melvh Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Hei Bør jeg forandre på noe spesielt? Handleliste for ny PC Hovedsakelig spilling, se på masse hd filmer og drive en del med adobe programmer som indesign, photoshop. Har blitt anbefalt AMD firekjerner ovenfor E8400 eller E8500 når det kommer til spill, for og mot meninger er fint. GTA 4 skal prøves og vil gjerne at denne kjører max på alt i ihvertfall 1024x768 oppløsning. Om den kjører medium på alt i 1920x1080 så er jeg fornøyd. Ellers har jeg et lite offtopic spørsmål: Når det kommer til innstillinger for ram i biosen til hovedkortet, kan jeg la alt stå på auto eller har dere noen oppskrift på hvordan ting skal være? Klarer å sette sammen en pc lett selv, og ser at man sparer rundt 500 kroner om man ikke lar komplett bygge den for meg. Så, hva er flaskehalsen i handlelisten min? Endret 19. juli 2009 av melvh Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Hei Bør jeg forandre på noe spesielt? Handleliste for ny PC Hovedsakelig spilling, se på masse hd filmer og drive en del med adobe programmer som indesign, photoshop. Har blitt anbefalt AMD firekjerner ovenfor E8400 eller E8500 når det kommer til spill, for og mot meninger er fint. Vel Rammen du har valgt er vel egentlig til i7. DVS 3 kanals minne om du vil. Tror du bør velge noe annet minne. Men hva vet jeg? skal du overklokke? Psu blir kanskje litt liten da ? GTA 4 skal prøves og vil gjerne at denne kjører max på alt i ihvertfall 1024x768 oppløsning. Om den kjører medium på alt i 1920x1080 så er jeg fornøyd. Ellers har jeg et lite offtopic spørsmål: Når det kommer til innstillinger for ram i biosen til hovedkortet, kan jeg la alt stå på auto eller har dere noen oppskrift på hvordan ting skal være? Klarer å sette sammen en pc lett selv, og ser at man sparer rundt 500 kroner om man ikke lar komplett bygge den for meg. Så, hva er flaskehalsen i handlelisten min? Rammen? Den du har valgt er til ett i7 system. I7 bruker 3 kanals minne mot tidligere 2 kanaler. Ikke sjekka om hoved kortet ditt kan kjøre DDR3 ram men jeg mener du bør velge annen ram for ditt oppsett. Og hvis du skal overklokke så bør du kanskje tenke på ett nr større psu Endret 19. juli 2009 av Phyltre Lenke til kommentar
melvh Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Hei Bør jeg forandre på noe spesielt? Handleliste for ny PC Hovedsakelig spilling, se på masse hd filmer og drive en del med adobe programmer som indesign, photoshop. Har blitt anbefalt AMD firekjerner ovenfor E8400 eller E8500 når det kommer til spill, for og mot meninger er fint. Vel Rammen du har valgt er vel egentlig til i7. DVS 3 kanals minne om du vil. Tror du bør velge noe annet minne. Men hva vet jeg? skal du overklokke? Psu blir kanskje litt liten da ? GTA 4 skal prøves og vil gjerne at denne kjører max på alt i ihvertfall 1024x768 oppløsning. Om den kjører medium på alt i 1920x1080 så er jeg fornøyd. Ellers har jeg et lite offtopic spørsmål: Når det kommer til innstillinger for ram i biosen til hovedkortet, kan jeg la alt stå på auto eller har dere noen oppskrift på hvordan ting skal være? Klarer å sette sammen en pc lett selv, og ser at man sparer rundt 500 kroner om man ikke lar komplett bygge den for meg. Så, hva er flaskehalsen i handlelisten min? Rammen? Den du har valgt er til ett i7 system. I7 bruker 3 kanals minne mot tidligere 2 kanaler. Ikke sjekka om hoved kortet ditt kan kjøre DDR3 ram men jeg mener du bør velge annen ram for ditt oppsett. Og hvis du skal overklokke så bør du kanskje tenke på ett nr større psu Whoops :S Jeg skulle ikke velge den rammen xD. Jeg tentke kanskje rundt 4 gb ram til en rimelig pris. Jeg har prøvd overklokking før og det som skjedde da var at blåskjermen tok meg, samt at mine ram brikker da ikke var så bra til og overklokke. Jeg har ingen planer og overklokke tenker jeg, kanskje litt på skjermkort men ikke noe annet. Hvilken ram anbefaller du til oppsettet mitt? Evt kanskje bedre hovedkort om det trengs? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) legger du til 4 god ddr2 på funker det der fint. kan du bygge selv? komplett er også litt smådyrt. gtx 275 er ca likt ati hd 4890 som er billigere. så jeg vil heller gjort noen justeringer for og få ned prisen. GIGABYTE ATI RADEON HD4890 PCIE2.0 1GB GDDR5 331,- spart CORSAIR Powersupply 650W 200 billigere INTEL Core 2 Duo E8400 200 billigere og like fin e8500 harddisk 60,- billigere hovedkort 40,- billiger minne 4 gig 387,- Endret 19. juli 2009 av leifeinar Lenke til kommentar
melvh Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 legger du til 4 god ddr2 på funker det der fint. kan du bygge selv? komplett er også litt smådyrt. gtx 275 er ca likt ati hd 4890 som er billigere. så jeg vil heller gjort noen justeringer for og få ned prisen. GIGABYTE ATI RADEON HD4890 PCIE2.0 1GB GDDR5 331,- spart CORSAIR Powersupply 650W 200 billigere INTEL Core 2 Duo E8400 200 billigere og like fin e8500 harddisk 60,- billigere hovedkort 40,- billiger minne 4 gig 387,- Jeg kan bygge selv ja selv om jeg ikke vet hvordan jeg kobler til usb porter foran på kabinett og slik da, men det kan jo jeg lese meg til som sagt . Når man bestiller uten at noen skal bygge for deg så får man jo med alle orginal pakkningene, det er jo fett Eller får man med alt av pakkninger når man kjøper en pc som komplett bygger for en? Jeg må igjen spørre om RAM brikker skal stå på auto i bios når jeg får de eller om jeg skal stille de inn på noe. Mine forrige ram sa noen at jeg skulle stille til 5-5-5-8 eller noe sånt. Er litt nvidida fan og etter tester som jeg har lest ligger vel gtx 275 litt foran? Mitt eneste ATI kort har vært et ati x800 pro, som jeg var strålende fornøyd med Lenke til kommentar
EmilHen Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Når du bestiller som en pc komplett bygger, så får du en pakke til hovedkortet, men den har manualene til cpu og alt + cd-er og drivere til alt, egentlig bare esken du ikke får. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Flaskehalsen er en treg harddisk. Lenke til kommentar
melvh Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Flaskehalsen er en treg harddisk. Nødvendigheten med så kosekvent og kjapp svar? Jeg ble fortalt at raptor disker bare er bortkastede penger. Så om du ikke har annet en SSD disk å komme med så vet jeg ikke. Mange har sagt at det går helt fint med en slik harddisk. Selv om jeg insisterte på at kanskje raptor velocity 150 gb som operativsystem disk og en 1 tb til lagring. Lenke til kommentar
-LarsLR Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Flaskehalsen er en treg harddisk. Nødvendigheten med så kosekvent og kjapp svar? Jeg ble fortalt at raptor disker bare er bortkastede penger. Så om du ikke har annet en SSD disk å komme med så vet jeg ikke. Mange har sagt at det går helt fint med en slik harddisk. Selv om jeg insisterte på at kanskje raptor velocity 150 gb som operativsystem disk og en 1 tb til lagring. Jepp, innvister i en raptor hardisk du og ha 1 TB til film, musikk og div. Det fungerer utmerket;) Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Flaskehalsen er en treg harddisk. Nødvendigheten med så kosekvent og kjapp svar? Jeg ble fortalt at raptor disker bare er bortkastede penger. Så om du ikke har annet en SSD disk å komme med så vet jeg ikke. Mange har sagt at det går helt fint med en slik harddisk. Selv om jeg insisterte på at kanskje raptor velocity 150 gb som operativsystem disk og en 1 tb til lagring. Han har jo rett i at harddisken vil være den største flaskehalsen. Jeg er helt enig i at Raptor disker ikke er verdt penga, SSD disker er opptil 100x så kjappe*. Hvis jeg hadde vært mindre gnien så hadde jeg kjøpt meg en slik: https://prisguiden.no/product.php?product_id=101505 og brukt den som OS/Installasjonsdisk. I tillegg så hadde jeg hatt en vanlig disk til musikk/filmer/osv. *På random write/random read Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Du spurte hva flaskehalsen var, jeg svarte Ville ikke kjøpt raptor nå som SSD er kommet. Med en SSD vil systemet bli mye mer responsivt og oppleves som mye raskere. Super Talent UltraDrive ME SATA-II 64 GB er et meget godt valg. Lenke til kommentar
melvh Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Du spurte hva flaskehalsen var, jeg svarte Ville ikke kjøpt raptor nå som SSD er kommet. Med en SSD vil systemet bli mye mer responsivt og oppleves som mye raskere. Super Talent UltraDrive ME SATA-II 64 GB er et meget godt valg. Var ikke meningen å være frekk mot deg Som sagt du svarte jo bare på mitt spørsmål. Men andre komponenter som f.eks E8400 mot et 275 gtx skjermkort går helt fint? Jeg synes SSD disker er så dyre og det er veldig liten plass på de. Men igjen så har jeg jo klart meg med en rapoter 74 gb disk som OS disk før. Det skal sies at jeg går fra dette systemet: AMD 4000+ 64 socket 939 7800gtx 2gb 400 mhz ram Så forskjeller vil nok merkes uansett, men takker for at dere gir meg ordentlige svar mot det jeg stiller. Må igjen spørre om dere kan hjelpe med meg spørsmålet ang om RAM kan stå på auto i BIOSEN på hovedkortet eller om det må stilles på? fordi jeg har ingen anelse om dette. Og ang integrerte lydkort på hovedkort, er de blitt bedre? har et creative x-fi liggende som jeg sikkert kan bruke men har hørt at det i visse spill kan ha hakket lyd pga dårlige drivere. Har bare opplevd dette i HL2 though. Igjen takk for svar! blackbrrd <--- Hva mente du med "*På random write/random read" ? Endret 19. juli 2009 av melvh Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 hehe Ville uansett kjøpt SSD, om så kan du vente noen uker/måneder å se om prisene går ned. blackbrrd <--- Hva mente du med "*På " smile.gif?] Han mente at SSD var x10 raskere en raptor på random write/random read, de viktigste tallene. Skal du spille GTA IV er 4-kjerner et must. Lenke til kommentar
melvh Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Kanskje jeg skal bare gjøre det da Siden dere sier at det er så bra Jeg skal spille Gta 4 litt om jeg får det til, fikk ikke til å installere det forrige gang jeg prøvde. Men igjen, det var med min forrige pc og den klarte ikke noe på 800x600 en gang. Så du anbefaller at jeg går for Intel quad eller Amd phenom x4 da? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Phenom II gir mer for pengene, og er like god til gaming. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Leste i en annen tråd at noen mente GTA4 gikk bedre med 2GB på skjermkortet istedet for 1GB. Noen andre får si om det er riktig eller ikke. Min pc drar ikke det spillet, så jeg vet ikke. Et annet moment er vel platformen. Jeg skal ikke komme med noen fasit, men jeg vil tro at i7 er et bedre valg. Ja den er dyrere, men det tror jeg du får igjen senere siden platformen antagelig er bedre å oppgradere på. Teorien er forsåvidt enkel den. Kjøper man det kraftigste, så lever den mye lenger, og vil være billigere i lengden. Kjøper man bare så det holder nå, så må man oppgradere fortløpende, og på sikt er det dyrere. Men bygging og shopping kan jo være gøy det også. Så smak og behag. Lenke til kommentar
melvh Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Leste i en annen tråd at noen mente GTA4 gikk bedre med 2GB på skjermkortet istedet for 1GB. Noen andre får si om det er riktig eller ikke. Min pc drar ikke det spillet, så jeg vet ikke. Et annet moment er vel platformen. Jeg skal ikke komme med noen fasit, men jeg vil tro at i7 er et bedre valg. Ja den er dyrere, men det tror jeg du får igjen senere siden platformen antagelig er bedre å oppgradere på. Teorien er forsåvidt enkel den. Kjøper man det kraftigste, så lever den mye lenger, og vil være billigere i lengden. Kjøper man bare så det holder nå, så må man oppgradere fortløpende, og på sikt er det dyrere. Men bygging og shopping kan jo være gøy det også. Så smak og behag. Hvordan type pc har du? Jeg vet ikke helt om jeg har så mye råd fordi jeg skal ha en skjerm (rundt 21 tommer lcd til 1500) og et kabinett. Vet du noe om det jeg spør ang RAM? bedre å få svar her en å lage ny tråd Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Bare til å gå på utvidet info om hovedkortet du valgte, lesom ram. Der står det ddr2 pc2-8500. Så da er det noe slikt du skal ha da. Bare plukk noe som får bra kritikk, er som regel ok. Idag så betyr det ene eller det andre nada. Du vil ikke merke forksjell. Med mindre du vil overklokke, men det skulle du jo ikke... Nei om du må spare penger så blir det slik Da er det sikkert greit. Men kunne kanskje vært en idee å stikke innom no spillforum og hørt hva skjermkort gta4 folka bruker/anbefaler. Lenke til kommentar
melvh Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Bare til å gå på utvidet info om hovedkortet du valgte, lesom ram. Der står det ddr2 pc2-8500. Så da er det noe slikt du skal ha da. Bare plukk noe som får bra kritikk, er som regel ok. Idag så betyr det ene eller det andre nada. Du vil ikke merke forksjell. Med mindre du vil overklokke, men det skulle du jo ikke... Nei om du må spare penger så blir det slik Da er det sikkert greit. Men kunne kanskje vært en idee å stikke innom no spillforum og hørt hva skjermkort gta4 folka bruker/anbefaler. Var ikke det jeg mente hehe. Jeg mener når du starter opp pcen så må du trykke på f.eks F8 for og komme inn i BIOS. Det jeg lurer på er noen som har snakket om at man må stille på latency og noe greier på RAM brikkene i bios. Kan jeg bare la denne stå på auto når jeg bygger selv eller må jeg stille inn noen tall? Isåfall hvilke? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Personlig hadde jeg forresten gått for en Core i7 prosessor... CPU-sammenlikning her: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...?i=3574&p=7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå