Gå til innhold

3MZ på vitnemålet, poeng for 2MZ?


Ty Cobb

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen som vet om jeg som bare har eksamen i 3MZ også får poengene for 2MZ. (Lærere på Sonans påstår dette, men jeg finner ikke hjemmel for dette i noe reglement). Grunnen til at jeg ikke tok eksamen i 2MZ var at det ikke var mulig, og at 3MZ bygde på 2MZ så det egentlig bare var smør på flesk.

 

Så skal jeg ha 0,5(3MZ) + 0,5(2MZ) = 1 realfagspoeng

eller: 0,5(3MZ) + 0 = 0,5 realfagspoeng

for min eksamen i 3MZ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja om du tar høyeste nivå som privatist får du godskrevet de lavere nivåene.

 

FOR 2006-06-23 nr 724: Forskrift til opplæringslova

 

§ 4-13. Særlege reglar om vurdering for fag på høgaste nivå

I Læreplanverket for Kunnskapsløftet er det for enkelte fag fastsett at privatistar berre treng å ta eksamen på høgaste (høgare) nivå og likevel få godskrive faget på lågare nivå. For både elevar og privatistar gjeld at slike fag er bestått når det høgaste (høgare) nivået er bestått.

I fag der det i Læreplanverket for Kunnskapsløftet er fastsett at privatistar berre treng å ta eksamen på høgaste (høgare) nivå, kan privatistar velje om (eventuelle) karakterar frå lågare nivå skal førast på vitnemål eller kompetansebevis.

Lenke til kommentar
Ja om du tar høyeste nivå som privatist får du godskrevet de lavere nivåene.

 

FOR 2006-06-23 nr 724: Forskrift til opplæringslova

 

§ 4-13. Særlege reglar om vurdering for fag på høgaste nivå

I Læreplanverket for Kunnskapsløftet er det for enkelte fag fastsett at privatistar berre treng å ta eksamen på høgaste (høgare) nivå og likevel få godskrive faget på lågare nivå. For både elevar og privatistar gjeld at slike fag er bestått når det høgaste (høgare) nivået er bestått.

I fag der det i Læreplanverket for Kunnskapsløftet er fastsett at privatistar berre treng å ta eksamen på høgaste (høgare) nivå, kan privatistar velje om (eventuelle) karakterar frå lågare nivå skal førast på vitnemål eller kompetansebevis.

 

Du er inne på noe, men ikke helt i mål. De eneste fagene som etter læreplanene i KL gir rett til fritak på lavere nivå, er språkfagene. For MZ/MX (og andre R94-fag) er det rundskriv LS-20-2002 som angir rettigheter i forhold til fritaksføring. Dette har vært diskutert litt før, og du finner ei grei oppsummering her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1129687&hl=

 

-lb

Lenke til kommentar
Har sett igjennom den nevnte tråden og trekker konklusjonen: jeg HAR krav på realfagspoengene til 2MZ, pga jeg tok eksamen i 3MZ i R94(privatist)?

Har jeg mistolket?

 

Du har ikke krav på realfagspoengene dersom det ikke er ført korrekt fritak for 2MZ på vitnemålet/kompetansebeviset ditt. Du har derimot rett på fritak (som vil gi deg realfagspoeng), men dette må du få fikset hos skolen din. Du kan nemlig selv velge om du vil ha fritak for de underliggende nivåene (som forsåvidt også omfatter 1MX/MY/M+X/Y).

 

-lb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...