eriklovold Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Da har jeg forandret førstepost og tittel på emnet, og håper dermed at denne poengløse kveruleringen slutter. Med den innstillingen enkelte har vist til nå, så er dette langt i fra på vei til å bli noen utstyrstråd, men heller en klagetråd. Nå setter vi en strek over denne diskusjonen, og lar tråden bli det den skulle bli - en holdeplass for oss som er interessert i strobist, vil diskutere og dele erfaringer, både bildemessig og utstyrsmessig, hjelpe andre med å komme i gang, og bli bedre. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg må bare spørre om en ting. Hvorfor lage en tråd omkring dette med å bruke blitsen AV kameraet fremfor å lage en tråd om blitsbruk generelt, og så ta dette med som et tema i tråden? Jeg har blits, men hater den. Og det er fordi jeg rett og slett ikke kan bruke den. Prøvde meg frem en stund, men pakka den til slutt ned i et skap.. og der blir den liggende en stund regner jeg med. Aldri i livet om jeg kjøper inn flere blitser før jeg fikser å bruke den ene jeg har. Kjøpte en bok om blitsbruk mens jeg var "på hugget", men den er på engelsk.. og det er vanskelig å skjønne. Istedenfor å fundere på det er de skriver om så funderer jeg på hva ordene betyr, så boka skal inn i skapet til blitsen. Noen som vet om en OK bok om blits på norsk, svensk eller dansk? Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Da har jeg oppdatert førstepost litt. Jeg må bare spørre om en ting. Hvorfor lage en tråd omkring dette med å bruke blitsen AV kameraet fremfor å lage en tråd om blitsbruk generelt, og så ta dette med som et tema i tråden? Jeg har blits, men hater den. Og det er fordi jeg rett og slett ikke kan bruke den. Prøvde meg frem en stund, men pakka den til slutt ned i et skap.. og der blir den liggende en stund regner jeg med. Aldri i livet om jeg kjøper inn flere blitser før jeg fikser å bruke den ene jeg har. Kjøpte en bok om blitsbruk mens jeg var "på hugget", men den er på engelsk.. og det er vanskelig å skjønne. Istedenfor å fundere på det er de skriver om så funderer jeg på hva ordene betyr, så boka skal inn i skapet til blitsen. Noen som vet om en OK bok om blits på norsk, svensk eller dansk? Generelt så er kunnskapen den samme, forskjellen er bare at man har sinnsykt mange flere muligheter når man tar den av. Blitsbruk på kameraet ser jeg ikke som et særlig dypt emne i seg selv. Det er veldig kreativt begrensende, og teknisk relativt lett. Forøvrig er førsteposten fortsatt helt åpen for innspill fra andre brukere, slik OlavF allerede har gjort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hva trenger jeg for å begynne med dette? Du trenger en blits/lampe av noe slag som du styrer trådløst enten ved hjelp av optisk, infrarød eller radio-triggering. Hvorfor må man ha trådløst? Teller ikke kabel som "av kameraet"? Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Hva trenger jeg for å begynne med dette? Du trenger en blits/lampe av noe slag som du styrer trådløst enten ved hjelp av optisk, infrarød eller radio-triggering. Hvorfor må man ha trådløst? Teller ikke kabel som "av kameraet"? Takk for rettelsen, det var dårlig formulert. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 atm har jeg cactus v2 trigger greier, den trigger 5 av 10 ganger elns, og det er forbaska irritabelt, noen som har tips til hvordan jeg kan fikse det? evt. noen andre BILLIGE alternativer som fungerer minst 9 av 10 ganger? ;P (link ønskes mao) Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Nå vet jeg ikke hva du definerer som billig, men Elinchrom Skyports er et kvalitetsalternativ til en relativt hyggelig pris, 1395,- for sender og mottager. Du vil da også trenge en veldig overpriset kabel mellom blits og mottager - 280,- skal de ha for den. Fra Scandinavian Photo sin nettbutikk: Skyports Kabel Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 håpa på enda billigere:P og uans ang kabel mellom blitz og mottaker: blitzen min (canon speedlitge 430exII) har ikke no kabelinngang Lenke til kommentar
cpy Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 atm har jeg cactus v2 trigger greier, den trigger 5 av 10 ganger elns, og det er forbaska irritabelt, noen som har tips til hvordan jeg kan fikse det? evt. noen andre BILLIGE alternativer som fungerer minst 9 av 10 ganger? ;P (link ønskes mao) 1.Du kan åpne og slipe litt på antennen pga. instrumentene er dekket med belegg. 2.Det kan være forstyrrende radio signal visse tider på døgnet, kanskje bytte frekvens. 3.Nytt batteri, eller blitsen lader seg ikke fort opp pga den trigger 5 av 10. 4. 430exII er egentlig kompatibel, men ikke 430ex. 5.Hvis du har flere reiciver, kan det hende forstyrrelser hvis du har de to for nærme. 6.Kanskje det er bare uheldig produkt den du fikk. Har selv 5 stk denne "ebaytrigger" som har også lyssensor, og det funker helt fint, obs den har ikke blitssko, en annen merke, billig, rask levering 10dgr. og ingen ekstra frakt, moms, toll kostnader. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 atm har jeg cactus v2 trigger greier, den trigger 5 av 10 ganger elns, og det er forbaska irritabelt, noen som har tips til hvordan jeg kan fikse det? evt. noen andre BILLIGE alternativer som fungerer minst 9 av 10 ganger? ;P (link ønskes mao) En sync ledning er billig, og trigger 10 av 10 =D Har en 3m sync ledning selv atm (mista ene triggeren min i vannet...2 ganger..) Men ledning funker bra. Går heller aldri tom for batteri! Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 hjelper lite med sync ledning når det ikke er no annen mulighet enn blitz-sko på 430 blitzen min:P Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 hjelper lite med sync ledning når det ikke er no annen mulighet enn blitz-sko på 430 blitzen min:P Finnes sikkert en løs blits sko med sync inngang? Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Er ganske noob egentlig med tanke på blitzutstyr osv. kan noen hjelpe meg? finne linker osv. til steder jeg kan få kjøpt det jeg trenger? altså skal få avfyrt blitzen minst 2 meter vekk fra kamera, og så ett stativ av no slag kanskje osv.. så for meg en paraply elns også, hadde satt utrolig pris på det hvis noen kunne hjulpet meg:) Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Alle som har hørt ordet strobist før vet at det er noe David Hobby "eier" Eh nei. Jeg har lest masse på Strobistbloggen og flickrgruppa uten at jeg visste dette. Endret 20. juli 2009 av shakudu Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Er ganske noob egentlig med tanke på blitzutstyr osv. kan noen hjelpe meg? finne linker osv. til steder jeg kan få kjøpt det jeg trenger? altså skal få avfyrt blitzen minst 2 meter vekk fra kamera, og så ett stativ av no slag kanskje osv.. så for meg en paraply elns også, hadde satt utrolig pris på det hvis noen kunne hjulpet meg:) Når det gjelder Canon utstyr, må jeg be andre om hjelp. Angående stativ, kan jeg anbefale Manfrotto 5001B. Stativet er veldig kompakt (sammenfoldet) og lett, om en noe spinkelt. Du trenger også en adapter til å feste blitsen og paraplyen til stativet, f.eks denne fra Impact. Blitsskoen er av metall, og det kan være lurt å legge en stripe isolasjonstape i bunnen av skoen for å være på den sikre siden for å unngå kortslutting. Av paraplyer er det et utall å velge mellom, men hvis du vil ha utstyret litt portabelt, kan det være en idé med paraplyer som foldes dobbelt som f.eks denne fra Westcott. Denne paraplyen er beregnet får "skyte" blitslyset igjennom, fordelen med det er at du kan plassere den nærmere, noe som gjør at blitsen ikke trenger å fyre så hardt, og at lyskilden blir relativt større. Størrelsesmessig rundt 43-45" passer ypperlig til kamerablitser. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Tusen takk, håper andre med peil på canon kan hjelpe meg med blitz-sync greier og det jeg trenger;) Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 20. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2009 (endret) Tusen takk, håper andre med peil på canon kan hjelpe meg med blitz-sync greier og det jeg trenger;) Alt du trenger er dette og en sync-kabel i ønsket lengde. Hotshoeadapteret setter du bare på blitsen, og dermed får du sync-inngang på den. Da må du selvsagt ha en sync-port i kameraet og. Endret 20. juli 2009 av Awesome! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 De her som har større kamerahus med trådløs styring ala Nikon sitt CLS og matchende blits bør definitivt forsøke dette før man roter seg inn i en kabelsalat :-) Noe av poenget med strobist konseptet har vel egentlig vært å få lys for minst mulig penger, ikke en koffert med stash hvis jeg ikke har bomma helt på det som står på det offisielle og ett par lignende sider. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Tusen takk, håper andre med peil på canon kan hjelpe meg med blitz-sync greier og det jeg trenger;) Alt du trenger er dette og en sync-kabel i ønsket lengde. Hotshoeadapteret setter du bare på blitsen, og dermed får du sync-inngang på den. Da må du selvsagt ha en sync-port i kameraet og. hmm, mitt canon 450d har ikke det, etter min "Hukommelse", åssen kan jeg da få det a? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Noe av poenget med strobist konseptet har vel egentlig vært å få lys for minst mulig penger, ikke en koffert med stash hvis jeg ikke har bomma helt på det som står på det offisielle og ett par lignende sider. Er vel ikke helt sikker på om det er om å gjøre det billigst mulig, f.eks David Hobby bruker PocketWizard på alt utstyret og er vel noe av det dyreste på markedet (til tross for at han bruker Nikonhus). Min oppfatning av "strobist" er at det skal være portabelt, enkelt å ta med seg, enkelt å sette opp og ta ned, i tillegg til at det tar liten plass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå