Skrekkugle Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 http://www.flickr.com/photos/skrekkugle/6046848253/ Da har vi gjort unna vårt tredje forsøk på en photoshoot med blitzen av kameraet og det ble en god del brukbare bilder. Her har vi brukt en Speedlight SB-900 skutt inn i en sølvparaply opp og til venstre for kameraet. Føler kanskje at det blir litt for lite med 1 blitz/paraply.. Modellen må hele tiden vende seg mot lyset (eller så må jeg flytte det hele tiden) Skal jeg investere i en SB-700 og et paraplysett til, eller bør jeg gå for noe annet? Softbox? Reflektor? 1 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Synd det er så lite liv i denne tråden Noen som vet om noen ikke så altfor dyre sendere og mottakere som støtter high speed sync? Savner den funksjonen veldig(!) de gangene jeg bruker blits i dagslys.. Til Breni. Vet det er ca en mnd du skrev, så kan hende du har funnet ut noe mer selv. Tipser deg likevel. Jeg har bl.a. samme kamera og blitz som deg. Jeg har finni noen som er billigere enn RadioPopper og PW. Denne her Pixel Knight TR-332 triggersett til Canon. Den støtter high speed sync. Les mer om den her hvis du har tid. Og andre steder hvis du vil bli kjent med den før du evt kjøper den. Funger fintfint for min del. Hai! Eg har kjøpt Pixel Knight fra dealextreme.com http://www.dealextre...-eos-dslr-35891 Det er i allefall ingenting å sei på avstanden den fungerer på! Eg dreiv å testa her heime, men gjikk tomt for plass/fri sikt! Men vi snakker fort 300-350 meter. Den funker fint uten fri sikt på kortere hold, men det er litt begrensa kva du kan bruke den til, du må jo liksom fange det som blitzen kaster lys over også. Lurer på kva dei tenkte på når dei plasserte knappene på mottakern eg? Må ta av blitzen for å skru av/på Her er eit set på flickr, frå testinga mi. http://www.flickr.co...ith/4969857519/ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Jeg har tenkt til å kjøpe min første blits og tenker jeg skal bruke den hovedsaklig av kameraet med en radiostyrt utløser. Etter hvert vil jeg kjøpe en blits til, bakgrunn og diverse dill som jeg trenger til "mobilt studio". Spørsmålet i denne omgang er hvilken blits jeg bør gå for. Jeg har foreløbig vurdert: Yinyan YY CY-28ZL (150 kr) (stort minus: ikke justerbar styrke) Yongnuo Speedlite YN460 II (400 kr) Metz Mecablitz 36 AF-5 (850 kr) Sigma EF-610 DG ST (1000 kr) Hva synes dere om de jeg har listet opp? Er det noen flere i denne prisklassen som bør vurderes? Er Sigmaen verd prisforskjellen fra f.eks Yongnuo? Er ikke spesifikasjonene på den fra Metz litt vel lave i forhold til Sigmaen? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Det er vel to måter å bruke blits. Full styring fra kamera og la automatikken gjøre jobben. Eller kjøre hel-manuellt (eller la blitsen måle lyset selv) og stille inn kameraet manuellt. Personlig har jeg mest tro på at man velger original-blits til førstnevne tilnærming, eller så velger man rimelige og gode auto-blitser til sistnevnte. Endret 14. oktober 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Skal du bruke uoriginale radiotriggere uten ttl kan du like godt kjøpe de rimeligste blitsene som gi mest lys Pr. krone siden alt må foregå manuelt, men vil anbefale minst en original blits med ttl-funksjon til pointshoot bilder. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Er ikke spesifikasjonene på den fra Metz litt vel lave i forhold til Sigmaen? Hvis du tenker på ledetallet så er det mange måter å oppgi ledetall på. Med blitser som har mulighet til å zoome blitshodet kan man oppnå ganske høye ledetall uten å nødvendigvis ha veldig mye mer lysstyrke å rutte med. Canon (og sannsynligvis også Sigma) oppgir for eksempel ledetallet med maks zoom, mens Nikon oppgir det med blitshodet zoomet til å dekke en brennvidde på 35mm på fullformat, og det tror jeg det er mange andre merker som gjør også. Noen produsenter publiserer en tabell som viser ledetallet ved forskjellige zoom-instillinger, Her ser man blant annet at både Canons og Nikons toppmodeller har omtrent samme lysstyrke selv om Canon oppgir ledetall 58 og Nikon oppgir ledetall 38 - på 35mm har Canon-blitsene samme ledetall som Nikon. Yongnuo YN-460 II er en ganske populær og anerkjent blits for dem som ikke trenger full TTL-kompatibilitet. Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Finnes det radio triggere til Canon som man kan styre styrken på hver blits med? Jeg har 60D kamera og bruker den innebygde blitsen og menyen i kameraet for å kontrollere styrken på mine Canon 480 blitser. Dette fungerer nesten, men linsen er ofte i veien for den interne blitsen sånn at en av blitsene ikke fyrer hvis man skyter med avtrekkern på kameraet opp. (og ute er det langt fra bra!) Jeg har Cactus triggere, men da er jeg nødt til å gå til hver enkelt blits og justere noe som tar unødvendig lang tid hvis det finnes en trigger MED justering?! Noen som har sett dette noe sted? Lenke til kommentar
To be honest Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 AC3 ZoneController Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 AC3 ZoneController ...og da er du avhengig av Pocketwizard, og vips så er det 5000kr det er snakk om for å styre 4 blitser! Det finnes ingen billigere alternativer?! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Pixelknight er vel de billigste radiotriggerne med full TTL-kompatibilitet. Google dem og sjekk ebay. Radiopopper lar deg bruke den innebygde blitsen - senderen plasseres foran masterblitsen, og sender lyssignalet via radio til mottakeren som plasseres foran lyssensoren på slaven. Lenke til kommentar
goodmorning Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Finnes det radio triggere til Canon som man kan styre styrken på hver blits med? ... Jeg har Cactus triggere, men da er jeg nødt til å gå til hver enkelt blits og justere noe som tar unødvendig lang tid hvis det finnes en trigger MED justering?! Noen som har sett dette noe sted? Noen som har prøvd denne ennå? Phottix Odin Ser meget lovende ut synes jeg, om en ikke alt for billig. Så de hadde den hos FotoVideo forrige uke... Tor Lenke til kommentar
egilh Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Som sagt tidligere i denne tråden, det for lite liv her For tiden driver jeg å tuller litt med blits oppsettet mitt. Jeg har en 580EXII og en 430EXII, og ett sett med Cactus v5 triggere, ett sett med triggere byr jo på litt utfordringer hvis begge skal være av kameraet. Sitter litt å venter før jeg bestiller meg evt. en trigger til, og lurer heller på om jeg skal gå for noe annet, da jeg sliter at Cactusene f.eks. ikke støtter high speed sync. Noen eksempler på utfordringen med å trigge på den måten jeg gjør idag: Cactusen trigger 580exII'en, som igjen trigger 430ex'en. Dette gir meg en max sync hastighet på 1/100, temmelig labert, men det fungerer da i det minste. Noen bildeeksempler: (ikke bry dere om at bildene i seg selv ikke er så bra) Min ufrivillige modell; 580exII@1/16-1/8 til høyre via softbox, 430exII@1/4-1/2 til venstre, skutt i taket og veggen bak: Og til sist ett av julekalenderen; 580exII foran over kameraet, 430exII til venstre skutt i gullreflektor over bak: Ser det har vært litt prat om div. triggere her i det siste. Noen som har fått testet noen nye billigere triggere? Hva med f.eks. Phottix Odin som nevnt over her? Like før jeg bare bestiller en Cactus til (typ $30-40). Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Pixelknight er vel de billigste radiotriggerne med full TTL-kompatibilitet. Google dem og sjekk ebay. Radiopopper lar deg bruke den innebygde blitsen - senderen plasseres foran masterblitsen, og sender lyssignalet via radio til mottakeren som plasseres foran lyssensoren på slaven. Men er det på Pixelknight'ene mulig å bruke hver enkelt blits manuelt, uten TTL? Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Det er definitivt for lite aktivitet i denne tråden, og siden jeg liker veldig godt å bruke blitsen av kamera, skal jeg prøve å være litt mer aktiv her. Her er bilder fra min siste photoshoot også med et lite bilde over et av oppsettene jeg brukte. På alle bildene bortsett fra det siste ble det brukt 1 stk SB-900 i hver sin paraply. Begge på ca 45 grader fra hver sin side, hvorav èn siktet på brystet hans og èn på bena. Her er bildene, kommenter gjerne på nettsiden min eller her. http://www.frognerfo...d-en-liten-vri/ Lenke til kommentar
egilh Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Men er det på Pixelknight'ene mulig å bruke hver enkelt blits manuelt, uten TTL? Det er vel bare å sette blitsene til manuelt. Tror ikke det skal være noe problem. Det er definitivt for lite aktivitet i denne tråden, og siden jeg liker veldig godt å bruke blitsen av kamera, skal jeg prøve å være litt mer aktiv her. Her er bilder fra min siste photoshoot også med et lite bilde over et av oppsettene jeg brukte. Se der ja, mer sånt i denne tråden!Ganske stilige konfirmantbilder, godt å se noen gjøre det litt annerledes. Fint eksponert mot bakgrunnen også synes jeg. Det er vel på sin plass å bidra litt mer selv: Enkelt oppsett, bare flash til venstre for motivet, skutt i taket: Bare flash til venstre for motivet, skutt rett mot for litt hardt lys: 1 Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 29. mars 2012 Del Skrevet 29. mars 2012 Takk for det, jeg skal prøve å oppdatere her når jeg har vært ute og knipset. Likte godt lyset og redigeringen din på det øverste bildet! Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Vært ute å tatt noen nye konfirmasjonsbilder. Noen som vil gjette på lyssetting? Endret 28. mai 2012 av King-Nothing Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Tjah. Naturelle blitser, en på hver side? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Noen anbefalinger for blits triggere for Nikon SB-600 og 700 som ikke koster så mye som pocketwizard? Blitsene har ikke PC port. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Litt usikker på lyssettinga, ser ut som bare flash på venstre side, men usikker på om det brukt en paraply på høyre? -Killswitch: Spørs på pris. Jeg er fornøyd med Cactus v5 til mitt eget bruk, men da får jeg verken high-speed sync eller noen form for TTL. Du har jo Phottix Odin, som nå skal ha kommet i Nikon versjon. Full TTL støtte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå