2bb1 Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Det gjør det nok ikke (selv om noen få sikkert har det). Lenke til kommentar
Sanzu Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Sanzu: Ligger snittet blandt nanostudentene på A altså?(snakker om NTNU her) Så lenge jeg gikk der så det ut som snittet lå noe mellom A og B(nærmest B). Ikke så veldig mange C'er og dårligere. Var der i ca. 1.5 år bare da. At det kom veldig an på fagene var mitt inntrykk. Hadde to fag som var bare med folk fra nano. Introfaget var det kun en som fikk C på tror jeg. Organisk kjemi og biokjemi mener jeg å huske at det var noen som hadde fått helt ned til D. Endret 20. juli 2009 av Sanzu Lenke til kommentar
skogen1 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Sanzu: Ligger snittet blandt nanostudentene på A altså?(snakker om NTNU her) Så lenge jeg gikk der så det ut som snittet lå noe mellom A og B(nærmest B). Ikke så veldig mange C'er og dårligere. Var der i ca. 1.5 år bare da. At det kom veldig an på fagene var mitt inntrykk. Hadde to fag som var bare med folk fra nano. Introfaget var det kun en som fikk C på tror jeg. Organisk kjemi og biokjemi mener jeg å huske at det var noen som hadde fått helt ned til D. Hvordan var nivået på de fagene som er inkludert i bl.a. nanoteknologi i forhold til f.eks. matematikk, fysikk og kjemi på videregående? Lenke til kommentar
Sanzu Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hvordan var nivået på de fagene som er inkludert i bl.a. nanoteknologi i forhold til f.eks. matematikk, fysikk og kjemi på videregående? Overgangen fra vgs til universitet kan være ganske stor for noen. Man går igjennom pensum vesentlig fortere, og det er ofte nødvendig å forberede seg hjemme og kanskje gjøre mer arbeid enn hva som er obligatorisk for å få gode karakterer. Fordelen er jo at man slipper å bry seg med så mange emner man er totalt uinteressert i, men sjansene er store for at det dukker opp noen fag du ikke har sansen for her også. Det første året vil man kunne nikke anerkjennende(og tenke: "dette kan jeg jo ett og annet om") til mange av temaene man er innom i kjemi, matte og fysikk. Lenke til kommentar
neknur Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hvorfor sluttet du etter 1,5 år?, hva gikk du over til og hvorfor? Lenke til kommentar
skogen1 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hvordan var nivået på de fagene som er inkludert i bl.a. nanoteknologi i forhold til f.eks. matematikk, fysikk og kjemi på videregående? Overgangen fra vgs til universitet kan være ganske stor for noen. Man går igjennom pensum vesentlig fortere, og det er ofte nødvendig å forberede seg hjemme og kanskje gjøre mer arbeid enn hva som er obligatorisk for å få gode karakterer. Fordelen er jo at man slipper å bry seg med så mange emner man er totalt uinteressert i, men sjansene er store for at det dukker opp noen fag du ikke har sansen for her også. Det første året vil man kunne nikke anerkjennende(og tenke: "dette kan jeg jo ett og annet om") til mange av temaene man er innom i kjemi, matte og fysikk. Mer arbeid hjemme tror jeg skal gå fint, har mer sansen for å studere på egen hånd enn i skolesammenheng. Er det noen som vet hvos mye man er bundet til skolen når man går sivilingeniør på NTNU, som nanoteknologi? Jeg tenker altså på hvor ofte man er på skolen og hvor mye tid man tilbringer her mens man studerer Lenke til kommentar
Sanzu Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Hvorfor sluttet du etter 1,5 år?, hva gikk du over til og hvorfor? Først og fremst gikk jeg ikke på nano, men på fysikk. Har en kamerat som går nano, så da tok jeg likegodt de fagene som ikke var i fysikkstudiet i tillegg. Fikk sansen for medisin etter jeg tok det mest tilbakestående faget noen sinne, medisin for ikke-medisinere, så da prioriterte jeg å komme inn der. Kunne nok ha fortsatt nano, men å jobbe innenfor medisin fristet mer. Jeg er likevel fortsatt ganske interessert i emnet. Mer arbeid hjemme tror jeg skal gå fint, har mer sansen for å studere på egen hånd enn i skolesammenheng. Er det noen som vet hvos mye man er bundet til skolen når man går sivilingeniør på NTNU, som nanoteknologi? Jeg tenker altså på hvor ofte man er på skolen og hvor mye tid man tilbringer her mens man studerer Vanligvis er det 2-4 timer/uka per fag i forelesninger og 2 i øvinger. Lab osv. er obligatorisk og kan være 4-6 timer/uka i noen fag. Mange fag har en innlevering i uka hvor en viss andel må være godkjent for at man får gå opp til eksamen i faget. Første semester er spesielt liten belastning siden det er da man har fag som IT, ex.phil og nano.intro. Antar det blir mer tid på skolen desto lenger inn i studiet man er. Vet om flere som nærmest bodde på Gløshaugen. (Mulig det bare virket sånn) Forelesninger er ikke obligatoriske, men de er i de fleste tilfeller lurt å få med seg. Endret 20. juli 2009 av Sanzu Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Kom inn på Mikro/Nanoteknologi på Bakkenteigen Høgskole Hadde 56-ish poeng, så hadde ikke kommet inn på NTNU (Oslo er ikke aktuelt uansett) Noen andre som har søkt denne linja? Har en følelse på at jeg blir ganske alene Endret 21. juli 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Vi burde kanskje få opp UiO på lista over nanoteknologi på førstesiden? Ser ikke noen grunn til at den ikke skal være der. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Har ikke orket å finne studiet på UiO sine sider (for å få bekreftet at det er et "rent" nanostudie). Men skal ta en research om litt! Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Er det dette studiet du mener? Materialer, energi og nanoteknologi (bachelor) Isåfall se fagliste her: http://www.uio.no/studier/program/mena/mef...ng_MEF_2006.xml Jeg kan ikke finne et eneste nanofag i den bacheloren der(?) Hva er fagkoden for nanofag ved UiO? Edit: faget "MEF1000" inneholder litt nano ser jeg. Men om et studie har et halvveis nanofag, så anser jeg det ikke for å være en nanolinje(?). Endret 7. mai 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Fagkoden for nanoteknologi er MENA. Men som du sikkert skjønner, så trenger man ikke, nano-matte eller nano-exphil. Så ja det er et nanoteknologistudium hvis det er det du mener med "rent nanostudium". Det er ikke noe vits i å ha et innføring i organisk kjemi kurs for nanostudenter, organisk kjemi er organisk kjemi. Og ja det er egne nanofag ved høyere fagkoder som for eks, kvantenanofysikk og overflate- nanokjemi. Her er den riktige oversikten over fagene. Edit: Lagt til riktig link. Endret 21. juli 2009 av bjelleklang Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Okei, ja skjønner det. Utifra fagene jeg fant, så så det ut som om det bare var et fag som inneholdt emner på nanonivå, og jeg tenkte derfor ikke på det som en nanolinje. På samme måte som "Fysikk og matematikk" ved NTNU ikke kalles kjemistudie selv om det inneholder ett kjemifag. Men på linken du la til i din post, så ser jeg jo at det er betydelig mer nanofag på den linjen der, og den skal da selvsagt få en plass i førstetråden. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg teller fire nanofag (regner med de to fordpyningsfagene kan/må fylles av nanofag, men at man velger hvilke), pluss et valgfritt emne. Fagene er her 10 stp, kontra NTNU sine 7,5stp. På tre år får en altså 40 eller 50 studiepoeng nanofag. På nanoteknologi på NTNU har en 3 de to første årene, og så begynner en spesialiseringen tredje året, hvor to nanofag (15 stp) er obligatoriske. Tredje året har en plass til to valgfrie fag, som skal passe inn i spesialiseringen/linjen. Da kommer vi opp i 52,5 studiepoeng nanofag på tre år, kontra UiO sine 40 eller 50. På masteren på UiO kan en til gjengjeld ta 120stp nanofag (dvs 60stp emner, 60stp mastergrad). Da kommer en opp i 170stp nanoteknologi. På NTNU har en to perspektivemner og eksperter i team, til sammen 22,5stp, som gjør at en får maks 97,5 nano de siste to årene. Da er vi oppe i 97,5+52,5=150 poeng nanoteknologiemner/masteroppgave på NTNU. Kort fortalt, du tar feil. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Se min forrige post, Herr Brun. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Sjekk tidspunkt for posting Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Jepp, men i tilfelle du ikke så den etter du hadde postet. Endret 21. juli 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg teller fire nanofag (regner med de to fordpyningsfagene kan/må fylles av nanofag, men at man velger hvilke), pluss et valgfritt emne. Fagene er her 10 stp, kontra NTNU sine 7,5stp. På tre år får en altså 40 eller 50 studiepoeng nanofag. På nanoteknologi på NTNU har en 3 de to første årene, og så begynner en spesialiseringen tredje året, hvor to nanofag (15 stp) er obligatoriske. Tredje året har en plass til to valgfrie fag, som skal passe inn i spesialiseringen/linjen. Da kommer vi opp i 52,5 studiepoeng nanofag på tre år, kontra UiO sine 40 eller 50. På masteren på UiO kan en til gjengjeld ta 120stp nanofag (dvs 60stp emner, 60stp mastergrad). Da kommer en opp i 170stp nanoteknologi. På NTNU har en to perspektivemner og eksperter i team, til sammen 22,5stp, som gjør at en får maks 97,5 nano de siste to årene. Da er vi oppe i 97,5+52,5=150 poeng nanoteknologiemner/masteroppgave på NTNU. Kort fortalt, du tar feil. Du påstår altså for eks at et kjemifag der syntese av materialer ikke har noe med nanoteknologi å gjøre? Da anbefaler jeg at du setter deg inn i hva nanoteknologi egentlig handler om så tror jeg du vil se lyset Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Noen som har relevante linker innenfor nanoteknologien? Gjerne youtube-videoer. Har lest alt jeg har kommet over til nå, og blir bare mer og mer sugen. Har lagt noen linker i førstepost, og tar altså gjerne imot flere! Synes spesielt det at de holder på å lage "gjennomsiktig" materiale virker utrolig spennende. Det at de ved hjelp av nanopartikler klarer å bøye lyset rundt objektet slik at det ser ut som objektet faktisk ikke er der. Til å kle rundt stealth-fly f.eks. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Er det mye praktisk arbeid i en slik linje? Dvs at man faktisk lager nanomaterialer etc? Det virker som mesteparten er teori, noe som kan bli veldig tungt i lengden.. Dette er ganske hardcore saker vi prater om her.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå