SunnyCloud Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 http://www.sony.no/product/sdh-minidv/dcr-hc20e Har brukt det lite de siste årene, men i dag virket plutselig ikke skjermen lenger. Alt annet virker. Hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Selv om garantien har gått ut, har du uansett 3-5 års reklamasjon (husker ikke i farten) på slikt utstyr. Hvis du har kvitteringen kan du gå tilbake til butikken og kreve å få det fikset. Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Typisk nok kjøpte jeg det 10/6-04, slik at butikken ikke er bundet av forbrukerkjøpsloven reklamasjonsfrist lenger. Jeg har sendt dem en mail, så får jeg se hva de svarer. Kanskje det ytes ekstraservice hos Expert. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Typisk nok kjøpte jeg det 10/6-04, slik at butikken ikke er bundet av forbrukerkjøpsloven reklamasjonsfrist lenger. Jeg har sendt dem en mail, så får jeg se hva de svarer. Kanskje det ytes ekstraservice hos Expert. I så fall så er det verkstedet som yter ekstraservice. Expert ønsker mest sannsynlig ikke å ta kostnadene ved en reparasjon av skjerm, da det kan komme opp i et par tusen kroner (avhengig av feil, og mengden arbeid som kreves for å få det fikset). De fleste verksteder er ganske strenge på dette med garanti/reklamasjon, og jeg måtte selv godsnakke MYE med et verksted for å fikset en feil i et videokamera der garantien hadde gått ut for tre dager siden da jeg leverte det inn, selv om jeg fortsatt var godt innenfor reklamasjonstiden. Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 ...jeg måtte selv godsnakke MYE med et verksted for å fikset en feil i et videokamera der garantien hadde gått ut for tre dager siden da jeg leverte det inn, selv om jeg fortsatt var godt innenfor reklamasjonstiden. Hvis det er klart at du ikke er skyld i feilen, dekkes jo reparasjoner av forbrukerkjøpsloven, uansett om du har en annen garanti i tillegg. Expert var uansett ikke villig til å la meg benytte meg av reklamasjonsretten. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Det kan ikke bare være noen innstillinger da? Mener å ha vært borti det engang på ett sony kamera at man kunne slå av touchskjermen Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg har prøvd alle knapper opp og ned i mente. Helt sykt; skjermen var fin for mindre enn en måned siden. Kameraet ligger så i skapet til nå, og i mellomtiden har da noe mystisk skjedd!?! Egentlig bruker jeg det ikke lenger, så jeg hadde tenkt å få lagt alle kassettene over på pc. Noen som vet hva jeg trenger for å gjøre det? Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Du trenger å låne et kamera som bruker disse kassettene. Et hvilket som helst standard definisjons-kamera med MiniDV eller et HD-kamera med MiniDV vil fungere. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hvis kameraet ellers virker fint, kan du fortsatt bruke det til å overføre til PC via firewire. Med overføringsprogramvaren styrer du da kameraet direkte fra PC'en, og ser skjermbildet på PC'en. Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 I manualen stod det at hvis skjermen ikke virket/virket skikkelig, kunne kalibrering være løsningen. Dette hjalp selvfølgelig ikke ; skjermen er steindau. Heldigvis kom jeg på at jeg har fjernkontroll, så da har jeg hvertfall muligheten til å spille av filmene. Jeg trenger firewirekabel. Denne står oppført i tilbehørskatalogen til kameraet. Ser at det har kommet en ny, evt. en 6-pinners. Hva er forskjellen mellom 4 og 6 (kameraet har 4)? Kan jeg bruke den nyere versjonen hvis den gamle blir stress å få tak i? For å gjøre det veldig tungvint har heller ikke min stasjonære pc firewireinngang. Hva er den enkleste løsningen mht. dette? PS. Må filmene spoles til begynnelsen før data overføres til pc? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 I manualen stod det at hvis skjermen ikke virket/virket skikkelig, kunne kalibrering være løsningen. Dette hjalp selvfølgelig ikke ; skjermen er steindau. Heldigvis kom jeg på at jeg har fjernkontroll, så da har jeg hvertfall muligheten til å spille av filmene.Du kan også bruke datamaskinen som "fjernkontroll" om du overfører med firewire. Eller... jeg tror faktisk du MÅ styre kameraet via datamaskinen da. Du får opp play-kontroller i programmet du overfører med.Jeg trenger firewirekabel. Denne står oppført i tilbehørskatalogen til kameraet. Ser at det har kommet en ny, evt. en 6-pinners. Hva er forskjellen mellom 4 og 6 (kameraet har 4)? Kan jeg bruke den nyere versjonen hvis den gamle blir stress å få tak i?6 pin vil ikke passe fysisk på kameraet da det er for stort. Så du må ha 4-pin i den enden som skal inn i kameraet. I den andre enden skal du enten ha 4 eller 6-pin, avhengig av om inngangen på PC'en har 4 eller 6-pin. For øvrig er ikke 4 eller 6 pin nyere eller eldre enn den andre, det er bare to forskjellige standarder av firewire, men en kabel kan være 4 pin i den ene enden og 6 i den andre. Det gjør ingenting.For å gjøre det veldig tungvint har heller ikke min stasjonære pc firewireinngang. Hva er den enkleste løsningen mht. dette?Du kan kjøpe løse firewire-kort som settes inn i PCI-portene inne i datamaskinen. Da får du firewireport(er) på PC'en. Er veldig enkelt å montere, men hvis du er usikker kjenner du sikkert noen som kan hjelpe deg.PS. Må filmene spoles til begynnelsen før data overføres til pc?Det er egentlig ikke nødvendig tror jeg. Hvis du velger automatisk overføring, tror jeg programmet spoler tapen tilbake til begynnelsen for deg. Da vil den kjøre gjennom hele tapen, og dele opp tapen i flere forskjellige deler på datamaskinen, der du har stoppet og startet kameraet. Velger du manuell overføring (du velger selv hva du skal overføre, og deler opp selv) så lønner det seg å starte på begynnelsen og kjøre gjennom til slutten. Men hvis du bare vil ha én scene fra midt i tapen, så behøver du selvsagt ikke spole til begynnelsen og så til scenen. Du kan spole til midten og overføre det du skal ha. Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Takk skal du ha. Min pc heter Packard Bell IMEDIA D9218. Kan du anbefale et/flere passende firewirekort og evt. hvor de kan kjøpes? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Denne skulle passe fint (forutsatt at du har et ledig PCI spor inne i maskinen din). Følger også med et enkelt videoredigeringsprogram i den pakken. I tillegg trenger du en kabel. Denne passer EDIT: Ser at noen sier at kabel følger med kortet, men jeg vet ikke om det er en 4-6 pin kabel. Og en annen sier at den har for dårlig skjerming, så uansett ville jeg kjøpt med kabelen jeg linker til også. Endret 21. juli 2009 av Super8 Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Ok, da har jeg sendt mail til Komplett med et par spørsmål. Hvis alt går i orden, kjøper jeg dette. Ser ganske lett ut å innstallere. Takk for god hjelp. Endret 21. juli 2009 av byredyre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå