te8et Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Er det en måte i batch å få musikk til å spille i bakgrunn? Uten att du kan se vinduet, og att det er ingen "knapp" til vinduet på oppgavelinja Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Nei. Du må skrive et ordentlig program for det, siden det ikke følger med noen i Windows for å gjøre akkurat det du er ute etter. Det kan dog gjøres i .NET med Microsoft.DirectX.AudioVideoPlayback.Audio klassen. Et eksempel er et program som danner en mutex som registrer at programmet er i gang, og dersom det allerede er i gang, kan det sende meldinger til den kjørende versjonen med named pipes/windows message queue/atoms e.l. og effektivt gi det kjørende programmer instruksjoner, som for å bytte sang osv. Lenke til kommentar
backup Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Et vbs-script som spiller en fil i bakgrunnen. Det eneste du vil se av program, er wscript.exe i task managers prosessvindu. 'Microsoft Media Player Set Wmp = CreateObject("WMPlayer.OCX.7") 'musikkfila her Wmp.URL = "C:\Mmsikk\test.mp3" while wmp.playstate = 9 OR wmp.playstate = 3 wscript.sleep 500 wend Scriptet kan lett bygges ut til å spille flere sanger etter tur! Lenke til kommentar
te8et Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 Takker for svar, men jeg tror backup's forslag passer best til mitt behov, men ellers takk! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hehe for meg er det ett fett hva du velger. Jeg bare misliker sterkt selv å bruke vbscript eller batch-script til oppgaver som kan løses betydelig mer elegant og enklere i et skikkelig programmeringsspråk. Lenke til kommentar
te8et Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 Hehe for meg er det ett fett hva du velger. Jeg bare misliker sterkt selv å bruke vbscript eller batch-script til oppgaver som kan løses betydelig mer elegant og enklere i et skikkelig programmeringsspråk. Men ikke når du skal spøke med noen kompiser, lettere å bruke batch da(tror jeg). Siden det ikke krever noe av CPU Lenke til kommentar
bmwpower92 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 takker for svar backup, brukte løsningen din i en batch fil. kan hjelpe folk som leser denne tråden med å vise mitt script. echo Set Wmp = CreateObject("WMPlayer.OCX.7") >a.vbs echo Wmp.URL = "C:\WINDOWS\Media\tada.wav" >>a.vbs echo while wmp.playstate = 9 OR wmp.playstate = 3 >>a.vbs echo wscript.sleep 500 >>a.vbs echo wend >> a.vbs&a.vbs&del a.vbs det den gjør er egentlig det samme som backup sier, bare den lager ett vbs script ifra command prompt og kjører scriptet og sletter det etter lydfila er ferdig. Lenke til kommentar
backup Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 ... likte din bruk av mitt script pmwpower92 ... det du jo også viser er nemlig en del av en teknikk der man med vbs script kan styre en annen maskin. Lag din bat-fil (eller et vbs-script) som en server der du gjerne bruker en winsock kontroll som lytter på en bestemt port. Legg inn serveren på oppstart-mappa i en annen maskin i ditt lokale nettverk for eksempel. Serveren må så kunne motta vbs-script som textfiler fra en client på din egen maskin, må derpå kunne lagre en mottatt textfil som vbs-fil og til slutt kunne aktivere og slette det lagrede vbs-script og eventuelt sende resultater tilbake til clienten. Clienten må også bruke for eksempel en winsock kontroll til kommunikasjon med serveren. Med dette i boks, kan du sitte på din egen maskin og med clienten sende hvilket som helst vbs-script du der og da lager, som en textfil til offermaskinen å få det eksekvert der. Får man dette til å funke, kan man jo så gå videre med for eksempel enkel styring av sine hjemmemaskiner fra en mobil hvorfra man enn i verden måtte være, bruker selv en mobil med windows Mobile til dette, funker fett. Hvis man ikke har gjort dette før, så er det ikke bare å sette seg ned og klapre det hele inn på 1 2 3, så bare det er sagt, krever en del jobb... men er lærerikt for dem som liker å snuse på disse ting... hihi Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Hehe for meg er det ett fett hva du velger. Jeg bare misliker sterkt selv å bruke vbscript eller batch-script til oppgaver som kan løses betydelig mer elegant og enklere i et skikkelig programmeringsspråk. Men ikke når du skal spøke med noen kompiser, lettere å bruke batch da(tror jeg). Siden det ikke krever noe av CPU Hadde det vært enklere med batch hadde du vel ikke trengt dette forumet ^^ Men skal du kødde med noen er også ulempen med batch at du vil se et svart vindu, et program kan være nærmest helt usynlig. Det er faktisk sjeldent jeg synes batch er enklere, det er ment for helt enkle oppgaver, som kopiering og backup av filer, administrative oppgaver, og ikke for å lage programmer i. Batch er tregt, har svært fåå muligheter og burde vært avlivet for mange, mange år siden. VBScript har litt flere muligheter, men er fortsatt både begrenset og tungvindt og tregt, og dessuten noen ganger veldig vanskelig å debugge. Til tider synes jeg det er mange her som er vel optimistiske med hva de bruker batch script til. Men jeg synes jo også batch var gøy i....1995? Husker jeg fikk med batmenu.exe fra en CD med Giga 95 eller noe, og satt og lekte med batch script og det programmet der. En satt opp variabler som bestemte bakgrunnen og en del andre ting til programmet som dannet et menysystem for DOS. Siden de aller fleste programmer og systemer fortsatt var DOS basert, kunne dette være svært nyttig. I dag er DOS nærmest uttryddet og jeg fatter ikke at batch ikke døde sammen med DOS, men at de valgte å ta det med i Windows NT. Eller jeg vet jo hvorfor, men det er litt irriterende at de gjorde det, og ikke lot windows scripting host eller en bedre erstatning ta over. I dag har vi heldigvis mange alternativer, og jeg er blitt veldig imponert over PowerShell, som er forholdsvis enkelt å bruke, samt har nærmest uendelige muligheter, siden det kan bruke .NET biblioteker (som Microsoft.DirectX.AudioVideoPlayBack, eller System.Media.SoundPlayer for .wav) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå