Heidi... Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Hvis man skal velge domene med tanke på å starte en forretningsvirksomhet etterhvert, er det dumt å velge ett no-domene, når man tror en tilsvarende tjeneste kan bli statlig engang? Tenker på om man kan bli fratatt domenenavnet senere, selv om man er registrert med samme bedriftsnavn.. Anser det som er relativt stor sjanse for at samme tjeneste vil bli tilbydt i Norge offentlig en gang i fremtiden, men om da denne nevnte tjenesten blir laget på nytt av konkurrent med tanke på at det statlige er inne i bildet, er frykten for å bli fratatt navn og nettadresse der. Er man sikrere mot dette om man velger com-domene? Planen var å sikre seg flere aliasdomener, med samme navn, men annen ending.. Lurere å ta com som hoveddomene da, og no som alias, i tilfelle det blir fratatt senere? Ja, ble rotete formulert dette, beklager! (Vet ikke om det er i rett forum engang.. ) Red. La til en setning i overskriften. Endret 19. juli 2009 av heisannhoppsann Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Så lenge du har bruk for domenet og domenenavnet har noen med det du selger eller noe med bedriftsnavnet så kan ikke noen ta det i fra deg på et senere tidspunkt. Det er førstemann til mølla. Lenke til kommentar
Heidi... Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Så lenge du har bruk for domenet og domenenavnet har noen med det du selger eller noe med bedriftsnavnet så kan ikke noen ta det i fra deg på et senere tidspunkt. Det er førstemann til mølla. Ok, takk! Og ja, både bedriftsnavnet og domenenavnet er selve navnet på tjenesten som vil bli solgt. Men hva med ventetiden, altså tiden mellom kjøpet av domenet, til markedsføringen kan begynne? Har det noe å si? Selve konseptet vil ta to-tre år å bygge opp.. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg ville kanskje vurdert å få registrert under flere domener, f.eks net, org, com. I mitt hode er det like "ryddig" å f.eks bruke net som hoveddomene og la alle andre peke til denne, som å bruke no som hoved. Som en annen nevner er det førstemann til mølla, så sant det ikke kan sannsynliggjøres at domenet er registrert utelukkende for å tjene penger på navnet. Så vidt meg bekjent er det ikke noen særskilt tidsfrist fra du registrerer firmaet/domenet, til du kan gå ut på nettet med siden. Iallfall ikke for domenenavnet sin del. For firmaet sin del er det visse krav til omsetning/produksjon, men disse er svært lave og såvidt jeg kjenner til er det kun enkeltmannsforetak som ligger fullstendig brakk som blir gjenstand for oppmerksomhet fra ymse offentlige enheter. Lenke til kommentar
Heidi... Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg ville kanskje vurdert å få registrert under flere domener, f.eks net, org, com. I mitt hode er det like "ryddig" å f.eks bruke net som hoveddomene og la alle andre peke til denne, som å bruke no som hoved. Som en annen nevner er det førstemann til mølla, så sant det ikke kan sannsynliggjøres at domenet er registrert utelukkende for å tjene penger på navnet. Så vidt meg bekjent er det ikke noen særskilt tidsfrist fra du registrerer firmaet/domenet, til du kan gå ut på nettet med siden. Iallfall ikke for domenenavnet sin del. For firmaet sin del er det visse krav til omsetning/produksjon, men disse er svært lave og såvidt jeg kjenner til er det kun enkeltmannsforetak som ligger fullstendig brakk som blir gjenstand for oppmerksomhet fra ymse offentlige enheter. Takker så mye for svar! Det du nevner om firmaet sin ventetid var fint å få vite! Har allerede sendt mail til altinn og spurt bl.a. om det. Tenkte kun å registrere i enhetsregisteret i første omgang, og foretaksregisteret først når det nærmer seg ferdig og klart til å offentliggjøres. (Uten at jeg vet helt om jeg har forstått reglene rett.) Men var hovedsaklig det med navnet jeg lurte på, så da er det oppklart. Tenkte å få både net, no og com ihvertfall, og også endingen i selve navnet som aliasdomene for å videresende. Feks nett.no og nettet.no (for å illustrere).. Ønsker mest å ha no navnet som hoveddomenet, eller com. Synes selv no virker mer seriøst, men. (Meninger om no vs com??) Huff, babling her nå. Hehe! Takk igjen til begge to! Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Kjenner ikke detaljene rundt de forskjellige kravene, det er for lenge siden jeg holdt på med denslags, men du har gjerne en pekepinn om "ting å tenke på" Personlig synes jeg .no er milevis mer seriøst enn .com. .com kan alle skaffe, .no kan kun registrerte enheter skaffe seg. Rangert fra best til verst: no net org com Sikkert andre meninger og andre domener dah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå