Gå til innhold

Anmeldelse: Resident Evil-serien spill for spill

Anbefalte innlegg

Kjeder meg litt, og som den Resi-fanatikeren jeg er kan jeg like greit anmelde alle spillene en etter en. Dette kan ta litt tid, men here goes...

Resident Evil

Finnes på flere plattformer, men vil du ha det i dag anbefaler jeg å skaffe det til Nitendo DS (Resident Evil: Deadly Silence). Seriøst. Men uansett, tilbake til anmeldelsen.

S.T.A.R.S. Bravo Team etterforsker noen mystiske dødsfall, men all kontakt blir brutt. Alpha-team drar etter for å etterforske hva som skjedde, men finner raskt ut at det ikke var så enkelt som de trodde da noen merkelige hunder angriper dem i skogen. De løper for å komme seg unna, søker tilflukt i en herregård og moroa kan begynne. Du spiller enten som Jill Valentine eller Chris Redfield, og smart nok er valget ikke bare kosmetisk. Chris er sterkere og tåler mer, men Jill er utstyrt med en dirk som kan åpne en rekke låser som ikke har nøkkel. Kjekt. :)

Siden dette var det første spillet lider det litt av diverse barnesykdommer, så kontrollene er ikke helt bra. Stemmene er tragisk dårlige, grafikken tvilsom etter dagens standard og så videre. Men alt dette er bare bagateller når man først har satt seg inn i det. En del av dette er "kurert" i GameCube remaken, men til gjengjeld får du der raske zombier som er vanskelig å drepe. Jeg går for dette. :p

Vurdering: 8/10

Resident Evil 2

Stakkars Claire Redfield har ikke hørt fra broren sin på lenge, så hun drar alene til Raccoon City for å lete etter ham. På veien treffer hun Leon Kennedy, en ung politimann som skal starte i den nye jobben sin i nettopp Raccoon City. Problemet er at når de kommer dit oppdager de at byen er oversvømt av zombier, så hva nå? Claire vil selvsagt ikke dra, men heller lete etter broder'n. Om han er i live trenger han hjelp. Leon vil heller ikke dra, men forsøke å gjøre jobben sin og redde folk. En trailer kræsjer inn i politibilen, Claire og Leon skiller lag og spillet begynner.

En oppfølger har egentlig få regler den "må" følge, men noen er at det må være større og ha flere monstre. Derfor får du denne gangen utforske hele byen i stedet for bare herregården, og det er flere monstre denne gangen enn i forrige. Akkurat etter boken. I tillegg vil du automatisk starte Scenario A for Claire eller Leon første gang du spiller. Det sier ikke så mye med en gang, og du får spille fra start til slutt. Du utforsker byen, finner ut hva som foregår, banker sistebossen og stikker av, akkurat som man forventer. Det geniale er at om du for eksempel spiller Claire Scenario A først og runner spillet vil du kunne starte Leon Scenario B etterpå. Dette er på mange måter det samme som Scenario A, men det varer en god del lengre. Når du har banket sistebossen fortsetter spillet ganske enkelt. (og selvsagt, går du gjennom Leon Scenario A kan du starte Claire Scenario B).

Områdene er meget bra laget, folkene du møter (selvsagt flere enn i forgjengeren) er til tider nesten like interessante som hovedpersonene, historien bra skrevet og så videre. Selv monstrene har personlighet her, og det sier jo sitt. Alt i alt vil jeg si dette helt klart er det beste spillet i serien til dags dato selv om det begynner å dra på årene.

Vurdering: 9.5/10

Resident Evil 3: Nemesis

Raccoon City er overtatt av zombier og avsperret. Problemet er at Jill Valentine fortsatt befinner seg der, men nå er det på tide å stikke av. Det er stort sett hele historien. Ulikt de to forrige kan du ikke velge hvem du vil spille som, men er nødt til å spille som Jill. Ikke at det er noe negativt. ;) Siden byen er overtatt av zombier (og andre ting...) er det svært få steder som er trygge, så naturligvis blir det ganske mye action her til tider. En viktig grunn til det er i tittelen: Nemesis. Denne karen er stor, kraftig, tåler enormt mye og har en diger rakettkaster. Han var muligens menneske engang i tiden, men har blitt mutert til noe helt annet nå og har svært liten intelligens. Det eneste han tenker på er å utføre oppdraget sitt. Dette er å utslette de siste restene av S.T.A.R.S., dvs Jill. Resultatet er at han dukker opp allerede i introen og henger med til siste slutt. Nå følger han selvsagt ikke etter det hele tiden, men han dukker opp med jevne mellomrom gjennom hele spillet og tilfører det "det lillle ekstra". Akkurat når du tror det er trygt hører du han rope "Staaaaaars!" og begynner å kaldsvette litt. :p

Til tross for Nemesis og Jill vil jeg si dette var litt for svakt. Nå skal det jo selvsagt en del til for å overgå det forrige spillet, så kanskje det var der det lå. Kanskje var det at man ikke kan velge hvem man vil spille som, eller det ble for mye action til tider. Men uansett var det litt for svakt for min del. Det er fortsatt veldig bra, men havner litt nede på listen for min del.

Vurdering: 7/10

Resident Evil 4: Code Veronica X

Claire Redfield er tilbake. Jakten på broder'n gikk ikke helt etter planen, men hun er ikke den som stopper så lett. Hun følger de få sporene hun har, angriper en Umbrella-base og presterer å bli tatt til fange. Umbrella fører henne til en liten øy, kaster henne i fengsel og har ikke tenkt å slippe henne ut med det første. Et eller annet skjer på overflaten (du kan gjette hva...) :p og en vakt kommer ned til cellen hennes. Han er svært skadet og gir henne en nøkkel før han synker sammen i en stol og besvimer. Vips er spillet i gang.

Det skal ikke mye hjerneaktivitet for å skjønne hva som skjer videre. Øyen har ingenting med Raccoon City å gjøre, men Umbrella er nå Umbrella. Forsøkene de gjorde har fortsatt her, så naturligvis er øyen oversvømt av zombier og andre monstre som vanlig. Akkurat som Jill i RE3 må Claire finne en måte å stikke av på, men hvordan stikke av fra en øde øy full av monstre når den er kontrollert av fienden? Kort sagt sliter hun litt, og dette er fortsatt bare i starten. Men Claire er ikke akkurat en dame som gir opp så lett, så... nei, gidder ikke spolere mer. Spill det selv. Det er verdt det.

Noen stusser kanskje over at jeg satte et 4-tall i tittelen. Den egentlige tittlen var Resident Evil: Code Veronica da det ble gitt ut på Dreamcast, men etter noen små endringer ble det gitt ut som Resident Evil: Code Veronica X på Playstation, GameCube og fuglene vet hva annet. Men historien er en direkte etterfølger av RE2, alt er det samme som før og så videre. Jeg velger å tro de bare glemte å legge til 4-tallet. Kanskje de utelot det fordi det kom på Dreamcast av alle systemer. Samme kan det være.

Vurdering: 7.5/10

Resident Evil: Zero

Enhver begynnelse har en slutt, og enhver slutt har en begynnelse. Eller noe sånt. :p Dette kom bare på GameCube, men ironisk nok vil jeg plassere dette på en solid andreplass. Som tittel antyder foregår dette før Resident Evil 1. Vi vet Bravo team etterforsket de mordene, havnet i herregården, ble slaktet og så videre, men vet vi hva som egentlig skjedde? Som en mini-spoiler møtte vi Rebecca Chambers i Resident Evil 1, den eneste overlevende fra Bravo-team. Dette spillet er hennes historie og forklarer hva som egentlig skjedde.

Bravo-team er på vei til herregården, men selvsagt går det ikke etter planen. Rebecca skilles fra de andre og treffer på den kriminelle Billy Coen. De liker ikke hverandre noe særlig, men etter å ha blitt angrepet og nesten drept innser de at de er nødt til å jobbe sammen for å overleve. For deg som spiller betyr det at du egentlig ikke kan velge hvem du vil spille med, men er nødt til å spille med begge to samtidig. Når det er sagt kan du enkelt bytte mellom dem med et tastetrykk, og du kan si at den andre skal stå i ro og vente. På det viset kan du spille med en om gangen og bytte når du vil.

Grafisk er dette meget bra, spesielt til å være på GameCube. Kjemien mellom Rebecca og Billy er meget bra, og historien velskrevet. Alt i alt et svært bra spill flere burde ha fått muligheten til å spille. Vi kan bare håpe på en remake til xbox360 og PS3. ;)

Vurdering: 9/10

Resident Evil 4

Det offisielle RE4, selv om jeg vil kalle det en spin-off. Leon har fått seg ny jobb og skal redde datteren til presidenten eller noe sånt tull. Hun har blitt kidnappet og sendt til Spania, så Leon får friske opp spansken sin.

Dette spillet er ganske vanskelig å anmelde for meg. Skulle jeg ha anmeldt det kun ut ifra et Resident Evil-perspektiv ville det ha fått stryk med en gang. Hadde det vært levende ville jeg ha tatt det med til dyrlegen og avsluttet lidelsene dets. Eventuelt vekket det til live igjen og drept det igjen bare for å være sikker. Men som spill er det ikke så verst. Det har fint lite med Resident Evil å gjøre, og gåtene fra de forrige er mer eller mindre ikke-eksisterende. Her tar du et våpen, skyter alle fiendene rundt deg, går til neste rom, skyter fiendene, går til neste rom, skyter fiendene og så videre. Det er rent action hele veien, og for å gjøre det verre er fiendene rimelig ensformige. Vi snakker spanske bønder etterfulgt av spanske kultister og så videre. Det er veldig få monstre, bortsett fra bossene. Når en mini-boss er en spansk bonde med sekk på hodet og motorsagt sier det jo sitt... :p

Vurdering: 5/10 Får gi det en midt-på-treet. Bra actionspill, men ikke et Resident Evil-spill.

Resident Evil 5

Hm... Bytt ut den spanske småbyen med en afrikansk småby, fjern de få gåtene som gjenstod, pøs på med fiender og sleng inn en og annen referanse til resten av serien, så har du Resident Evil 5. For å understreke at dette er et rent actionspill kan du ikke engang spille alene nå, men er nødt til å dra med en stokk dum AI-partner (eventuelt en venn som forhåpentligvis er litt smartere). Når noen av de viktigste referansene til resten av serien ikke engang gir mening blir det for dumt. Det er noen kule monstre her, men ikke nok til å trekke noe særlig opp.

Angående referanser:

"Jill might still be alive!" Hun var da veldig mye i live i slutten av Resi 1 og 3, så hvorfor skulle man tro noe annet?

Vurdering: 3/10 Nok nå. Selv som rent actionspill blir det for ensformig og kjedelig i lengden. Det ser utrolig vakkert ut, men hva hjelper det? Vi kunne like gjerne hatt en Ferrari uten motor. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Outbreak er en spin-off på linje med Dead Aim, Survivor, Umbrella Chronicles og sikkert flere jeg ikke kommer på i farten. Dette er hovedspillene i serien som fører historien videre. ;)

Men om du insisterer...

Resident Evil: Outbreak & Outbreak: File #2

Det er så lite forskjell mellom disse to at jeg tar dem samlet. Det hele starter i en bar i Raccoon City. Det begynner som nok en vanlig dag, men alt forandrer seg når zombier dukker opp utenfor. Folkene i baren klarer heldigvis å sperre dem ute for en liten stund, men de vet zombiene vil klare å komme seg inn om noen minutter. Hva nå?

Ulikt de andre spillene i serien er dette ment å være for flere spillere samtidig, så man har hele tiden tre (antar jeg, er noen år siden sist) folk som løper rundt og prøver å overleve. Man har en rekke folk å velge mellom, og alle har sine fordeler og ulemper. En sikkerhetsvakt tåler for eksempel mye og er bevæpnet med pistol, men studenten kan pakke flere saker i ryggsekken sin. Mener servitøren kan dirke opp låser, og så videre.

Det burde ha vært perfekt, men det er i hovedsak to ting som trekker voldsomt ned. For det første er det ikke mulig å snakke med andre spillere når man spiller over nettet, men man må bruke innebygde kommentarer som "Come here!", "Help!" og så videre. Dette var gjort for å ikke ødelegge stemningen.

For det andre er det bare fem brett i hvert spill, og de er svært korte. Om du vet hva du skal gjøre tar det ikke stort mer enn en halv time å gå gjennom det første brettet, og siste kanskje en og en halv til to timer. Riktignok er det enormt med ting å åpne opp og mange karakterer, så du kan fint spille det om igjen og om igjen. Problemet er at når brettene er så korte kommer brettene ikke helt i gang før det er over, og man får følelsen av å spille nøyaktig samme bit om og om igjen.

Bonuspoeng for zombie-elefanten i File #2. :p

Vurdering: 5/10

Resident Evil: Umbrella Chronicles

Jeg er som regel svært skeptisk til lyspistolspill, men da dette kom hadde jeg ikke fått et nytt RE-spill siden RE: Zero. Riktighnok på Wii, men likevel. Jeg tok sjansen og kjøpte det, og kan trygt si det var vel verdt pengene - for fansen.

Historien er bygd opp i en rekke små brett, og følger handlingen fra Resident Evil: Zero, Resident Evil og Resident Evil 3. Den hoppet elegant over Resident Evil 2, men Darkside Chronicles kan ha noe med det å gjøre. ;) I tillegg er det et nytt kapittel som (ennå?) er kommet ut i "vanlig" spillform.

Eller historie og historie. Den er ganske kort fortalt, og på mange måter virket det som om du bør kjenne den allerede for å få glede av dette spillet. En liten historie handler for eksempel om Rebecca Chambers og forklarer mer av historien hennes mellom Resident Evil: Zero og Resident Evil. Om du ikke kjenner til serien noe særlig og/eller ikke spilte et eller begge de spillene vil denne lille historien virke ganske meningsløs, men vi fansen har gledet oss til dette lenge.

Og det er vel egentlig stikkordet. Fansen. By the fans, for the fans. Om du ikke kjenner til serien eller ikke liker den er ikke dette et spill for deg. Om du elsker den er dette et must.

Vurdering: (for fans) 9/10 (for alle andre) 3/10

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Et par småting om RE5-anmeldelsen din. Partneren er ikke stokk dum, faktisk en av de smartere datastyrte spillerne jeg har vært borte i. Noe fjoll og fjas blir det, og det er selvfølgelig lurere å spille med en kapabel venn, men Sheva begikk sjeldent fatale feil i kampens hete.

Jeg synes også det er nokså god variasjon i spillet, både gameplaymessig og i de ulike settingene man reiser gjennom.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

DoktorBacon: Sheva begår sjelden alvorlige feil i kamp. Bortsett fra småting som å blåse bort all ammoen på en enslig fiende, sette seg fast bak en 5 cm høy stein og ignorerer de fem, ti fiendene bak henne. :p

Sinnapels: Du har rett, vi får ikke utforske hver kvadratmeter av byen. Men en stor bit er det, spesielt i forhold til det første. Men jeg har ikke spilt det på årevis, så er mulig jeg ikke husker helt rett. Beklager. ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har spilt alle spilla i hovedserien(zero-5), og må si at Resident Evil er ikke det det en gang var. De orginale var dritbra, med masse horror, treige men skumle zombier som kunne plutselig hoppe ut av vinduer eller brennende biler, små "pusespill" som måtte løses osv. RE4 var greit, mens RE5 hadde nærmest ikke noe med serien å gjøre. Syns ikke RE5 var et dårlig spill, men det passer rett og slett ikke inn i Resident Evil serien etter min mening, men minner heller om et action-adventure fra en annen serie. Når jeg kjøpte Resident Evil 5 så regnet jeg med at det var et survival-horror spill, men tydeligvis ikke. Hvis jeg vil ha adventure/action/shoot-em-up greier så går jeg heller for noe annet.

Lenke til kommentar

R4 og 5 er rene actionspill, dessverre. Men ta det med ro, til høsten kommer Resident Evil: Revelations til 3DS. Det er ennå lite man vet om det, men det vi faktisk vet er at det:

* Er zombier og 3D, dsv zombier som kommer nærmere... og nærmere... og nærmere...

* Har Jill Valentine og Chris Redfield i hovedrollene.

* Bruker motoren fra R4 og 5, men gameplay fra de gamle spillene. Vi snakker det beste fra begge. :)

Og det beste?

* Er laget fordi de hadde lyst til å skremme vettet av deg.

Lenke til kommentar

Hva med dette? Billy Coen fra RE: Zero blir frosset fast i isen og våkner opp om fem hundre år. Han tar et romskip til Mars (nå kolonisert), havner i New Raccoon City (en ikke helt identisk kopi) og ender opp med å sloss mot romvesener i et FPS. Er det fortsatt Resident Evil?

Eller for den saks skyld: Erstatt Billy Coen med Heather fra Silent Hill 3 og kall byen noe tilfeldig. Er det fortsatt Silent Hill? Vi hadde jo en UFO-slutt i så godt som samtlige spill så langt.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Er ikke veldig relevant før det kommer et slikt spill. Og jo, Resident Evil 4 gir meg samme stemningen som de forrige spillene, bare bedre.

Det har allerede kommet to sånne spill. De heter Resident Evil 4 og 5.

Btw morsomt at en som har paven som avatar snakker om evolusjon... ;)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...