Grombi Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Har en pc som brukes med linux mint til nedlastning, internett og overføring til NAS, men den er gammel og må oppgraderes. Spørsmålet er om jeg kan bruke strømforsyningen, en Mist FSP350-60PN (PF) og kabinettet: Cooler Master ATC-210B (annen dør men ellers likt som atc-210b). Har også en hd som faktisk går på sata som vel kan brukes Seagate Baracuda 160Gb ett eller annet(har 1,5TB eksternt). Ellers sitter det følgende komponter i (kan vel bare kastes): HK (Abit NF7-S) Ram(OCZ pc3200) CPU (amd Athlon 2500/@3200 hehe) Grafikkort radeon 9600pro 128mb agp NEC ND-2500A IDE Plextor PX-116A IDE Hvilke komponenter burde jeg satse på for å få en greit rask maskin? Holder The Inventor? Eller får jeg mer ytelse per krone på et Intel E8400 system? Skjermkort trenger bare å kunne vise en film uten hakking, ikke noe spilling. Det hadde også vært fint om den ikke bråker for mye. På forhånd takk! Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Har en pc som brukes med linux mint til nedlastning, internett og overføring til NAS, men den er gammel og må oppgraderes.Spørsmålet er om jeg kan bruke strømforsyningen, en Mist FSP350-60PN (PF) og kabinettet: Cooler Master ATC-210B (annen dør men ellers likt som atc-210b). Har også en hd som faktisk går på sata som vel kan brukes Seagate Baracuda 160Gb ett eller annet(har 1,5TB eksternt). Ellers sitter det følgende komponter i (kan vel bare kastes): HK (Abit NF7-S) Ram(OCZ pc3200) CPU (amd Athlon 2500/@3200 hehe) Grafikkort radeon 9600pro 128mb agp NEC ND-2500A IDE Plextor PX-116A IDE Hvilke komponenter burde jeg satse på for å få en greit rask maskin? Holder The Inventor? Eller får jeg mer ytelse per krone på et Intel E8400 system? Skjermkort trenger bare å kunne vise en film uten hakking, ikke noe spilling. Det hadde også vært fint om den ikke bråker for mye. På forhånd takk! Jeg kjenner ikke til The Inventor, men en E8400 parra med et Asus PQ5 Pro hovedkort, pluss noe DDR2 minne og et slikt skjermkort: https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=min_price Så vil du merke stor forskjell. Koster ca 3tusen kroner ++. Dette er også en grei pakke. Skal dekke ditt behov: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323785 Skjermkort kommer i tillegg. Du klarer deg med et billigere skjermkort også, om du ikke skal spille. Ellers tror jeg du kan bruke NECen og Plextoren, kabinett og strømforsyning. OBS! Tror strømforsyninga de har en ATX20-pin kontakt. Du må ha en ATX24-pin kontakt til HKene jeg foreslår. Altså må du ha en ny psu i tillegg. Endret 19. juli 2009 av ronron25 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Oppsett med HD 4850 er overkill i denne sammenhengen, samme er nesten E8400. Målet ditt er å spille film uten hakking, og det krever ikke all verden, så lenge man velger en fornuftig løsning. Dersom man starter nedenfra er: - AMD A64 X2 7850 BE, kr 550,- - Asus M4N78 Pro, kr 724,- - 4 GiB billig DDR2 minne, kr 300 - 350. Sum ca kr 1 600,-. Den integrerte GPU-en på M4N78 Pro er bra nok i massevis til film, også det meste av HD. Mist PSU-en kan du fint bruke, at den har 20 pin ATX-kontakt betyr intet, har selv en 7 år gammel Antec PSU med 20 pin som brukes på et hovedkort med 24 pin, og det fungerer som det skal. Oppsettene jeg forslår drar heller ikke særlig mye strøm, men kaster man på et HD 4850 da blir 350 Watt trolig på kanten. DVD-ene dine kan du fint bruke. Aternative CPU-er er. 1. AMD Athlon II X2 250, kr 650,- 2. AMD Phenom II X2 550 Black Edition, kr 850,- 3. AMD Phenom II X3 720 Black Edition, kr 1 165,- Den første yter vel omtrent som 7850 BE, de andre noe bedre - men X2 250 og X2 550 BE bruker mindre strøm. X3 720 BE går rett i det foreslåtte hovedkortet uten behov for oppgradering av bios (personlig erfaring). Når det gjelder X2 250 og X2 550 er jeg redd man må oppgradere bios, men sjekk med nettbutikk/Asus. Personlig ville jeg ikke valgt Intel i denne sammenhengen, da jeg synes de klart gir dårligere pris/ytelse og dårligere utvalg i denne sammenheng. Endret 19. juli 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Det virker litt som om du er ute etter en HTPC egentlig. I så fall er jeg enig i at E8400 og kanskje også PQ5 Pro er overkill. Med mindre du skal vise bluray ville jeg gått for et hovedkort med et godt integrert skjermkort, en mindre prosessor og kjøpt en stor CPU-kjøler som blåser rett ned på hovedkortet. Erfaringsmessig blir disse kortene med integrert skjermkort noe varme. Kjapp handlekurv Dette skulle holde bra til å vise film, samtidig er den enormt stillegående, om du setter nedviftehastighet og kanskje i tillegg bytter ut et par kabinettvifter. Minnet er jeg ikke kjent med, så det er fullt mulig at det lurt å finne bedre, ikke vet jeg! Endret 19. juli 2009 av Marius5051 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg er enig med begge de to andre her sine kommentarer. Grunnen til at jeg valgte som jeg gjorde, var at jeg tenkte at det kunne være greit å ha noe å gå på. Behovene kan jo endre seg...? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 @Marius5051: Kanskje en fordel å følge med på endringene i markedet før man foreslår noe som helst. Det du har foreslått er mer eller mindre bare tull. Unnskyld at jeg er såpass krass, men skal man foreslå noe, så gjør det skikkelig. Jeg skal forklare hvorfor det du skriver er tull. 1. X2 5000+ BE er en eldgammel CPU basert på K8, og jeg kan garantere at den knapt er å få tak i. X2 7850 er billigere, og knuser X2 5000+ ytelsesmesiig. K10 er også billigere og bruker ikke mer varme. 2. Man foreslår ikke en PSU til 900 kr til et så utpreget budsjettoppsett. I alle fall når han har en bra 350 Watt (MIST). Og for orden skyld, de fleste PSU-er med 20 pin ATX fungerer helt greitt på nye hovedkort, så lenge man ikke putter i mer heftige CPU-er og skjermkort. 3. Hovedkort med AMD 740G brikkesettet er billige, men med en HD 2100 GPU integrert, mot GF 8300 eller HD 3200 for GeForce 8300 eller 780G er det for spinkelt - og kan medføre lagging i film. Kortet er også sterkt begrenset på andre måter. Asus M4A78 Pro som jeg foreslo har langt bedre potensiale. 4. Zalman kjøleren, Zalman CNPS7500-AlCu LED, ser bra ut på specs, men tester viser at den ikke er mye å skryte av. Det er bøttevis av kjølere som både er bedre, stillere og ikke koster særlig mer. Det er også en eldgammel kjøler. Cooler Master, OCZ og Scythe lager kjølere i samme prisklasse som er bedre. 5. Selv om det er billig med et 2 GiB minnesett, så kjøper man i dag minst 4 GiB. Særlig med integrert GPU er det greitt at denne kan få bruke litt av minnet. @ronron25: Det er da skikkelig med potensiale i mitt forslag. Velger man X3 720 BE eller X2 550 BE så har man muligheten til å få en bra spill-PC om man klasker inn en GTX 275 og en bedre PSU. Lenke til kommentar
Grombi Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 @Marius5051: Kanskje en fordel å følge med på endringene i markedet før man foreslår noe som helst. Det du har foreslått er mer eller mindre bare tull. Unnskyld at jeg er såpass krass, men skal man foreslå noe, så gjør det skikkelig. Jeg skal forklare hvorfor det du skriver er tull. 1. X2 5000+ BE er en eldgammel CPU basert på K8, og jeg kan garantere at den knapt er å få tak i. X2 7850 er billigere, og knuser X2 5000+ ytelsesmesiig. K10 er også billigere og bruker ikke mer varme. 2. Man foreslår ikke en PSU til 900 kr til et så utpreget budsjettoppsett. I alle fall når han har en bra 350 Watt (MIST). Og for orden skyld, de fleste PSU-er med 20 pin ATX fungerer helt greitt på nye hovedkort, så lenge man ikke putter i mer heftige CPU-er og skjermkort. 3. Hovedkort med AMD 740G brikkesettet er billige, men med en HD 2100 GPU integrert, mot GF 8300 eller HD 3200 for GeForce 8300 eller 780G er det for spinkelt - og kan medføre lagging i film. Kortet er også sterkt begrenset på andre måter. Asus M4A78 Pro som jeg foreslo har langt bedre potensiale. 4. Zalman kjøleren, Zalman CNPS7500-AlCu LED, ser bra ut på specs, men tester viser at den ikke er mye å skryte av. Det er bøttevis av kjølere som både er bedre, stillere og ikke koster særlig mer. Det er også en eldgammel kjøler. Cooler Master, OCZ og Scythe lager kjølere i samme prisklasse som er bedre. 5. Selv om det er billig med et 2 GiB minnesett, så kjøper man i dag minst 4 GiB. Særlig med integrert GPU er det greitt at denne kan få bruke litt av minnet. @ronron25: Det er da skikkelig med potensiale i mitt forslag. Velger man X3 720 BE eller X2 550 BE så har man muligheten til å få en bra spill-PC om man klasker inn en GTX 275 og en bedre PSU. Takk for innlegg alle sammen! Da ser det ut som om anbefalingen til Bolson med: AMD Phenom II X3 720 Black Edition Asus M4N78 Pro blir det jeg går for. Men hvilken type ram skal jeg velge? Linken på ram i Bolsons først innlegg går til Asus HK'et. Spørsmål to, må jeg kjøpe en separat kjøler når AMD'en er boxed? Eller var det bare for å få den mer stillegående? Jeg er ikke støyallergiker men sus på nærmere 50dB blir for mye. Og til sist, passer Asus HK'et i Cooler Master kabinettet mitt? Er det plasseringen av hullene på HK'et og HK-skuffen på kabinettet som er det kritiske? Legger inn et par bilder hvis det hjelper. Se vedlegg Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hovedkortet skal gå kurant i kabinettet ditt. ATX er ATX og har vært det lenge når det gjelder plasseringen av hull. Lenke til kommentar
Grombi Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Fint at kabinettet passer men trenger en ram anbefaling før jeg kan bestille. Ser at Asus HK støtter DDR2 PC6400 men det er jo forsatt veldig mange produsenter og typer å velge i mellom. Kanskje Kingston DDR2 HyperX PC6400 4GB KIT CL5 495,- Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 420,- OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4GB KIT CL5 429,- Noen som har noen innspill? Skal ikke overklokke, må bare vite at det passer fint sammen med CPU og HK. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 OCZ minne er listet i QVL lista, så det skal fungere. Eller så fungerer Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5, for det har jeg. Kingston minne skal også være greitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå