Gå til innhold

Masse moreller, hvordan brygge vin eller cider?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tre morelltrær i hagen, og iu går plukket jeg masse moreller. Jeg skal spise noen som de er, men jeg har lyst til å finne noe annet å bruke dem til. Jeg har alltid hatt lyst til å brygge noe, og jeg tror moreller er ganske like druer kjemisk, både når det gjelder surhet og sukker.

På nettet finner jeg konkurranser hvor beste morellvin og morellcider kåres. Jeg finner bare ikke ut hvordan jeg lager det. Er det noen som kjenner til metoden? Om det er vin, cider eller et annet brygg er ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også legge de på sprit i et norgesglass og la stå til jul. (60% fra polet funker greit til formålet.)

Det blir dobbelt snadder, både bær du kan spise deg småberuset av og god likør.

Endret av skrekk
Lenke til kommentar

Jeg lagde likør av moreller i fjor faktisk.

Jeg fylte de på et norgesglass ca. halvfult opp. Så helte jeg på med sukker og fikk dekket mellom alle bærene. Så lot jeg dette stå i en mnd. Snudde glasset av og til. Da var alt sukkeret "smeltet" og bærene begynt å tømmes for saft. Så helte jeg på med 60% fra polet videre opp og lot det stå noen mnd. til. likøren min ble alt for søt så i år går jeg for litt mindre sukker.

Lenke til kommentar

Takk for vintipset! Det var noe slikt jeg siktet til!

Å legge bærene på sprit var en ide jeg kom på selv, før dere tipset meg! Morro! De er lagt på norgesglass med sukker og 40% vodka. Gleder meg til øh...jul ca?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...