Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken Supermotard passer best for meg? (125ccm)

Anbefalte innlegg

Har enda ikke bestemt meg for om jeg skal gå for racer eller supermotard, men jeg tror jeg kommer til å gå for SM, og om jeg tar racer vet jeg hvilken jeg helst vil ha, Cagiva Mito. Derfor handler denne tråden om Supermotard(SM).

Jeg aner ikke hvilke merker som er bra, hvilke sykler som anbefales og hvilke som ikke er så gode. Brukomsråde for sykkelen skal være:

- til/fra venner/skole/trening, halvtimes kjøring hver vei toppen på disse turene, mest tettstrøk, men også motorvei/bygater

- lengre turer, f.eks. Bergen-Haugesund, vil i alle fall kunne ha muligheten til dette, møte venner der f.eks.

- leking, kjøre rundt for tidsfordriv, gjerne etter vært lære wheelies/stoppies etc.

- skal tåle regn og gjerne også litt vinterlig vær, regner jo en del i Bergen så at den tåler en god skvett er et must.

- skal gå an å ha en person bakpå sykkelen, den skal tåle i alle fall 130kg totalt, gjerne mer, og det skal være behagelig for personen bakpå, selv på litt lengre turer (om mulig)

- kunne kjøre i 100km/t uten problemer og at turtallet sprenges, og i alle fall rundt 80km/t uten problemer med 130kg last (2 personer).

- den må se bra ut(gjerne sterke farger, men svart f.eks. er dritstilig, har ikke råd til lakkering), ha bra lyd (ikke sånn pingle-mopedlyd)

- den skal ikke være spinkel, den skal ikke bli tatt for å være en moped f.eks. Kraft og muskler (til den grad det er mulig) :)

Cross: Har ikke egentlig tenkt å kjøre noe cross, mest på vei, men når jeg kjøper en supermotard er det vel en mulighet for å bruke den til det. Men veikjøring er viktigst, cross-muligheter ser jeg på som en bonus.

Trimming: I utgangspunktet har jeg ikke tenkt å trimme den, så tenk originalsykkel. Mulig jeg får lyst å trimme senere, så fint om den har mulighet til det.

Så, hvilke sykler er bra, hvilke bør jeg styre unda, hva kan folk anbefale? Takker for svar :D Jeg er forresten helt nybegynner, har ikke en gang lett-MC lappen enda, så beskriv gjerne litt mer avansert uttrykk og slikt. (og selv om jeg er nybegynner vil jeg gjerne ha en ordentlig sykkel, ikke noe "helt GREI for en nybegynner", har tenkt å få mer kunnskap om dette etter hvert)

Eksempel på hva jeg synes er stilig:

Aprilia%20Supermotard.jpg

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det første som slår meg her nå er husqvarna sms, yppelig for ditt bruk!går ca110 org, og gode trimmemuligheter om du vil.

Skriver et litt mere grundig innlegg nå ;)

Husqvarna SMS som sagt vil være DIN sykkel (eller Husqvarna WR om du kjøper til et SM kit på den , men denne MÅ Du kjøre uplombert om du vil ha mer enn 5 hester)

Skulle gjerne hørt budsjettet ditt også ; )

Dette er da en 2007 SMS som koster 40 000 , bildet er tatt fra www.autodb.no

5363315_520x0.jpg

Endret av 3nity
Lenke til kommentar

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...ll&tot=null

2005 SMS til 30 000 , sikkert litt prutbar også ;)

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17658652

2005 SMS til 29 000 !

Liker du ikke plasten , så koster det ca 2500 å bytte dette ( til ny)

På begge disse følger det med trim , men har du planer om å ikke trimme , så bør du nesten ikke kjøre den med trim først, for skal du gå over til org igjen vil du synes at dette blir ekstremt kjedelig i forhold til trim.

Du må også huske på at det er en god del vedlikehold på slike sykler, som f.eks. å skifte stempel etter ca 15 000 km (20 000 kanskje om den er kjørt org)

Kjører du trimmet vil de også sluke en god del bensin (regn med litt under litern på mila)

Men for all del kjøp 2 takter har du den minste plan om å trimme.

Lenke til kommentar

Skal du ha SM må du gjerne opp i pris for å få et større utvalg. R sykler har du mye større utvalg med til prisklassen din.

Utenom det 3nity fant så har du denne -> http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode...ll&tot=null

Fant ellers ikke noe til prisklassen din.

Det eneste du kan regne med å finne til 30k er:

Husqvarna SMS, ligger noen få 2005 eller eldre til salgs.

Yamaha DT, noen få til salgs.

Komplett liste over SM 2 taktere:

Aprilia MX 125 -> Gjerne litt dyrere, men kan hende du får en til 30k.

Gas Gas SM125 -> Noe sjelden, alt for dyr.

HUSQVARNA WRE 125 -> Kanskje du finner en eldre en til salgs.

HUSQVARNA SM 125S -> Ligger nok noen av disse til salgs til omtrent 30k.

HUSQVARNA WR 125 -> Sannsynligvis ingen til ned mot 30k.

KTM EXC 125 -> For dyr.

TM racing EN 125 -> Sjelden, alt for dyr.

TM Racing SMR 125 -> Sjelden, alt for dyr.

Yamaha DT 125R -> Ligger nok noen til salgs.

Yamaha DT 125 SM -> Ligger nok noen til salgs.

Lenke til kommentar

Takker for svar dere to. Kom gjerne med mer om dere har noe. Det overrasker meg at det er større utvalg racere enn Supermotarder i 30 tusen - prisklassen, jeg hadde inntrykk av at racerne var dyrest. En venn av meg kjøpte nettopp en helt ny X-road 125ccm fra tyske Sachs til bare 26 tusen, f.eks.

Scotty når du sier "for dyr" hva mener du spesifikt? 35000+ ?

Edit: Bilde av Sachsen:

188820076426112915687337_L.jpg

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Sachen er en 4 takt, ikke særlig leken, går ikke særlig bra, spinkel, osv, så den passer ikke til flere av kravene.

For dyrt er rett og slett over budsjettet på 30k. Har da tenkt på sykler som går for over 35k, da under det så kan man gjerne få prutet ned til 30k.

Lenke til kommentar

Hadde første kjøretime i dag (4 stk) og har altså prøvd å kjøre motorsykkel for første gang. Det var av typen touring, og jeg likte den veldig godt, veldig behagelig å sitte på den, kroppsposisjon osv. Kanskje en slik sykkel er noe å tenke på, men nå handler jo denne tråden om supermotard.

Stakk innom "Ride" på Bergen Brygge og prøvesatt en SM, synes det var utrolig ubehagelig sammenlignet med kjøretimesykkelen. Var alt for "cross". Sykkelen skal ikke brukes til cross, selv om den er supermotard, eventuelt bare at den er bedre tilpasset til å kjøre på grus/ned fra fortauskanter og slikt (forhåpentligvis skal jeg ikke på fortauet da.. men som et eksempel).

Jeg nevnte for kompisen som jeg var med (han som har Sachsen) at jeg hadde sett på noen Husqvarna-sykler, og det første han sa var at "de er jo jæævlig dyre" :p

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at det var en Honda Varadero du kjørte, tro meg , denne går du lei av å kjøre så fort du har lært deg å kjøre. Det samme gjelder egentlig de fleste 4-taktere innen lettsykkelklassen.

Jeg kjørte selv en Honda XR125L , 11 hesters 4 takt, men en dag fikk en kompis Husqvarna WRE med ca 30 hester ble hondan solgt fort , å jeg gikk til innkjøp av en Ktm exc

Lenke til kommentar

Du virker så hjelpesløs. Du har fått svar etter svar hundre ganger nå. Dra til en forhandler, se på sykler, prøv sykler. Det virker som at du ikke har noen meninger eller synspunkter selv overhodet? Selv var jeg bestemt på enten RS eller Mito når jeg sto ovenfor valget. Filtrer ut sykler av det du ønsker av utseende, for så komfort, motor, vedlikehold, bensinforbruk osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...