Gå til innhold

Tråden for oss som bruker blitsen av kameraet!


Anbefalte innlegg

Tok noen bilder av bilen til broren til samboeren min idag og fikk for første gang testet skikkelig med blitsen av kameraet. På begge bildene har jeg blitsen stående på midtkonsollen. Ble langt ifra veldig bra, men til å være første gang med trådløs blits og med tanke på at jeg hentet nye kamearaet mitt i dag og kun har fiklet med det i et par timer før dette, ble jeg greit fornøyd med resultatet.

 

2cg0e8w.jpg

 

rtnnle.jpg

 

 

Tar gjerne i mot tips til hvordan det kunne blitt enda bedre. Forsøkte meg litt frem, men syntes bildet av baksetet var verst og få til. Uansett hvordan jeg stilte den fikk jeg et veldig hardt lys noen steder og lite eller ingenting andre steder, men syntes det ble en litt artig effekt uansett. :)

 

 

Brukte Nikon D300 og SB-600 om det er interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis taket i bilen er hvit eller tilnærmet hvit ville jeg forsøkt å rettet blitsen i taket.

 

Tok noen bilder av bilen til broren til samboeren min idag og fikk for første gang testet skikkelig med blitsen av kameraet. På begge bildene har jeg blitsen stående på midtkonsollen. Ble langt ifra veldig bra, men til å være første gang med trådløs blits og med tanke på at jeg hentet nye kamearaet mitt i dag og kun har fiklet med det i et par timer før dette, ble jeg greit fornøyd med resultatet.

 

2cg0e8w.jpg

 

rtnnle.jpg

 

 

Tar gjerne i mot tips til hvordan det kunne blitt enda bedre. Forsøkte meg litt frem, men syntes bildet av baksetet var verst og få til. Uansett hvordan jeg stilte den fikk jeg et veldig hardt lys noen steder og lite eller ingenting andre steder, men syntes det ble en litt artig effekt uansett. :)

 

 

Brukte Nikon D300 og SB-600 om det er interessant.

Lenke til kommentar

Et bilinteriør med mange kriker og kroker er en temmelig håpløs oppgave å lyse opp helt balansert med bare én blits. Det er nesten uungåelig med slagskygger og mørke avkroker.

 

Et bilinteriør med mange kriker og kroker er en temmelig håpløs oppgave å lyse opp helt balansert med bare én blits. Det er nesten uungåelig med slagskygger og mørke avkroker.

Lenke til kommentar

Jeg fikk det med meg første gangen. :p

 

Skal teste med to blitser når jeg får skaffet et stativ til så får vi se om det kan bli litt bedre. :)

 

Edit: Hvordan anbefaler dere å belyse i en slik situasjon? Jeg tenkte å prøve meg litt frem med én blits på hver side rett på utsiden av frontdørene også ta bildet fra baksetet.

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Å bruke taket som en diger reflektor pleier å funke. Om du får for mye skygger på enkelte steder om du gjør det på den måten kan du for eksempel moderere dem litt ved å putte en blits til, gjerne med vidvinkeladapter (dingsen man drar ut, den som spretter ned) eller en diffuser-dome, som lyser direkte mot de mørke partiene, på lav nok styrke til å bare lyse opp litt.

 

En annen metode er å sette sammen flere eksponeringer hvor du har blitsa på forskjellige deler av bilen. Da holder det med bare én blits, men det er litt mye jobb i etterkant. :)

Lenke til kommentar
Tok noen bilder av bilen til broren til samboeren min idag og fikk for første gang testet skikkelig med blitsen av kameraet. På begge bildene har jeg blitsen stående på midtkonsollen. Ble langt ifra veldig bra, men til å være første gang med trådløs blits og med tanke på at jeg hentet nye kamearaet mitt i dag og kun har fiklet med det i et par timer før dette, ble jeg greit fornøyd med resultatet.

 

2cg0e8w.jpg

 

rtnnle.jpg

 

 

Tar gjerne i mot tips til hvordan det kunne blitt enda bedre. Forsøkte meg litt frem, men syntes bildet av baksetet var verst og få til. Uansett hvordan jeg stilte den fikk jeg et veldig hardt lys noen steder og lite eller ingenting andre steder, men syntes det ble en litt artig effekt uansett. :)

 

 

Brukte Nikon D300 og SB-600 om det er interessant.

 

Interiør bilder av biler er grisevanskelig å få til noe som ser proft ut, uten at jeg egentlig har prøvd det noen gang, men har lest litt om det...

Noen pointers til det første bildet: Lukk igjen dørene, ikke ta med så mye av taket/frontruta, rett opp rattet og girspaken og belys ofte gjerne med 2 blitser som settes på yttersiden bilen, lysende gjennom siderutene.

Med den belysningen du har her vil det bli litt vel mye gjenskinn/hotspots, nesten som å bruke blitsen på kamera.

Se rattet, varsellampe knappen og girspaken.

 

Det andre bildet kunne funket hvis du heller hadde prøvd å ta bilde kun av baksetene for de er ikke så aller verst belyst, men sånn det er nå ser man så tydelig hvor blitsen er plassert.

 

 

Men til å hatt kamera noen timer og første gang med offshoe blits er jeg imponert!

Lenke til kommentar

I dag fikk jeg mine to Hama fotoceller.

De glidde rett på SB-24 og 540EZ. Var også en tur innom en farge og hobby-butikk for å kjøpe noen tynne (100g) fargede ark. De klippet jeg til og festet velcro på.

 

Et kjapt oppsett ble til dette.

Hovedlyset er en 580EX II på bom-stativ som skyter igjennom en 60x60 softbox.

Fargelyset kommer fra de nevnte blitsene over bak til siden for meg.

 

post-157128-1249564789_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Da vet jeg hvem du er:p

Jeg skjønner du fikk skyportsene opp å gå? :)

Blitt en Nikon-blitz også? Det ble en SB-80DX på meg i helga også.

Damn you Gear Acquisition Syndrome!

Aha, deg prata jeg jo med på bloggen ;)

 

Skyportsene fikk jeg ikke til å virke, de har vært hos Serviceproffen i over 3 uker nå, får forhåpentligvis noen fungerende tilbake. Blitt to Nikon-blitser, SB-28 og SB-26.

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg mine to Hama fotoceller.

De glidde rett på SB-24 og 540EZ. Var også en tur innom en farge og hobby-butikk for å kjøpe noen tynne (100g) fargede ark. De klippet jeg til og festet velcro på.

 

Et kjapt oppsett ble til dette.

Hovedlyset er en 580EX II på bom-stativ som skyter igjennom en 60x60 softbox.

Fargelyset kommer fra de nevnte blitsene over bak til siden for meg.

 

post-157128-1249564789_thumb.jpg

Noen skjønnhet er du ikke :p

 

Jeg skal ut med noen modeller nå, kan prøve å få tatt noen backstage bilder.

Lenke til kommentar

Et par bilder til fra meg, som har vært brukt i div. utfordringer på forumet:

 

når du innser at alle dine sannheter var løgner, (Junifest 2009)

565781883_8EKzr-X2.jpg

12mm, f/13, SB800 håndholdt fra siden. 1/64 eller 1/32 om jeg husker riktig. Hadde seriøst trengt en softbox, men det harde lyset bidrar på en måte til det kjipe uttrykket.

 

Unsolved Child Murder (Aprilfest 2008)

285886859_7TnMa-X2.jpg

CLS TTL med Sigma EF500DG Super på den ene siden og SB800 på den andre. Blitsene ligger på hver side av skoen med zoomhodene satt til 105mm for å lage en "lysstripe" tvers over bildet.

 

The Black Angel's Death Song

275638978_9Nbzk-X2.jpg

Sigma EF500DG Super på 1/1. Blitsen står (bokstavelig talt - blitshodet hviler på kanten) på toppen av vasen og skyter vertikalt rett ned.

 

Rollercoaster (Oktoberfest 2007)

204754482_mkqkP-X2-1.jpg

Én 10 sek eksponering @f/16. SB800 håndholdt @105mm og 1/128 (om jeg husker riktig - kan ha vært 1/64) i 3 blink.

 

(jeg har ikke tid tilå drive med modellfoto, men damn som jeg gjerne skulle hatt en en gang i blandt...)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Trenger ikke ta noe spesielt med tid det. Trenger ikke bruke en time engang på fotoen. Og det er jo usaklig lett å finne modeller. Enten bare m å spørre på gata, eller å bruke noe nordicface, fo-mo.net eller lignende.

Greia er vel heller den at glamour/fashion/beauty/portrett, som jeg har intrykk av at er de gjengse sjangerne for TFP, interesserer meg ganske lite. Det jeg har lyst til er å ta "noe-er-galt"-bildene mine (som Trondster så treffende kalte dem) litt videre, med et snev av Helmut Newton-påvirkning, og da tror jeg ikke en tilfeldig jente på gaten er tingen...

 

Ingenting hadde gledet meg mer enn om jeg tar feil, og det er massevis av jenter på nordicface som har lyst til å bli med meg ut sent om kvelden for å posere for småmorbide bilder, med relativt lite tekstiler...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Trenger ikke ta noe spesielt med tid det. Trenger ikke bruke en time engang på fotoen. Og det er jo usaklig lett å finne modeller. Enten bare m å spørre på gata, eller å bruke noe nordicface, fo-mo.net eller lignende.

Greia er vel heller den at glamour/fashion/beauty/portrett, som jeg har intrykk av at er de gjengse sjangerne for TFP, interesserer meg ganske lite. Det jeg har lyst til er å ta "noe-er-galt"-bildene mine (som Trondster så treffende kalte dem) litt videre, med et snev av Helmut Newton-påvirkning, og da tror jeg ikke en tilfeldig jente på gaten er tingen...

 

Ingenting hadde gledet meg mer enn om jeg tar feil, og det er massevis av jenter på nordicface som har lyst til å bli med meg ut sent om kvelden for å posere for småmorbide bilder, med relativt lite tekstiler...

 

Tar ikke mye nudes selv, siden det ikke heeelt er min greie igjen. Men har noen bekjente som tar masse nudes, og de fleste de bruker er randoms. Såklart veldig få som vil ha de ut på nettet, men om det ikke er ett must tror jeg ikke det er så vanskelig. Evt. så er det jo mange på nordicface om du søker på akt + tfp elns (lenge sia jeg har brukt den siden, men mener å huske du kan søke i kategorier), så burde du finne noen. Du ser jo litt på bildene de har fra før. har du full frontals lagt ut på nettet sammens med navn osv er de neppe av den sjenerte typen som bryr mye om slikt =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...