Gå til innhold

Tråden for oss som bruker blitsen av kameraet!


Anbefalte innlegg

Jeg mente ikke at du nødvendigvis skal bidra med masse ny og spennende informasjon, men at du simpelthen kan spørre hvis du lurer på noe. Da penser du automatisk diskusjonen inn på ditt interesseområde (for en stund i hvert fall).

Der er jeg helt enig arnold_layne, men jeg tror meg og ganske mange helt ferske ikke helt vet hvor vi skal starte :blush:

 

Det er utrolig mange gode bilder tatt av brukere her inne hvor blitsen er av kamera i forskjellige tråder, og for en som er helt fersk som meg klør det etter å se hvordan oppsett så ut når bildet ble tatt, da jeg føler dette er største hinder som ny. Plassering av lys i forhold til modell eller objekt osv.

Gjerne med styrkeforhold og litt tanker på hvordan man ville lyset skulle ende opp som på bildet.

 

Her ber jeg kanskje folk røpe sine hemmeligheter, jeg vet ikke, men hadde vært veldig lærerikt og motiverende å se slikt synes jeg da :)

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er ett jeg tok i forgårs under en testshoot med venninna mi. Greide å glemme å skru ned ISOen fra 1600, men på den lyse siden sparte jeg batteri på det :p

 

Skulle gjerne ha tatt et setupbilde, men jeg glemmer det alltid! Bruker bare en blits da, så det burde være relativt lett å se ut i fra bildet. Men skal huske det til neste gang!

 

Dro forresten alt for sent ut. Ambient var så svak at jeg måtte ned i 1/15, f/2.8 og ISO 400 for å få noe, og det var litt ubrukelig i grunn. Men men, en erfaring rikere!

 

Strobist: SB-26 in silver umbrella @ 1/32. Lyset er plassert høyt i en 45 graders vinkel fra modellen.

post-141153-1249384741_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Takk for den Awesome, det var slik jeg tenkte på at jeg vil se mer av:)

 

Når du snakker om ambient, er dette naturlige lyset som var tilgjengelig?

Stemmer, det lyset som var uten bruk av blits!

 

Ellers så kan jeg anbefale Fotopias lyssettings kurs! Her lærer man mye om hvordan man setter opp lyset, forskjellige typer lys modifiseringer osv.

Jeg kjøpte også et par bøker når jeg var der;

Photographing people og Skin, begge veldig bra bøker. Den første er eksempel bilder med oppsettsforklaring mens den andre tar for seg alt fra modeller,positurer, studio-oppsett, lyssetting, redigering, print osv osv...

 

Kan vel også anbefale at man kjøper seg to blitser, jeg har Sigma 500 som jeg også bruker på kamera til tider, samt Viatar billig greier fra utlandet samt Kaktus triggere. Veldig kjekt å begynne med, så kan man prøve seg frem selv og se hva som faktisk fungerer mtp. plassering av lys, styrke og sånne ting. Man kan også helt fint klare seg med en blits sånn til å begynne med.

Lenke til kommentar

Her er et litt kjedelig eksempel siden det ikke er mennesker involvert, men det kan kanskje være nyttig for noen?

 

Det største poenget her var å balansere lyset slik at både interiøret og utsikten ble riktig eksponert. Jeg satte kameraet i M, valgte den blenderen jeg ville ha og justerte lukkertiden til utsikten ble riktig eksponert. Deretter satte jeg opp de to blitsene jeg hadde tilgjengelig; en SB-600 bak kamera til venstre (ca midt på kortveggen) rettet mot første halvdelen av taket og en blits skjult bak det svarte bordet for å belyse siste halvdelen av taket. Så stilte jeg blitsene manuelt (vinkel på lyskjeglen og styrke) til eksponeringen satt. Siden jeg er ganske uerfaren med slike oppsett ble det en del prøving og feiling før det satt noenlunde. Endte opp på rundt 1/5 styrke på den bakerste blitsen og rundt 1/16 på den som står bak bordet (den hadde en litt brattere vinkel på blitshodet) i tillegg til 1/32 på den innebygde. Ideelt sett skulle jeg hatt en tredje blits for å lyse opp øvre høyre hjørne en smule.

 

610663396_QAUGV-XL.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det største poenget her var å balansere lyset slik at både interiøret og utsikten ble riktig eksponert.

Kanskje et lite sidespor, men synes det er nødvendig med en begrepsklargjøring rundt "riktig eksponert".

 

Jeg sier ikke at dette ikke er riktig eksponert, for hvis det var dette du var ute etter, så er det riktig. På samme måte som om hvis du hadde valgt å gjøre utsikten helt svart, eller interiøret helt svart, eller hva som helst imellom, så hadde det også vært "riktig eksponert" utifra hva du ønsket.

 

Ser dette er en gjenganger både i en del bøker, videoer og ellers på nettet, hvor man i f.eks bildekritikker sier at bilde ikke er "riktig eksponert", eller at jeg måtte stille blender/lukker ditt og datt for å få riktig eksponering. Jeg ville heller ha valgt ønsket eksponering, siden ordbruken "riktig", gjør at det er underforstått at all annen eksponering er feil, og det er jo ikke tilfelle, det er ikke én riktig eksponering for et gitt fotografi. :)

 

Mulig jeg er pirkete. :innocent:

Lenke til kommentar
Kanskje et lite sidespor, men synes det er nødvendig med en begrepsklargjøring rundt "riktig eksponert".

 

Jeg sier ikke at dette ikke er riktig eksponert, for hvis det var dette du var ute etter, så er det riktig. På samme måte som om hvis du hadde valgt å gjøre utsikten helt svart, eller interiøret helt svart, eller hva som helst imellom, så hadde det også vært "riktig eksponert" utifra hva du ønsket.

 

Ser dette er en gjenganger både i en del bøker, videoer og ellers på nettet, hvor man i f.eks bildekritikker sier at bilde ikke er "riktig eksponert", eller at jeg måtte stille blender/lukker ditt og datt for å få riktig eksponering. Jeg ville heller ha valgt ønsket eksponering, siden ordbruken "riktig", gjør at det er underforstått at all annen eksponering er feil, og det er jo ikke tilfelle, det er ikke én riktig eksponering for et gitt fotografi. :)

 

Mulig jeg er pirkete. :innocent:

Joda, kan gi deg rett i at det ikke var perfekt formulert - men jeg regner med de fleste skjønte hva jeg mente utfra sammenhengen (og dessuten skjønner at det ikke finnes noen fasit i en såpass kreativ disiplin som fotografering). Så ja, du er litt pirkete. ;)

Lenke til kommentar
Her er et litt kjedelig eksempel siden det ikke er mennesker involvert, men det kan kanskje være nyttig for noen?

 

Det største poenget her var å balansere lyset slik at både interiøret og utsikten ble riktig eksponert. Jeg satte kameraet i M, valgte den blenderen jeg ville ha og justerte lukkertiden til utsikten ble riktig eksponert. Deretter satte jeg opp de to blitsene jeg hadde tilgjengelig; en SB-600 bak kamera til venstre (ca midt på kortveggen) rettet mot første halvdelen av taket og en blits skjult bak det svarte bordet for å belyse siste halvdelen av taket. Så stilte jeg blitsene manuelt (vinkel på lyskjeglen og styrke) til eksponeringen satt. Siden jeg er ganske uerfaren med slike oppsett ble det en del prøving og feiling før det satt noenlunde. Endte opp på rundt 1/5 styrke på den bakerste blitsen og rundt 1/16 på den som står bak bordet (den hadde en litt brattere vinkel på blitshodet) i tillegg til 1/32 på den innebygde. Ideelt sett skulle jeg hatt en tredje blits for å lyse opp øvre høyre hjørne en smule.

 

610663396_QAUGV-XL.jpg

 

Absolutt ikke et kjedelig eksempel! Endelig et eksempel uten personer sier jeg! :)

 

Så du kunne egentlig prøvd å måle lyse ute, stillt inn kamera manuelt på de instillingene og lyst opp inne med blitsene? Og der gjelder vel prøve feile metoden tenker jeg?

Hvordan blitser brukte du? Jeg ville trodd (uten at jeg har veldig mye erfaring...) at ved å vippe blitsene mot taket ville du få en ganske tydelig kjegle med lys? ELler hjelper det såpass å stille inn "zoom" nivået på blitsene kanskje?

 

En liten bildekritikk: Kutt bittelitte grann på høyre side for å fjerne det mørkebrune nederst i høyre hjørnet! :) Ellers et veldig fint bilde, absolutt noe jeg skal prøve meg på når jeg skal ta litt bilder i heimen en dag!

Lenke til kommentar
Joda, kan gi deg rett i at det ikke var perfekt formulert - men jeg regner med de fleste skjønte hva jeg mente utfra sammenhengen (og dessuten skjønner at det ikke finnes noen fasit i en såpass kreativ disiplin som fotografering). Så ja, du er litt pirkete. ;)

Hehe, joda, for oss innvidde så er ikke det noe problem, men jeg husker også da jeg var fersk og forsøkte å oppnå den ene riktige eksponeringen. :whistle:

 

Man leser til stadighet eller ser videoer osv, som nevner dette med riktig eksponering f.eks i henhold til histogrammet (at det ikke skal klatre opp noen av sidene), som igjen betyr at hvis man har et histogram hvor den ene siden klatrere oppover, så har man eksponert feil. Så det er egentlig dette med at riktig implisitt betyr at alt annet er feil jeg vil frem til. :)

Lenke til kommentar
Absolutt ikke et kjedelig eksempel! Endelig et eksempel uten personer sier jeg! :)

 

Så du kunne egentlig prøvd å måle lyse ute, stillt inn kamera manuelt på de instillingene og lyst opp inne med blitsene? Og der gjelder vel prøve feile metoden tenker jeg?

Hvordan blitser brukte du? Jeg ville trodd (uten at jeg har veldig mye erfaring...) at ved å vippe blitsene mot taket ville du få en ganske tydelig kjegle med lys? ELler hjelper det såpass å stille inn "zoom" nivået på blitsene kanskje?

 

En liten bildekritikk: Kutt bittelitte grann på høyre side for å fjerne det mørkebrune nederst i høyre hjørnet! :) Ellers et veldig fint bilde, absolutt noe jeg skal prøve meg på når jeg skal ta litt bilder i heimen en dag!

Takker :)

 

Jeg målte lyset i vinduet fra der jeg stod (med spot-måling) og foretok en prøveeksponering for å sjekket at utelyset ble slik jeg ville ha det. Deretter var det prøve og feile metoden for å få ønsket eksponering inne. Jeg trodde også jeg skulle få problemer med lyskjegler i taket siden jeg ikke har noen softbokser, men det gikk likevel greit med videste vinkel (24 mm) og relativt lav styrke på blitsene (det hjalp sikkert at det var relativt lyst i stuen i utgangspunktet).

 

Jeg brukte to SB-600 som jeg styrte trådløst via den innebygde blitsen. Med Nikon sitt CLS system kan man da styre styrken manuelt fra kameramenyen. Men det hadde ikke vært krise om jeg måtte stille inn styrken på hver enkelt blits heller.

 

Helt enig at jeg burde croppet på høyresiden ja. Det er en liten flik av tv-benken som jeg faktisk har oversett! Heldigvis kom ikke den med i prospektet (der ble bildet croppet en del på begge sider pga formatet på prospektet)...

 

 

Edit: @Thunderhead: Jeg er egentlig helt enig med deg - det var ikke optimalt formulert selv jeg som oftest prøver å være litt nøye på sånt :)

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Her er mitt prospekteksempel:

415106669_i8XQC-L.jpg

 

Ikke så perfekt som Arnolds. Én SB800 ca. i skulderhøyde bak og til høyre og en Sigma EF-500DG Super plassert på en hylle rundt hjørnet i gangen for å lyse den opp siden døråpningen ble veldig mørk uten:

 

415106639_xEir2-L.jpg

 

Skulle gjerne ha kvittet meg med skyggen fra taklampen, men da måtte jeg vel hatt en stor softbox ell.

 

Brukte CLS, hver blits i sin gruppe. Husker ikke helt verdiene, men det var noe komp. ute og gikk.

 

Forøvrig er jeg veldig enig med Thunderhead - det finnes ingen annen "riktig" eksponering enn den fotografen ønsker seg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ellers så kan jeg anbefale Fotopias lyssettings kurs!

Jeg har vært på et par lyssettingskurs i regi av Tromsø fotoklubb. En av deltagerne hadde vært på Fotopias kurs et halvt år tidligere. Han sa at Tromsø Fotoklubb sitt kurs var like bra som Fotopias. Forskjellen var pris. Fotopias kurs koster jo skjorta (2000 kr), mens Tromsø Fotoklubb bare tar noen få hundrelapper for et like bra kurs. Jeg regner med at en rekke fotoklubber rundt i landet har tilsvarende tilbud til en mye bedre pris enn Fotopia.

 

Ei jeg kjenner som jobber som fotograf på heltid reiste fra Oslo til Tromsø, kjøpte medlemskap og betalte for kurset. Reisen, medlemskap og kurs ble faktisk billigere enn om hun hadde dradd på Fotopias kurs i Oslo. I tillegg fikk hun selvsagt en fin reise og helgeferie med på kjøpet.

 

Har man en aktiv fotoklubb i nærheten så vil jeg anbefale å sjekke ut deres tilbud før fotopias.

Lenke til kommentar

Kjempe mange gode bilder og forklaringer som er kommet i dag, ingen av de er kjedelige i mine øyne :)

Bare det at du har gjemt en blits bak bordet ville jeg aldri i verden ha tippet arnold_layne, der ga du meg en liten aha opplevelse.

Vet ikke hvorfor jeg har sittet å tenkt at blitsene må utenfor bildet alltid, men nå vet jeg altså bedre. hehe

Både arnold og Anew sine bilder ser ut som proffe prospekt bilder, og det er betryggende og inspirerende å se at det faktisk ikke er så avanserte ting som skal til.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Ellers så kan jeg anbefale Fotopias lyssettings kurs!

Jeg har vært på et par lyssettingskurs i regi av Tromsø fotoklubb. En av deltagerne hadde vært på Fotopias kurs et halvt år tidligere. Han sa at Tromsø Fotoklubb sitt kurs var like bra som Fotopias. Forskjellen var pris. Fotopias kurs koster jo skjorta (2000 kr), mens Tromsø Fotoklubb bare tar noen få hundrelapper for et like bra kurs. Jeg regner med at en rekke fotoklubber rundt i landet har tilsvarende tilbud til en mye bedre pris enn Fotopia.

 

Ei jeg kjenner som jobber som fotograf på heltid reiste fra Oslo til Tromsø, kjøpte medlemskap og betalte for kurset. Reisen, medlemskap og kurs ble faktisk billigere enn om hun hadde dradd på Fotopias kurs i Oslo. I tillegg fikk hun selvsagt en fin reise og helgeferie med på kjøpet.

 

Har man en aktiv fotoklubb i nærheten så vil jeg anbefale å sjekke ut deres tilbud før fotopias.

Wow! At det skulle være så billig andre steder hadde jeg ikke trodd!

Absolutt noe å tenke på!

 

post-5970-1249396545_thumb.jpg

 

legger til et bilde: 2 blits, en på sykkelen, en på syklisten, skulle hatt en eksra blits på personen for å lyse opp beinet, men hadde bare 2 sett med blits da.

Ikke helt sikker på om du faktisk hadde trengt en blits til. Det kunne funket med å sette blitsen på han lenger unna eller mye høyere og pekende nedover. Da kunne du også muligens fått en stilig lyskjegle rundt han kar'n!

 

 

Knall bra at folk kommer med eksempler og forklaringer på oppsett! Skal se om ikke jeg har et bilde liggende som man kan komme med en liten forklaring til også!

Lenke til kommentar
Her er ett jeg tok i forgårs under en testshoot med venninna mi. Greide å glemme å skru ned ISOen fra 1600, men på den lyse siden sparte jeg batteri på det :p

 

Skulle gjerne ha tatt et setupbilde, men jeg glemmer det alltid! Bruker bare en blits da, så det burde være relativt lett å se ut i fra bildet. Men skal huske det til neste gang!

 

Dro forresten alt for sent ut. Ambient var så svak at jeg måtte ned i 1/15, f/2.8 og ISO 400 for å få noe, og det var litt ubrukelig i grunn. Men men, en erfaring rikere!

 

Strobist: SB-26 in silver umbrella @ 1/32. Lyset er plassert høyt i en 45 graders vinkel fra modellen.

Å gå ned til 1/15 med blits er ikke noe prob :p Men det beste er som sagt å gå ut tidligere og da heller blende ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...