fo2re Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Hvis kameraet ditt ikke har egen kontakt, kan du bruke tilsvarende Canon kabel som på bildet lenger opp av Nikon sin spiralkabel. Det finnes også tilsvarende kabler fra andre produsenter til Nikon, Canon og sikkert de fleste andre merker. Forskjellen er at de koster som ofteste mye mindre enn orignalkabelen. Canon og Nikon sitt tilbehør er som oftest laget av den ukjente stammen "Priceless" som befinner seg i dype skogene utenfor Gjøvik. Når kablene er ferdig tvinnet etter flere hundre års gamle tradisjoner blir de bært til fots over Andesfjellene før de ender opp i Taiwan og blir pakket og sendt ut til butikker over hele verden. Ulempen er dessverre at dette fordyrer tilbehøret. Tusen takk, håper andre med peil på canon kan hjelpe meg med blitz-sync greier og det jeg trenger;) Alt du trenger er dette og en sync-kabel i ønsket lengde. Hotshoeadapteret setter du bare på blitsen, og dermed får du sync-inngang på den. Da må du selvsagt ha en sync-port i kameraet og. hmm, mitt canon 450d har ikke det, etter min "Hukommelse", åssen kan jeg da få det a? Endret 20. juli 2009 av JoonGoii Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 med en sånn kabel får man jo bare 60cm elns, og det er jo altfor lite? eller misforstår jeg? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Bruk Nikon AS-15. Kjekk liten adaptersak. Bruk den med skruelås-PC-kabler fra FlashZebra. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) jeg kan vel ikke bruke nikongear på canon 450d'n min? edit: kom gjerne med linker til det jeg kan kjøpe da;P edit2: fant http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=10215 men står ikke til eos digital:( edit3: (ja vet, mange edits) : https://www.gadgetinfinity.com/product.php?...at=0&page=1 jeg har jo den, der er det jo sync uttak i sender og mottaker, kan jeg da bare kjøpe http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=1556555 ? eller hva? triggeren som står på kamera ser ut til å ha female plugg, mottakeren har en slags liten male plugg, PC male to 3.5mm plug tror jeg det kalles (dog usikker) Endret 21. juli 2009 av Zaft Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Kanskje en Canon STE2 er like greit, først som sist? Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 det er jo bare infrarød.. jeg vil kunne plassere ting litt mer slik jeg vil, bak ting f.eks Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg har GAS og er sugen på en ekstra blits. Er SB-900 verdt de 1200-1300 kronene som skiller den fra SB-600? SB-900 har ledetall på 38, SB-600 har på 30 om jeg ikke tar helt feil. Er dette markant forskjell? (Når det gjelder funksjonalitet, har jeg nok med å sette meg inn i SB-600s funksjoner) Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 det er jo bare infrarød.. jeg vil kunne plassere ting litt mer slik jeg vil, bak ting f.eks Nå kjenner jeg bare til Nikons variant, og med den må du ihvertfall gjemme blitsene ganske godt hvis de ikke skal motta signalet fra senderen når det blir brukt innendørs. Man kan også montere senderen sammen med en forlengelsekabel nevnt tidligere i tråden og likevel få full TTL-styring. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 2000 blir uans litt mer enn jeg har lyst til å bruke, det jeg nå er mest intr. i å vite er: kan jeg bruke https://www.gadgetinfinity.com/product.php?...at=0&page=1 og bare kjøpe kabel? eller hva? for virker jo som det er sync utgang/innganger på de.. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Tror ikke du trenger kabel med dette settet fra Cactus, i såfall bare hvis du skal koble flere blitser sammen med én mottaker. Såvidt jeg kan se, så monterer du senderen i blitsskoen på kamera, og mottakeren på blitsen. Endret 21. juli 2009 av Thunderhead Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 jeg vet det, men cactus v2 er dårlig på stabilitet, den avfyrer 5 av 10 ganger f.eks, derfor vil jeg ha kabel istedenfor.. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Siden både sender og mottaker har synkterminal, skulle det ikke være noe iveien med å bruke synkkabel. Avhengig av oppsettet selvsagt, men jeg ville nok ha unngått kabelsalat og snubletråder koblet til dyrt utstyr og gått for en annen løsning. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 har planer om en blitz til så er like greit å gå for kabel uans. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 jeg kan vel ikke bruke nikongear på canon 450d'n min? Joda. AS-15 funker funker på alle normale blitssko. Den er et bra valg om du skal bruke kabel, siden den har skruelås. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 ok, men tror jeg kjøper en http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=1556555 slik kabel å bruker på cactus trigger og reciever for nå jeg, finnes den ledningen på 3 meter no annet sted til bedre pris? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg mener iallefall at den er det som har 4 SB-900. Hovedforskjellene går på at SB-900 er kraftigere, har mye bedre menysystem og hovedbryter som velger slave/master direkte på blitsen. SB-600 og SB-800 er mye dårligere her og har "skjulte" funksjoner med å holde inn div knapper som man første gang ikke klarer å finne ut av uten bruksanvisningen. I tillegg har SB-900 filterholder og softdome til å sette på blitshodet. Jeg har GAS og er sugen på en ekstra blits. Er SB-900 verdt de 1200-1300 kronene som skiller den fra SB-600? SB-900 har ledetall på 38, SB-600 har på 30 om jeg ikke tar helt feil. Er dette markant forskjell? (Når det gjelder funksjonalitet, har jeg nok med å sette meg inn i SB-600s funksjoner) Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 ok, men tror jeg kjøper en http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=1556555 slik kabel å bruker på cactus trigger og reciever for nå jeg, finnes den ledningen på 3 meter no annet sted til bedre pris? Det der tror jeg ikke funker. Hold TTL-kabler utenfor dette. Det du trenger er enten 3.5mm monojack eller PC-sync, avhengig av hva de triggerene er utstyrt med. Du kan bestille fra Paramount Cables, der kan du selv velge lengde, kontakter i hver ende, og mange andre nyttige ting. Du kan som nevnt over også prøve FlashZebra, jeg kan personlig bekrefte at det er meget god kvalitet og fantastisk service der. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Når det gjelder SB600 vs SB900, så må det ikke glemmes at SB900 er betydelig større enn både SB600 og SB800. Noe å være oppmerksom på hvis den skal brukes på kamera. Hvis den derimot skal brukes trådløst, så har ikke det så mye å si, men da faller også nytteverdien av mange de ekstra funksjonen som SB900 har bort, siden flere av dem fungere best på kamera. Jeg skal være enig i at SB900 kan betjenes raskere, men jeg ingen problemer med å jobbe med SB600, SB800 og SB900 (og SU800) samtidig. Endret 21. juli 2009 av Thunderhead Lenke til kommentar
cpy Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 ok, men tror jeg kjøper en http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=1556555 slik kabel å bruker på cactus trigger og reciever for nå jeg, finnes den ledningen på 3 meter no annet sted til bedre pris? Det der tror jeg ikke funker. Hold TTL-kabler utenfor dette. Det du trenger er enten 3.5mm monojack eller PC-sync, avhengig av hva de triggerene er utstyrt med. Du kan bestille fra Paramount Cables, der kan du selv velge lengde, kontakter i hver ende, og mange andre nyttige ting. Du kan som nevnt over også prøve FlashZebra, jeg kan personlig bekrefte at det er meget god kvalitet og fantastisk service der. Ja, ps2 kabel på clas ohlsson(keyboardbabel til tastatur) lagd en sånn selv til 10m se denne linken. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 En positiv egenskap ved SB-900 er hvor kraftig den er, den kan zoome til 200mm og har værtetting om jeg ikke tar feil (skoen må dog beskyttes med tilbehør). Hovedgrunnen til at jeg vil fortsette å bruke Nikon Speedlights selv om jeg skyter med Canon er SU-4, den innebygde fotocellen. Det gjør at jeg i prinsippet kun trenger to Pocket Wizards i de fleste omstendigheter. Fotocellen er enormt sensitiv og har ikke hatt noen problemer på større avstander med SB-800. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå