ved lange eksponeringer. Hvor mye er i tid "lange" mener du? Altså slik at man da kan få nevnte problemer. Gjelder det for alle typer kamerahus? Mulig jeg spør "dumt", men har aldri hørt eller lest om det før, ikke såvidt når jeg skummet boka på til min 50D heller? Tor Lenke til kommentar
Nerdegutt Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Selvsagt, slo meg ikke engang siden jeg alltid lukker "søkeren" ved lange eksponeringer Hehe, jeg hadde ikke et clue om at man burde gjøre dette Dette var nytt for meg, det at man bør lukke søkeren ved lange eksponeringer. Hvor mye er i tid "lange" mener du? Altså slik at man da kan få nevnte problemer. Gjelder det for alle typer kamerahus?Om det gjelder alle kamerahus skal jeg ikke ha en mening om, men de to eksempelbildene mine er tatt med bare 8 (eller var det 10) sekunders lukkertid. Så det handler mest om mengden lys inn bakfra. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Selvsagt, slo meg ikke engang siden jeg alltid lukker "søkeren" ved lange eksponeringer Hehe, jeg hadde ikke et clue om at man burde gjøre dette Dette var nytt for meg, det at man bør lukke søkeren ved lange eksponeringer. Hvor mye er i tid "lange" mener du? Altså slik at man da kan få nevnte problemer. Gjelder det for alle typer kamerahus?Om det gjelder alle kamerahus skal jeg ikke ha en mening om, men de to eksempelbildene mine er tatt med bare 8 (eller var det 10) sekunders lukkertid. Så det handler mest om mengden lys inn bakfra. Det gjelder alle speilreflekshus hvor lyset som kommer inn via søkeren påvirker lysmålingen til kameraet når man fjerner øyet fra søkeren. Spesielt vil lys bakfra påvirke kraftig. Man bør derfor stenge søkeren ved f'eks panorama, natt fotografering og fjernstyrt fotografering når man ikke holder øyet inntil søkeren. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Selvsagt, slo meg ikke engang siden jeg alltid lukker "søkeren" ved lange eksponeringer Hehe, jeg hadde ikke et clue om at man burde gjøre dette Dette er jo også nevnt i manualen til D700. Sammen med de andre Nikon dSLR jeg har/hatt, har det fulgt med en liten plastdings som skulle tres over søkeren hvis ikke øyet dekket til. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Sammen med de andre Nikon dSLR jeg har/hatt, har det fulgt med en liten plastdings som skulle tres over søkeren hvis ikke øyet dekket til. D700 (og D3(x)) har ikke denne plastdingsen, det hele er innebygd via en spak på venstre side av søkeren. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 D700 (og D3(x)) har ikke denne plastdingsen, det hele er innebygd via en spak på venstre side av søkeren. ...og D1 og D2 seriene. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Selvsagt, slo meg ikke engang siden jeg alltid lukker "søkeren" ved lange eksponeringer Hehe, jeg hadde ikke et clue om at man burde gjøre dette Dette var nytt for meg, det at man bør lukke søkeren ved lange eksponeringer. Hvor mye er i tid "lange" mener du? Altså slik at man da kan få nevnte problemer. Gjelder det for alle typer kamerahus?Om det gjelder alle kamerahus skal jeg ikke ha en mening om, men de to eksempelbildene mine er tatt med bare 8 (eller var det 10) sekunders lukkertid. Så det handler mest om mengden lys inn bakfra. Her lærte jeg noe viktig og fant nå ut hva den gummidingsen som sitter på skulderreima til mitt 50D skal brukes til. Er visst viktig å lese tråder her, særlig for en amatør ( og selvsagt pugge introboka som fulgte med ) Tor Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Noen kameraer lukker den optiske søkerern når en velger liveview og, feks Sony A300 og 350. Vet ikke om andre merker også har den funksjonen. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Det gjelder alle speilreflekshus hvor lyset som kommer inn via søkeren påvirker lysmålingen til kameraet når man fjerner øyet fra søkeren.Det har ikke noe med lysmålingen å gjøre (ikke at lys som kommer inn gjennom søkeren ikke kan påvirke lysmålingen, men da vil resultatet bli under- eller overeksponering hvis man bruker automatikken). Problemet er rett og slett at lys som kommer inn gjennom søkeren lekker gjennom den halvgjennomsiktige delen av speilet og reflekteres inn på sensoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå