drbuggs Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Da må han isåfall skru sund maskinen, og å ta ut batteriet resetter ikke BIOS - kun RTC. Vil du utdype det ? På de fleste bærbare av nyere dato lades kondensatorene ut når du holder strømknappen inne lenge. Det burde ( Har i midt tilfelle en 200-300 ganger) virke. Men er jo mulig denne modellen er spesiell ? Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Kan jo prøve å resette bios en gang. Ta ut batteri og strøm,hold av/på knappen inne i 30 sekund , sett i strøm og se om den starter. Kan hjelpe men man resetter ikke bios med denne operasjonen. MEN man resetter en rekke microkontrollere i PC-en som kan ha gjort noe besvær. Er påknappen en toutchknapp og ikke en fysisk vil jeg tro at denne styres av en microkontroller. Som sagt, ta av strøm og batteri og hold inne påknappen 1-2 minutt, sett inn batteri og se om det virker. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Det er bare antikke PC'er som faktisk bruker et CMOS minne. (Ihvertfall 15 år gamle) Minnet til BIOS er idag lagret på en EEPROM som kun er slettbar via å kortslutte pinnene dens. Idag eksisterer kun batteriet for å drive RTC (Altså klokken), står normalt også på hovedkortet at det er dette det batteriet driver. Endret 19. juli 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
andersro93 Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Drbuggs den metoden funker ikke, men jeg trodde at for å resette bios måtte man ta ut det klokke lignende batteriet og starte jeg, mulig jeg tar feil.. Men jeg tenker at jeg ringer imorgen før jeg drar på ferie og speller dum og er sur takk for hjelpen sålangt til alle ^^ Lenke til kommentar
hean Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Drbuggs den metoden funker ikke, men jeg trodde at for å resette bios måtte man ta ut det klokke lignende batteriet og starte jeg, mulig jeg tar feil.. Men jeg tenker at jeg ringer imorgen før jeg drar på ferie og speller dum og er sur takk for hjelpen sålangt til alle ^^ Spill gjerne dum men ikke sur, man kommer bare såååå mye lengre ved å være hyggelig. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Er ikke med på dette. Jeg går ut fra at batteriet satt i hele tiden ? Pc tåler da fint overlading av batteriet. (batteriet tåler det ikke såklart) Nå finnes det såklart grenser, men når batteriet er innmontert vil dette virke svært begrensende på spenningen. Husk at pc'en ikke drives direkte av hverken ladespenningen eller batterispenningen. Poweret er en stabilisator. Det skal levere en rekke stabile spenninger til flere komponenter i Pc'en som skal være helt stabile - UANSETT hva batteri eller lade-spenningen er. Poweret i Pc'en har såklart en maksimal spenning det tåler, men denne er høyere enn hva det er mulig å presse batteriet opp i. Ved slik overlading som det her må være snakk om, vil batteriet bli meget varmt ! Endret 19. juli 2009 av finnipinni Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hva var poenget egentlig? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hvordan veit du at spenningen (volten) ble for høy? Hva slags spesifikasjoner har bil laderen og laderen som fulgte med pcen? Hvis bil laderen har samme spesifikasjonen (like mange volt og like mye amp eller mere) og pcen ble ødelagt, så er det de du kjøpte adapteret sitt ansvar(trur jeg). Hvis den kortslutta(noe jeg tviler på) så da hadde du sett røyk og hørt lyder evnt også kjent varme. Lenke til kommentar
andersro93 Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 Det var dette jeg også trudde i starten, men har i kontakt med en hos dell og han sier at det er hovedkortet som har ryket etter flere forsøk på å starte den på flere måter. Den ble overlasta til 24 volt når den skulle ha 19. Det fant jeg ut ved at når den skrudde seg av tittet jeg på laderen og der sto spaken på 24 volt. Nå har jeg ordnet med service hos dem så kan vel bare vente og se hva det var, de henter da PCen min hos min far, så god service er det men kan bare si takk for hjelpen til alle så får vi se hva som skjer ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå