Gå til innhold

Mini-DV videokamera helst under 6000,-

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker nå å anskaffe meg et nytt videokamera, siden det gamle videokameraet bruker Hi8-tape, er analogt og umulig å få kobla til PC for redigering.

Jeg har funnet ut via en annen tråd at jeg trenger et mini-DV videokamera.

Så spørsmålet er nå hvilket kamera jeg bør velge! ;)

Dette er kriteriene jeg ønsker å vurdere etter:

1. Bildekvalitet (ved visning på TV og PC)

2. Pris (helst ikke over 6000,-)

3. Tilkoblingsmuligheter til PC

4. Holdbarhet

Er ikke så viktig med masse forskjellige fancy effekter, siden jeg mest kommer til å filme vanlige familiefilmer o.l.

Så håper noen vil komme med et forslag på hvilket videokamera jeg bør velge i følge kriteriene ovenfor! :thumbup:

Hilsen Tom-André :)

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du vil ha et kamera med HD-oppløsning? I såfall bør det ikke være umulig å finne et Canon HV20 til under 6000 kroner. Har fått meget gode skussmål i tester og bildekvaliteten er strålende.

Finnes også en nyere utgave som heter HV30, uten at det er så veldig mye bedre. Men om den ikke er mye dyrere, og fortsatt innenfor budsjettet, kan den være verdt en titt.

Hvis du derimot ikke er ute etter HD, så se om du kan finne en Panasonic med 3CCD sensor. Til vanlig SD-oppløsning er disse regnet som de beste. De heter blant annet GS-320, eller toppmodellen GS-500. Vet ikke om disse fortsatt er i produksjon, men kan være det er mulig å finne de et sted uansett.

Lenke til kommentar

Det begynner og bli dårlig med gode mini-DV kameraer på markedet. Det du finner er noen få billige kameraer med dårlig bildekvalitet, ellers må du opp i mer proffklassen. Det nermeste jeg fant dine kriterier er Canon HV 40. Dette han gjøre opptak i SD (Standard Definition) og HD (High Definition). Det kan ta opp begge deler på mini-DV. Filene du får her er redigeringsvennlige. Det som blir mer og mer vanlig i dag er minnekort. Hvis du da velger et HD-kamera, krever dette mye mer maskinkraft og redigere. Fant en Canon du kan se på. Begge disse kameraene regnes som gode kameraer. Kan nevne at der er feil at det ikke går an å redigere HI-8. Bare å kjøpe en USB-dings eller et TV-kort og overføre via disse.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke bryr deg om størrelsen på kameraet og ikke MÅ ha høy oppløsning, er jo Sony PD150 ett spennende alternativ... topp lyd- og bildekvalitet, og du får det brukt for rundt 6000 :)

Ellers kan du neppe gå feil med ett pent brukt Canon HV20, dette får du tak i for 3-4000. Jeg har nettopp kjøpt ett slik selv, og det virker svært lovende så langt :) En kjekk funksjon på dette (vet ikke hvor vanlig det er på andre kamera) er at du kan koble til en analog signalkilde (for eksempel ditt gamle Hi8-kamera), spille av video fra denne og så ta opp dette digitalt på tape eller bare sende det rett ut på firewire-porten til pc'en. Dermed kan du få digitalisert alle Hi8-opptak du måtte ha liggende :)

HV30 og HV40 er i praksis samme kamera som HV20, bortsett fra at de er svarte og kan filme i ekte 25P-modus (dvs uten frame pulldown). Forskjellene er såpass små at det ikke er vits i å bruke masse penger på å gå for HV30/40 hvis du kan få tak i HV20.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...