Klut90 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hei! Jeg har tre morelltrær i hagen, og iu går plukket jeg masse moreller. Jeg skal spise noen som de er, men jeg har lyst til å finne noe annet å bruke dem til. Jeg har alltid hatt lyst til å brygge noe, og jeg tror moreller er ganske like druer kjemisk, både når det gjelder surhet og sukker. På nettet finner jeg konkurranser hvor beste morellvin og morellcider kåres. Jeg finner bare ikke ut hvordan jeg lager det. Er det noen som kjenner til metoden? Om det er vin, cider eller et annet brygg er ikke så viktig. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 http://www.grapestomper.com/reccherry.html Beklageligvis kun på Engelsk. Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Du kan også legge de på sprit i et norgesglass og la stå til jul. (60% fra polet funker greit til formålet.) Det blir dobbelt snadder, både bær du kan spise deg småberuset av og god likør. Endret 20. juli 2009 av skrekk Lenke til kommentar
dePt Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg lagde likør av moreller i fjor faktisk. Jeg fylte de på et norgesglass ca. halvfult opp. Så helte jeg på med sukker og fikk dekket mellom alle bærene. Så lot jeg dette stå i en mnd. Snudde glasset av og til. Da var alt sukkeret "smeltet" og bærene begynt å tømmes for saft. Så helte jeg på med 60% fra polet videre opp og lot det stå noen mnd. til. likøren min ble alt for søt så i år går jeg for litt mindre sukker. Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Legger meg på de over. (Sprit+norgesglass+sukker). Har brukt både polets 60% og vanlig vodka. Lenke til kommentar
Klut90 Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 Takk for vintipset! Det var noe slikt jeg siktet til! Å legge bærene på sprit var en ide jeg kom på selv, før dere tipset meg! Morro! De er lagt på norgesglass med sukker og 40% vodka. Gleder meg til øh...jul ca? Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Jul ca. høres riktig tid for å sprette glassene. Server de til venner og kjente, men pass på at ingen kjører. Nyt effekten! Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Å brygge god vin er en forholdsvis komplisert prosess, og det kreves en del kunnskap. Du kan kikke litt på http://www.vinlegging.net/. Jeg ville gått for å lage likør. Resultatet blir nesten garantert bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå