Gjest medlem-1432 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke gått noe skole etter ungdomskolen, og jeg har nå rukket og bli 23 år. Er mitt eneste valg og sette meg på skolebenken sammen med en gjeng 16 åringer? Er det noen andre her som har begynt og studere i sen alder, hvordan gikk det? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 du kan jo ta opp fag som privatist Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 du kan jo ta opp fag som privatist Hva vil det si egentlig? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 http://no.wikipedia.org/wiki/Privatist dvs. du lærer pensum på egenhånd, og betaler for å ta eksamen. ( Etter hva jeg har lest på forumet ) Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Om jeg husker rett, så finnes det noen ordninger for folk over 23 år... man fullfører VGS på 1-2 år. Lenke til kommentar
simenss Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Ta kontakt med voksenopplæringen i ditt fylke. Du kommer da sammen med andre voksne. En annen fordel er at det også er gratis. Som privatist må du opp i eksamen i alle fag. Du kan velge å lese selv slik det har blitt foreslått. En annen løsning er å følge undervisningen ved en privatskole. Selv har jeg god erfaring med Sonans. Dette koster en del, men kan være verdt det om du trenger gode karakterer. Sonans er også godkjent av Lånekassen. Du får derfor studielån som dekker skolepengene. Lykke til! Lenke til kommentar
Anina Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hvis du vil ha høyere utdanning kan kanskje dette hjelpe, ta FAGKRAVENE hos privatist Sonans eller Bjørknes: Søkere som fyller 23 år eller mer i opptaksåret, kan få generell studiekompetanse når de har minst 5 års heltids yrkespraksis og/eller utdanning og i tillegg har dekket alle de obligatoriske fagkravene. Som yrkespraksis teller også omsorgsarbeid og fullført militær-/ siviltjeneste. Deltidsarbeid blir regnet om til heltid med utgangspunkt i 37,5 timers uke, men 90 % stilling eller mer regnes som full jobb. Deltidsarbeid under 50 % stilling eller arbeidsforhold under et halvt år teller normalt ikke. Fagkravene kan telle som ett av de fem årene, hvis det ikke er overlapping med fag som inngår i hele årskurs som skal telle med i 5-årskravet. Som utdanning teller også høyere utdanning, folkehøgskole, fagskoler og annen fullført utdanning. Fagkravene Fagkravene fra studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag i Reform 94: norsk (hovedmål, sidemål og muntlig, 14 uketimer) engelsk (5 uketimer) samfunnsfag (samfunnslære 2 uketimer og nyere historie 4 uketimer) matematikk (5 uketimer) naturfag (5 uketimer) Fagkravene fra Kunnskapsløftet: norsk (393 timer) engelsk (140 timer) matematikk (224 timer) naturfag (140 timer) samfunnsfag (84 timer) historie (140 timer) Opptaksorganet har også plikt til å vurdere om annen utdanning (f.eks. fra høgskole/universitet) eller annen dokumentasjon av kunnskaper kan godkjennes som tilsvarende ett eller flere av fagkravene. Poengberegning Søkere som er studiekvalifiserte etter 23/5-regelen får karakterpoeng på grunnlag av karakterene i alle studiekompetansefagene og fag som dekker evt. spesielle opptakskrav eller som gir realfagspoeng. Søkere som dekker ett eller flere av fagene på grunnlag av annen utdanning enn fagene i norsk videregående skole, blir ikke poengberegnet, men blir vurdert individuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå