Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Viktig hjelp til førstegangsbil! 20 dager igjen!

Anbefalte innlegg

Vet det er litt å lese, men vær så snill og ta deg tiden, for min skyld !

Som tittelen tilsier, er det kun 20 dager til jeg håper å kunne hente en bil :D

Er en gutt på snart 18 som er VELDIG glad i å kjøre... Har kjørt relativt mye med L på stumpen vil jeg si, og syntes ikke det finnes noe bedre enn å sitte bak rattet med litt musikk! Frihetsfølelsen!!!

Har kun lærlingplass, så som dere da sikkert skjønner er jo økonomien ikke sammenlignbar med Stordalen, desverre :(

Men, til poenget! Under 25.000 har jeg snudd meg unna, fordi disse ofte kan være noe dritt med tanke på rust, km-stand og kosmetiske feil. Vet at noen skrur opp prisen for å få den til å VIRKE bedre enn den er men glem det akurat nå hehe.

Maksimalpris for meg, MED omreg, er 40.000.

Har alltid vært Nissan og Audi frelst, men innså nå for 30 minutter siden at de siste månedenes surfing på finn etter Audier har vært bortkastet. De er dyre å reparer, km-stand er relativt høy i forhold til pris...

MEN, det er håp for de som vil hjelpe!

Nissan Primera 94-97, da spesielt SRI er biler jeg liker godt. GX, LX og GT også er pene, kun bensin og manuel giring. Er egentlig på utkikk etter en 2 liter, men 1,6 også går med et nødskrik.

Desverre har samtlige biler på finn nå gått godt over 200.000 og/eller ser ut som om de har blitt kjørt til helskotten og tilbake innvendig og utvendig. Har sett igjennom alle, og kun de som er plassert i Finnmark virket ålreite. Bor i Vestfold, hele Sør- og Østlandet kan jeg hente.

Veit jeg kunne fylt ut kravene mine på finn, og funnet det jeg liker, så her kommer spørsmålet:

Har noen noe tips til andre, småspreke (100-150HK) og stilige biler som er gode å kjøre? Har lett og lett men vil gjærne ha litt erfaringer med i bildet. Må ikke være Nissan...

Håper ikke det ble så mye å lese at folk ikke gadd!

Takk

Endret av NatroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp deg en sierra! hvis du ikke finner en mk1 coupe(lette i 3 år før jeg fant en bra en) er det bare å gå for en mk2 sedan. Du finner en i skikkelig bra stand for rundt 20, og er du heldig finner du en med v6!

Bruk resten av penga på cosworth understell, koni dempere, bremser osv så har du en herlig kjøremaskin!

my 5 cents :)

Lenke til kommentar
jeg kjøpte meg bil før jul her nå. da kjøpte jeg meg en opel calibra. det er en grei bil.

men disse koster jo en del da. men generelt opel er er bra bil. :)

Beklager men jeg og haugevis av tester kunne ikke være mer uenig med deg der....

Edit:

Snakker da om 80-tallet, 90-tallet og kanskje litt over år 2000, nyere biler er helt sikkert bra.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

ja ikke gå for opel er du grei, det kommer du til å angre på, det samme gjelder gamle sierra osv.

Det høres fornuftig ut å gå for en nissan primera eksempelvis, du trenger ikke å bekymre deg for om kilometerstanden har rundet 200k heller. Nissan har jo også såkalte non-inference maskiner som de fleste andre japanere, det vil si at du kan ryke registerreima uten å være nervøs for å ha ødelagt noe, kun å smette på ny reim og kjøre videre.

Lenke til kommentar
ja ikke gå for opel er du grei, det kommer du til å angre på, det samme gjelder gamle sierra osv.

Det høres fornuftig ut å gå for en nissan primera eksempelvis, du trenger ikke å bekymre deg for om kilometerstanden har rundet 200k heller. Nissan har jo også såkalte non-inference maskiner som de fleste andre japanere, det vil si at du kan ryke registerreima uten å være nervøs for å ha ødelagt noe, kun å smette på ny reim og kjøre videre.

Nissan har ikke registerreim...

Lenke til kommentar
kjøp deg en sierra! hvis du ikke finner en mk1 coupe(lette i 3 år før jeg fant en bra en) er det bare å gå for en mk2 sedan. Du finner en i skikkelig bra stand for rundt 20, og er du heldig finner du en med v6!

Bruk resten av penga på cosworth understell, koni dempere, bremser osv så har du en herlig kjøremaskin!

Hehe, takk for tipset! Bakhjulsdrift for litt ekstra morro, og kun 2 litere! Problemet er bare det at jeg alltid har funnet Sierraene ekstremt gyselige :S

Syntes ikke de er noe pene i det hele tatt... I tilleg var det kun en som var litt fancy, den oransje på finn, og jeg kjenner han som selger den, og den er ikke pent kjørt hehe :p

Noen andre tips? Hva syntes du om 323F, Maxima, 200SX, Celica, Eclipse og Primera? Det er liksom "sånn" type jeg mener... Pen og se på, litt futt og morsom å kjøre.

Kistoria: Ja trodde de hadde registerkjede... Ikke vet jeg forskjellen, men uheldigvis finnes det jo flere slitedeler under et panser, utenom bare reima... Som nevnt har jeg ikke peilig, men syntes bremser og skiver, forstillinger, bæreringer, bensinpumper og filtere en gjengangere i Finn annonsene over ting som nylig har blitt byttet på eldre biler... Og Clutch, noe jeg VET er SVINDYRT :p hehe

Endret av NatroN
Lenke til kommentar

323f har jeg hatt selv, artige biler. min var en 92 modell med 1,8 liters dohc maskin. sprek og god og trofast bil.

legger du i 10.000 mer kan du få en fin mazda mx5(miata) cabriolet. Tøffe og artige små biler med 1,6 dohc maskiner.

Lenke til kommentar

få en kamerat til å hjelpe å bytte clutch. den koster 800-1000 kroner uoriginal og tar en lørdag å bytte.

Generelt så er jeg ikke redd for å kjøpe japse. Mitsubishi, Nissan, Mazda, Toyota er knallgode biler. Jeg har i allefall bare gode erfaringer med japanere. Eldre tyske biler har jeg derimot horrible erfaringer med, bare tull. tror ikke det har gått 2 måneder før det var noe nytt å skru på.

Lenke til kommentar

Kistoria! Takk så langt! Slenger inn tre lenker til tre 323F, ettersom de er "nest-best" oppi huet mitt, etter primera... Fant to jeg likte godt, litt stygg farge på den ene men... begge er 1,8, 116HK... Hva syntes du?

Fant også en på 1,5L som hadde gått 120k til 32k, men tror det blir litt dødt for meg :S Hiver inn alle 3

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18238309 (stygg farge)

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18234079 (................)

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18070843 (billig, langt)

Edit: Litt lite tekst på den svarte 1,8... skeptisk til om annonsør skjuler noe?

Endret av NatroN
Lenke til kommentar

jeg synes den sorte virket fin jeg, det er jo en 1,8 liter også, dette er jo en dohc maskkin (twin kam) de ganske så spreke disse her. Min mor hadde en slik 1,8 sohc (riktignok en 90 mod) og den dro ifra 2 stykk bmw e34 325i (m50b25 maskiner 192 hk). Nå er riktignok bmw 5 serien ganske tunge og trege og mazdaen vant med noen få meter, men uansett så er det ganske godt gjort.

Disse mazdaene her de har derimot registerreim, men dette er også non-inference maskiner så du kan bare ryke reima uten å være redd for å ha tatt maskinen. knall gode biler, spreke og greie, bruker 0,6 på langkjøring og 0,75 på blandet kjøring (by)

edit: jeg kan ikke se hva en kort beskrivelse av bilen skal ha med at selger skjuler noe

Endret av kistoria
Lenke til kommentar

Hehe, takk for tipset! Bakhjulsdrift for litt ekstra morro, og kun 2 litere! Problemet er bare det at jeg alltid har funnet Sierraene ekstremt gyselige :S

Syntes ikke de er noe pene i det hele tatt... I tilleg var det kun en som var litt fancy, den oransje på finn, og jeg kjenner han som selger den, og den er ikke pent kjørt hehe :p

Noen andre tips? Hva syntes du om 323F, Maxima, 200SX, Celica, Eclipse og Primera? Det er liksom "sånn" type jeg mener... Pen og se på, litt futt og morsom å kjøre.

Kistoria: Ja trodde de hadde registerkjede... Ikke vet jeg forskjellen, men uheldigvis finnes det jo flere slitedeler under et panser, utenom bare reima... Som nevnt har jeg ikke peilig, men syntes bremser og skiver, forstillinger, bæreringer, bensinpumper og filtere en gjengangere i Finn annonsene over ting som nylig har blitt byttet på eldre biler... Og Clutch, noe jeg VET er SVINDYRT :p hehe

kan poste noen bilder av bilene mine, kommer tilbake iløpet av dagen. De pisser på bilene du nevnte over her utseende og handlingmessig.

edit: 3serie coupe er gromt da

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

jeg har en nissan primera sri 1.6 til salgs.

det er en 1996 modell og har gått ca 100000 km.

jeg fikk den av bestefaren min, da han ikke kunne kjøre mer.

den har aldri blitt råkjørt med og er i god stand.

pris: 30-35 k

hvis du er int, send en PM

Lenke til kommentar
kan poste noen bilder av bilene mine, kommer tilbake iløpet av dagen. De pisser på bilene du nevnte over her utseende og handlingmessig.

edit: 3serie coupe er gromt da

Du må gjærne poste, for er nysjerrig på alt som virker fett av biler, men hjelper jo ikke stort at de er kulere enn 323F'ene om du ikke skal selge de ;)

Lenke til kommentar

dyre deler til bmw...

men det er noe av det bedre til tyskerne synes jeg, hadde bare ikke det meste vært raukjørt. e30 kan du nesten bare glemme å om ikke du vil sveise eller ha noe som er raukjørt, om ikke du vil betale 50k+ for en så gammel bil. e36 må du opp i minst 50k for også om du skal ha en middels+ 320 coupe, men det er litt varierende kvalitet på de i den prisklassen, 70k kan du få en fin 320ic for, 318is ligger uansett så nære prisklassen til 320 at du likegjerne kan gå for rekke 6er.

Men vil du ha en bil du slipper å skru noe særlig på, så bør du handle japse :yes:

selv har jeg vokst opp med japse i familien og endte opp med en 1985 modell mazda 929 ht coupe som jeg handlet for noen få år siden, bygde den opp slik jeg ønsket å ha den i den tiden, angrer meg litt nå siden jeg er blitt såpass kjedelig at jeg stortsett bare vil ha originale biler med senk, anonym liten vinge, liten front og hekkleppe, små anonyme skjørt og felger.

her er noen bilder av bilen min, desverre står den nå bare i garasjen og venter på å bli brukt :( vil liksom ikke bruke den til arbeidsbil eller vinterbil da den er helt rustfri og det er litt unødvendig å ha 3 biler stående med skilt, forsikring og årsavgift.

post-197032-1248024008_thumb.jpg

post-197032-1248024036_thumb.jpg

post-197032-1248024048_thumb.jpg

post-197032-1248024061_thumb.jpg

post-197032-1248024080_thumb.jpg

post-197032-1248024095_thumb.jpg

det å lage en tråd hvor du trenger tips til å handle bil er nesten nytteslaust, alle har forskjellige behov og erfaringer. Jeg har hatt mange biler oppigjennom da jeg tidligere likte å bytte litt. det har blitt slik at jeg har hatt 3 tyske biler og 13 japanske. dvs. jeg har personlig 3 dårlige erfaringer med tyske biler og 2 dårlige erfaringer med japsebiler. samtlige av japsebilene har vært rimeligere enn de tyske i innkjøp også, så jeg kommer aldri til å falle over "to the dark side"(tysk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...