Gå til innhold

Samletråd / diskusjonstråd: Student/skolepc

Anbefalte innlegg

Hei!

Da var det snart skolestart, og det er nok veldig mange som skal ha seg ny laptop. Hvert år er det utrolig mange tråder om hvilken som er best til skolebruk.. Så; jeg fant ut at en samletråd var på sin plass.

Nå først lager jeg ikke så mye ut av denne førsteposten, men når vi kommer til en konklusjon skal jeg bygge det om til en anbefalingstråd. (Tar da selvfølgelig ikke all æren selv ;) ) Dog, noen stikkord for å få igang diskusjonen er nok på sin plass.

1. Hva er viktig for en maskin som skal brukes på skolen? (Oppløsning, batteritid, ytelse and so on..)

2. Hvor mye må man bruke for å få en god skolemaskin?

3. Skal design vektlegges?

4. Hvilke prisklasser skal vi dele anbefalingen inn i?

5. Er det flere punkter som må/bør være med her?

For å få litt fart i tråden håper jeg at alle svarer på spørsmålene første gang dere poster!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da begynner jeg med å svare :p

1. Oppløsningen bør være så høy som mulig, det gjør tekstbehandling mye lettere. Batteritiden bør ikke være dårligere en 3 timer. Maskinen bør være responsiv (7200rpm disk?) og den bør takle det meste av programmer en gjennomsnittlig ungdom hiver etter den.

2. Jeg har brukt en Asus Eee 1000H til 3500kr i et halvt år nå, dog bare til notatskriving- den har funket utrolig bra. Jeg tror dette er en sak som ikke avgjøres av hva maskinen skal brukes til på skolen, men på fritiden.

3. Ja, kanskje en egen jentemaskin? Og en egen designmaskin?

4. Umiddelbart tenker jeg at vi deler anbefalingene inn i 4 prisklasser;

Nettbook- opp til 4000

Ultraportabel- opp til 9000 (For høyt pristak? Trengs denne klassen?)

Notebook- opp til 8000

Gamer- opp til15000

"Bang for the bucks"- opp til ca 5000

5. ?

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

Trenger man mer enn to klasser?

1: Netbooks

2: 14"

Klasse to deles inn i grupper: Gaming og mest for pengene. Skal du ikke spille, er det stort sett mest for pengene man er ute etter.

Over 14" er for spesielt interesserte. Få som drar med seg en større pc med glede.

Batterilevetid er essensielt. Siden den faller en del med årene, er 5-6 timer når den er ny virkelig anbefalt. Ellers er den etter 1-2 år ikke brukandes som notatmaskin fordi batteriet dør før det har gått to timer. Nye batterier er jo i mange tilfeller dyrere enn å kjøpe en netbook til å ta notater med.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

akkurat tråden jeg leter etter!

Mine tanker rundt når jeg skal kjøpe bærbar pc; Den skal mest brukes til skole, men samtidig vil jeg kanskje spille litt på den.

Jeg har titta på veeeldig mange forskjellige pc'er nå, og det som irriterer meg er at enten er det noe bra på en masking, men noe annet var dårlig. Så er det bedre på en annen, men så var den andre tingen bedre på det første! Det synes jeg er så typisk.

Jeg titter da på pc'er i prisklasse 5-6000kr.

Kan ikke noen lete fram noen pc'er som annbefales? Link em'up.

Lenke til kommentar

Alle komponentene kan ikke være like bra på en laptop til 5-6000. Noen plasser må de kutte kostnadene. Derfor man må bestemme seg for hva man trenger og hva man skal bruke den til.

Til spill - finn det beste skjermkortet. Til redigering og lignende - finn den beste prosessoren. Til skole - vekt og batteri f.eks.

Til skole funker jo alle laptoper, så du bør se etter en laptop som har best skjermkort til den prisen. For 6500 får du en ganske bra HP som har ett ganske bra skjermkort faktisk. Middelklasse+ vil jeg si.

Denne. Her får du en del spillytelse for lite penger, men den er forholdsvis billig siden de har stappet inn en AMD prosessor (AMD/ATI er ofte billigere), 3gb ram og litt liten HD. Denne vil spille spill veldig bra, til den prisen, og så klart kunne brukes til skolebruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...