Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva slags gulvbelegg er dette?

Anbefalte innlegg

Gulvbelegget (som ligger under et blått teppe... se bilder) er beige/brunt øverst, med et pelslignende midtre parti, før det er som støpt fast i betongen i noe rød/rosa belegg. Noen som vet hva slags belegge dette er? Antar vinyl eller limoleum, men i så fall hvilken av disse to?

Er et slik belegg vrient å fjerne? Ser unektelig sånn ut... :hmm:

post-197004-1247954258_thumb.jpg

post-197004-1247954267_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LOGIMAN - Takk for svar!

Hvis det er glassfiber så sitter den fast i noe rosa/rødlig lag. Noen ide om hva det er da? Det sitter som støpt på betongen under...

Finnes det noe man kan sette inn dette med så det er lett å fjerne, eller er det kun skraping som teller?

Lenke til kommentar

Det er mye som er rødrosa, så det er ikke lett å si hva. Er det ett våtrom, eller ett rom som har vært brukt til det, kan det være membran i (tidligere) flytende form.

Du må nesten bare prøve med litt løsemidler å se om det har noen effekt.

Å fjerne belegget skulle være en enkel sak, spesielt om du får lånt deg ei ekstra hand.

Bruker selv med slike belegg å rett å slett "bende" det løs med ett stort brekkjern.

Skraping av lim fra gulvet tas etterpå med ett nykvessa isjern.

Lenke til kommentar

Takk for svar aquafrank.

Det er et soverom, så tror ikke det er noe membran - men hvem vet hva de brukte på 60-tallet. Den glassfiberen ser nesten ut som den er størknet ned i det rosa, så mulig det er lim fra fordums tider :S

Lenke til kommentar

Det rød kan ikke være epoxy da? Det er noe mange legger rett på betong osv, da det er utrolig slite sterkt. Epozyen helles utover som maling, så å fjerne det evnt kan kreve fresing. Men på den andre siden kan jeg ikke se noe galt med å ha den epoxyen under, om det er det da...

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Det rød kan ikke være epoxy da? Det er noe mange legger rett på betong osv, da det er utrolig slite sterkt. Epozyen helles utover som maling, så å fjerne det evnt kan kreve fresing. Men på den andre siden kan jeg ikke se noe galt med å ha den epoxyen under, om det er det da...

Epoxy har jeg ikke hørt om før for gulv. Det rosa laget er litt sånn tørt 'læraktig' i konsistensen om jeg skraper/hakker i det med et hoggjern. Ganske hard, og det sitter som sagt som limt fast. Kan virke som den er lagt direkte på betongen og tørket der. Høres det fortsatt ut som epoxy?

Lenke til kommentar
Men på den andre siden kan jeg ikke se noe galt med å ha den epoxyen under, om det er det da...

Problemet mitt er egentlig at gulvet bygger litt høyt i forhold til dørkarmer. I et rom skraper døren såvidt ned i det gamle tregulvet. Under er det samme type underlag - teppe og gulvbelegg. Om jeg river av det hele så kunne jeg forhåpentligvis fått noe materiell som isolerer vel så bra, men som er tynnere. Men om det betyr at jeg må skrape i flere dager per rom (totalt rundt 50 kvm) så begynner dette gulvprojektet å bli veldig tidkrevende for en aleneboer. Dørene må sikkert byttes uansett i løpet av noen år, så det er kanskje bare noe jeg får leve med inntil da... og heller høvle av enda litt av døren frem til da (tror de forrige eierne gjorde det da de la furuparkett i hele leiligheten - den jeg nå fjerner).

Lenke til kommentar

Har du forsøkt med en vinkelsliper med stålbørste på? Det er meget effektivt, og det som sitter igjen etter at du har kjørt over gulvet med det, kan du trygt la sitte. Husk skikkelig verneutstyr og gummistøvler, ståltrådene som løsner er ikke gode å få i kroppen..

Jeg er ikke sikker på hva det røde belegget er, men vil tippe at det er et slags lim Sånn vinylbelegg har jeg fjernet flere ganger. Tar jeg ikke feil, er det kokosnøttfibre i det brune underlaget, eller kanskje kapok. Slikt løsner greit med stålbørte og vinkelsliper, som sagt.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...