Gå til innhold

hvilket utstyr for å kvesse kniv? anbefaling av kniv?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg har en kniv som ikke var noe særlig kvass. det fulgte med ei diamant brynje. jeg har sett på youtube hvordan den skal brukes, men jeg får ikke til å bruke den. enten er den dårlig ellers er jeg helt elendig i å bruke den.

har dere noe utstyr for å kvesse kniver med å anbefale meg?

om dere vet om noen kommando kniver som er lette og holde veldig skarpe så hadde det vært fint.

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med "kommandokniver" er at de er generelt lette å få skarpe på grunn av mykt stål (i forhold laminert stål i tradisjonelle tollekniver). Dessverre blir de også fortere sløve på grunn av det myke stålet.

For din del bør du fortsette å øve på å bryne opp kniven, studer eggen på nært hold og finn vinkelen du trenger å holde brynet. Bruk gjerne vann som smøring, det letter bryningen og gir jevnere bevegelser. Kunsten er å finne rett vinkel og så bryne med roterende bevegelser samtidig som at du har et jevnt trykk og er stødig med vinkelen. Når det gjelder å sette opp en kniv er det kun øvelse som hjelper. Etter en stund hjelper kun skikkelig sliping på roterende slipestein, så kan du bryne kniven mange ganger før neste sliping. Her står det et par tips om bryning av kniv.

Vet ikke hvilken kvalitet det er på brynet som fulgte med, men når det gjelder diamantbryner vil jeg anbefale DTM diamantbryner, eller også ClasOhlsons diamantbryne til rundt 40kr. Diamantbryner fungerer greit, men mer tradisjonelle bryner i sandstein er mykere og lettere å kontrollere.

Kjenner du noen eldre folk kan gjerne de bryne kniv og vise deg hvordan du går fram. Det er alltid lettest å få det vist "in real life". Kniven er ikke skarp nok før den tar håret på armen ;).

Lenke til kommentar

Du mener innhul egg (konkav slipeflate)? Hvis kniven din har innhul egg vil jeg fremdeles heller anbefale vanlig bryne/diamantbryne, lettere å beherske og få godt resultat. Typisk for kommandokniver er utpreget innhul egg, det gjør dem lettere å bryne. "Vanlige" tollekniver får også innhul egg ved sliping, men den er ikke så tydelig som på kommandokniver siden de har breiere egg enn tolleknivene. Isåfall legger du brynet slik at det berører både tuppen av eggen og der eggen går over til å bli siden på knivbladet. Mest press på selve eggen. Legger ved en tegning av knivbladet sett fra enden av kniven.

Skjerpestål noen bruker på kjøkkenkniver kan fungere, men danner ofte en større råegg på andre siden av eggen enn ønskelig.

post-123074-1248149075_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...