Spragleknas Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Mediesenter-PC er og blir mer dekkende. Endret 2. august 2009 av Spragleknas Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 *snip* Jeg har vært i tankeboksen med BSD/Unix-problemstillinga et par dager nå. Jeg ser argumentet ditt med at BSD/Unix-spørsmål kan drukne i Linux-spørsmål, og jeg forstår godt at du nødig vil se kategorien forsvinne. Men mange av argumentet kan også brukes på de andre kategoriene som forsvinner i slankinga. Men en plass må vi sette en grense, og kategorier som har over dobbelt så stor aktivitet som BSD/Unix berøres av slankina. Skal BSD/Unix-kategorien spares må det være noen spesielle grunner til dette, slik som med Assembly. Men selv valget om å beholde Assembly er under tvil. Ellers har BSD/Unix-kategorien hatt en halvering i posting av antall nye innlegg siden 2007, mens antall nye tråder har holdt seg stabil. Så aktiviteten generelt i BSD/Unix har hatt en nedgang: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jan-jun 2006: 249 innlegg; 33 tråderJul-des 2006: 393 innlegg; 30 tråder Jan-jun 2007: 428 innlegg; 45 tråder Jul-des 2007: 452 innlegg; 29 tråder Jan-jun 2008: 301 innlegg; 34 tråder Jul-des 2008: 232 innlegg; 39 tråder Jan-jun 2009: 232 innlegg; 34 tråder De siste 6 månedene har det i snitt vært ca. 6 nye tråder og 39 nye innlegg hver måned (nye tråder medregnet i antall nye innlegg). Om det blir en stor økning i BSD/Unix-tråder og -innlegg i framtiden kan man så klart gjenopprette kategorien. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Btw, når kommer disse endringene til å skje? Gleder meg ;D Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Det handler om å gjøre det gjenkjennelig for leserne, det som er gode prinsipper for interaksjonsdesign. På engelske fora brukes som regel ikke forkortelsen (men den tas med i parentes), er bl.a også gjort på AVForum. Er også forum hvor det brukes Hjemmekino-PC. Forkortelser er generelt en uting når man skal sette merkelapper. Det handler om at en leser som kommer innom lett skal skjønne hva som gjemmer seg bak en lenke. Her kan man vanskelig argumentere for at man lettere vil forstå HTPC fremfor Hjemmekino-PC. Jeg regner med man ser den? For de som liker å poste i den kategorien og som ønsker at flest mulig leser hva de har å si, så burde man være interessert i å ha et navn som er forståelig for folk flest og ikke bare entusiasten, eller hva? Og forøvrig, Hjemmekino-pc er ikke et nytt ord som "vi" i så fall "finner opp". Selv om det kunne vært artig å skryte på seg noe slikt, har det vært brukt i media i endel år (blant annet Hardware.no i 4-5 år, selv om de også bruker forkortelsen flittig). Men hvorfor bruke hjemmekino-PC som er et relativt lite dekkende ord, når man kan bruke stue-PC i stedet? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Enig. Stue-PC er mer dekkende og, da den ikke brukes kun til kino, men mye annet. (Dog er det ikke alltid den er i stua, eller bare i stua.... :S) Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Men hvorfor bruke hjemmekino-PC som er et relativt lite dekkende ord, når man kan bruke stue-PC i stedet? Det kan du godt si. Hjemmekino kan godt være andre steder enn på stua? For meg er det egentlig det samme, syntes begge er godt dekkende og forståelig for folk flest. Akkurat den semantiske biten får Skagen strebe med Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Forskjellen ligger i hva ordet sier til den uinvidde: Hjemmekino-PC: Aha, en PC man bruker for å titte på film. Stue-PC: Aha, en PC til bruk i stua og ikke kontoret. (Underforstått underholdning). Til slutt er jo egentlig mediasenter-PC det mest dekkende begrepet. Vi prater jo her ikke om en PC til å se film (noe mannen i gata som ikke kjenner til uttrykket vil oppfatte Hjemmekino-PC å være). Vi prater om underholdnings-PC med film, musikk, TV, bilder, spill, mv. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Btw, når kommer disse endringene til å skje?Gleder meg ;D I løpet av høsten. Slike endringer er arbeidskrevende og tar gjerne litt tid å utforme. Det er mange hensyn å ta, og mange gode tilbakemeldinger og forslag fra brukerne å overveie. Men det er veldig morsomt når brukerne engasjerer seg slik som mange gjør her. Akkurat den semantiske biten får Skagen strebe med Takk ja. ^^ Jeg synes resonnementet til cyclo virker fornuftig. Tidligere i tråden ble det foreslått "Medisenter og HTPC", men om ingen har noen innvendinger mot å sløyfe HTPC-begrepet kan vi godt kalle kategorien for "Mediesenter-PC". Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Fint det. Og du skrev riktig - det er mediEsenter-PC (ikke mediA...) Mitt endelige forslag vil likevell være: Mediesenter-PC og HTPC Da HTPC er den internasjonalt (og delvis nasjonalt) mwst kjente betegnelsen. Evt. Mediesenter og HTPC - men da kommer man kanskje innpå Popcorn Hour ol. - er det ønskelig? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Hvorfor ikke sløyfe hele HTPC begrepet Spragleknas? (Litt morsomt at det debatteres på wikipedia om HTPC og media center artiklene skal slås sammen) Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Mediesenter-PC er og blir mer dekkende. Mye mere dekkende begrep synes jeg også! PMS = Personlig Media Senter! (Hmmm.... Hvor har jeg hørt det før??) Fra spøk til alvor, det er liten tvil om her er det ganske flytende grenser og vi snakker om en maskin som både utfører arbeid og leverer underholdning og kan integreres med sikkerhetsystemer og overvåkning og ikke minst styring, og den trenger etterhvert sårt et nytt navn! Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Dette er en diskusjon som kanskje burde blitt tatt i en egen tråd... Men selv mener jeg at i det man legger inn automasjonssystemer, overvåkning, nedlasting etc. på en "mediesenter-pc" så er det ikke lenger en "mediesenter-pc" men en hjemmeserver som man tilfeldigvis har under tv'n. Men nå er jeg kanskje litt sær. -C- Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 *snip* Jeg har vært i tankeboksen med BSD/Unix-problemstillinga et par dager nå. Jeg ser argumentet ditt med at BSD/Unix-spørsmål kan drukne i Linux-spørsmål, og jeg forstår godt at du nødig vil se kategorien forsvinne. Men mange av argumentet kan også brukes på de andre kategoriene som forsvinner i slankinga. Men en plass må vi sette en grense, og kategorier som har over dobbelt så stor aktivitet som BSD/Unix berøres av slankina. Skal BSD/Unix-kategorien spares må det være noen spesielle grunner til dette, slik som med Assembly. Men selv valget om å beholde Assembly er under tvil. Ellers har BSD/Unix-kategorien hatt en halvering i posting av antall nye innlegg siden 2007, mens antall nye tråder har holdt seg stabil. Så aktiviteten generelt i BSD/Unix har hatt en nedgang: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jan-jun 2006: 249 innlegg; 33 tråderJul-des 2006: 393 innlegg; 30 tråder Jan-jun 2007: 428 innlegg; 45 tråder Jul-des 2007: 452 innlegg; 29 tråder Jan-jun 2008: 301 innlegg; 34 tråder Jul-des 2008: 232 innlegg; 39 tråder Jan-jun 2009: 232 innlegg; 34 tråder De siste 6 månedene har det i snitt vært ca. 6 nye tråder og 39 nye innlegg hver måned (nye tråder medregnet i antall nye innlegg). Om det blir en stor økning i BSD/Unix-tråder og -innlegg i framtiden kan man så klart gjenopprette kategorien. Men så har du det faktum at BSD/UNIX-forumet her på hw.no er det forumet rettet mot BSD/UNIX i Norge som har desidert flest tråder og innlegg. Se bare på BSD-forumet på linux1.no. Der er det 25 tråder totalt. Det er ikke mye. Og det har heller ikke vært aktivitet på det forumet siden september 2008. Det er langt flere tråder og innlegg i BSD/UNIX forumet her. Og dette BSD/UNIX-forumet har størst aktivitet. Dette bør tas med i vurderingen. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Jeg vil si meg enig i at HTPC-, Barebone- og PC begrepet burde vurderes. Vi snakker her om datamaskiner som alle i prinsippet har de samme grunnelementene; kabinett, strøm, hovedkort, prosessor, ram, lagringskapasitet, en eller annen form for optisk enhet og en eller annen form for grafikk. Barebone begrepet her vel egentlig akkurat som en PC var opprinnelig, men er nå laget "ferdige konfigurerte" kabinett med ymse innhold (som oftest hovedkort og strøm) og så er de firkantede. Totalt sett ender det til slutt opp som en datamaskin, og så ender Barebone-maskinen som oftest opp som en HTPC.... Det som skiller disse datamaskinene er vel egentlig bare bruksområdet det spisses mot. Her kan det både gå på innhold og form/størrelse/støy mm - men datamaskiner er det alt sammen. I prinsippet er de like inni også. Jeg kan ikke helt se forskjell på et mediesenter, barebone og HTPC. En Barebone er et mediesenter (i utgangspunktet var jo Barebone noe som ble satt i sammen av alle komponenter som ble til overs). En Barebone er en HTPC. En HTPC er et medieseenter. En PC er et mediesenter. Alle er et mediesenter. Jeg synes noen har vært innom noen gode forslag som skiller en datamaskins bruksområde fra hverandre. Gode forslag synes jeg begrep som underholdnings-pc (til film,bilder, surfing og slikt hjemme tilpasset logisk sett et stuelignende miljø), arbeids evt kontor-pc (her kan det være fokusområder feks Rendering ol - logisk sett ikke samme krav som en underholdnings-pc) og gaming-pc er (fokus primært på CPU, skjermkort). Dette er greie skiller i mine øyne. Endret 19. august 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Må vel si meg så uenig som jeg kan. At barebone egentlig ikke trenger et eget forum er jeg enig i, for en barebone er bare et utgangspunkt. Men et mediesenter er et spesifikt bruksområde, og da vil det være naturlig å skille spørsmål og innlegg som har med akkurat det bruksområdet ut i en egen gruppe. HTPC kommer inn under dette bruksområdet, men er en litt snevrere betegnelse. Underholdnings-pc er alt for åpent, man kan bli underholdt av en gamerpc og en netbook også. Gaming-pc kan jeg være enig i at er et eget bruksområde, og kunne derfor sikkert hatt egne forum. Det som hadde vært ideellt hadde vært om man kunne definert filter på underkategoriene. Så istedet for en fast hierarkisk trestruktur: Hardware.no | |-- Maskinvare | | | |-Mediesenter | |-GamerPC | |-KontorPC | |-Generellt ...så kunne man hatt kun kategorien "Maskinvare" for deretter å filtrert ut det man ikke ville ha. Da kunne man fått "GamerPC" og "KontorPC" i samme trådliste hvis man var interessert i bare de to, men ikke "Mediesenter" eller "Generellt". Men dette ligger vel litt utenfor forumets muligheter... -C- Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Må vel si meg så uenig som jeg kan. At barebone egentlig ikke trenger et eget forum er jeg enig i, for en barebone er bare et utgangspunkt. Men et mediesenter er et spesifikt bruksområde, og da vil det være naturlig å skille spørsmål og innlegg som har med akkurat det bruksområdet ut i en egen gruppe. HTPC kommer inn under dette bruksområdet, men er en litt snevrere betegnelse. Underholdnings-pc er alt for åpent, man kan bli underholdt av en gamerpc og en netbook også. Gaming-pc kan jeg være enig i at er et eget bruksområde, og kunne derfor sikkert hatt egne forum. Det som hadde vært ideellt hadde vært om man kunne definert filter på underkategoriene. Så istedet for en fast hierarkisk trestruktur: Hardware.no | |-- Maskinvare | | | |-Mediesenter | |-GamerPC | |-KontorPC | |-Generellt ...så kunne man hatt kun kategorien "Maskinvare" for deretter å filtrert ut det man ikke ville ha. Da kunne man fått "GamerPC" og "KontorPC" i samme trådliste hvis man var interessert i bare de to, men ikke "Mediesenter" eller "Generellt". Men dette ligger vel litt utenfor forumets muligheter... -C- Vel det så ikke ut som om du var så veldig uenig utenom at du hadde en annen tilnærming til ordet "underholdning" - og det kan sikkert defineres - eller allerede er definert. Forslaget ditt er ikke så langt unna og da blir det litt hardt å innlede innlegget med "Må vel si meg så uenig som jeg kan" når du har nesten et identisk forslag..... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Poblemet er at det er samme boksen vi snakker om, uansett hva den brukes til! Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Medisenter-kategorien ligger under Lyd & Bilde - ikke data, men kategorien myntet på datamaskiner som folk har i stua koblet til TVen. Bruksområdet for en mediesenter-PC er mer snevert i forhold til SSF-barebone, som kan brukes til mangt. Det som skiller medisenter-PCene fra gamer- og kontor-PCer er de spesielle behovene og kravene som stilles til maskinvare og tilkoblingsmuligheter, samt programvaren. Men så har du det faktum at BSD/UNIX-forumet her på hw.no er det forumet rettet mot BSD/UNIX i Norge som har desidert flest tråder og innlegg. Se bare på BSD-forumet på linux1.no. Der er det 25 tråder totalt. Det er ikke mye. Og det har heller ikke vært aktivitet på det forumet siden september 2008. Det er langt flere tråder og innlegg i BSD/UNIX forumet her. Og dette BSD/UNIX-forumet har størst aktivitet. Dette bør tas med i vurderingen. Jeg er klar over at Diskusjon.no har det mest aktive BSD/Unix-forumet, hvilket var årsaken til tankeboks-uttalelsen min. Det jeg prøvde å si i det forrige innlegget mitt var at statistikken taler kategorien imot, og aktiviteten har hatt en halvering de siste to årene. Jeg prøver også å være litt konsekvent når dataforumet skal slankes med hensyn til aktivitet. Men at BSD/Unix-forumet er en nisje vi er desidert størst på i Norge kan vel sies å være en spesiell grunn til unntakelse, så tenker jeg å ta vare på kategorien i denne omgang og heller se an aktiviteten etterhvert. Men jeg kan ikke garantere at kategorien ikke forsvinner i framtiden om aktiviteten fortsetter å avta. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Da er førsteinnlegget oppdatert med siste revisjon. Om det ikke kommer noen flere innvendinger på forslaget tenker jeg å iverksette dette i slutten av september. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Hei. Er ekstremt mye aktivitet i "Hjelp til kjøp og salg av PC", i løpet av 2 dager er kategorien fylt opp med nye innlegg. Kunne tenkt meg at det lages en for bærbare og en for stasjonære slik at det ikke blir så ekstremt mange innlegg der. Endret 12. september 2009 av Pizzaen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå