Gå til innhold

Tråden for oss som bruker blitsen av kameraet!

Anbefalte innlegg

Her har det vore stille ei god stund ! Har forresten et spørsmål. Noken som har erfaring med dramatisk lyssetting for bryllupsbilder. Dramatisk/spesiellt that is. Takker for svar !

Driver å forsker litt på det der selv om dagen. En ting er "bånn gass" lys så det ikke finnes en skygge igjen i fylket, desto større utfordring å få til tøff belysning uten at det blir for sært.

Sånn jeg ser det så blir det kuleste utendørs om kvelden når det er mørkt, eller kjøre hardt på blender så man "demper" lyset og så styrer det med feks 1-4 batteriblitser. Sola er en vanskelig konkurrent og blir som oftest hardt lys av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har det vore stille ei god stund ! Har forresten et spørsmål. Noken som har erfaring med dramatisk lyssetting for bryllupsbilder. Dramatisk/spesiellt that is. Takker for svar !

Driver å forsker litt på det der selv om dagen. En ting er "bånn gass" lys så det ikke finnes en skygge igjen i fylket, desto større utfordring å få til tøff belysning uten at det blir for sært.

Sånn jeg ser det så blir det kuleste utendørs om kvelden når det er mørkt, eller kjøre hardt på blender så man "demper" lyset og så styrer det med feks 1-4 batteriblitser. Sola er en vanskelig konkurrent og blir som oftest hardt lys av det.

La meg omformulere akkurat det. La oss seie interessant lys då ikkje dramatisk eller spessielt. Enig i det. Har sett endel av David Ziser på nettet og må seie eg ser mykje inspirasjon i hans arbeid. Noke i den dur. Jepp skal vere fotograf i eit utebryllup der enn har ei herlig strand rett under bryllupsområdet. Så blir nok sene kvelder med solnedgang. Ja ser den problemstilling.

Hadde derfor vore fint om noken hadde noke erfaringar rundt dette. Anyone?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Flott fototim, la til linken i førstepost. :)

Kommer trolig mer etterhvert. Men føler jeg bør bli bedre på alternativ blitsbruk og bruk av fler blitser selv, før jeg er klar til å skrive noe fornuftig.

Om jeg husker det, så kommer jeg med et hint.

Lenke til kommentar

Noen som har forslag til bag/koffert med hjul jeg kan transportere Ranger RX-pakka mi med? Er et slit å bære på kofferten som følger med. Eventuelt går det an å få tak i et chassis med hjul på som jeg bare fester kofferten på?

Pelican med hjul eller ThinkTank.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

har et spørsmål. Jeg eier en 580 ex2 og har i tilleg bestilt en yn460 II og en vivitar 285hv blits. skal bruke et set med denne triggeren. flash trigger

har kjøpt lysstativer og et par slike link

siden blitsene ikke kan festes i umbrella holderne når jeg har på radiosendern må jeg vel feste dem på selve blitsen på et slags vis? hvilke kabler trenger jeg? og er det noen andre lure måter å gjøre dette på? pc sync kabelen som fulgte med sendern har 6,5 mm jack i ene enden og passer ikke til 580 flashen min.

Edit! etter enda mer lesing frem og tilbake tror jeg at jeg har kommet fram til at disse denne kabelen og og denne lille saken er hva jeg trenger.

Endret av whipslash
Lenke til kommentar

Var ute her om dagen og eksperimenterte litt med film noir-inspirert lyssetting. Harde kontraster, mye mørke og skygge, guffen stemning. Noir skal som regel være svart-hvitt, men jeg prøvde meg på (litt desaturerte) farger. Mye CTB på gang her, for å underbygge det kalde og ubehagelige preget jeg prøver å gi disse bildene.

Det er en diger serie, så det kommer nok flere etter hvert :)

(En 800 på bom, kvart CTB, zooma til 85mm, pekende mot motivet ca 45* fra høyre og 45* nedover; en bar 25 med snoot for bittelittegrann subtil fill fra venstre, i motivhøyde, omtrent 60* venstre)

(En 25 på bom, kvart CTB, til venstre, zooma til 105mm, litt over motivet; en 800 mot veggen for å gi den litt ekstra illuminasjon. Denne også til venstre. (skyggen på veggen er kabelen til 25-en)

(En 25 på bom, kvart CTB, rett mot motivet, 70mm; en 800 bak motivet, full CTB, 105mm. Sistnevntes stativ var ikke høyt nok, så det ble utvidet ved å teipes fast i et høyt gjerde. Improvisasjon FTW.)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Men til mitt spørsmål, noen som vet hvor man kan få kjøpt gels til blitsene i Norge?

Det kommer litt ann på. Bruker du Nikon, har de pakker som passer både SB-600/800 (Nikon SJ-1) og SB-900 (Nikon SJ-3). Disse er ikke de samme som kommer med blitsene (untatt SB-600), men er kanskje litt dyre. Fordelen er dog at de passer rett på blitsene. Mulig de andre produsentene også har noe lignende.

Ellers kan store filterark for studioblitser være et like godt alternativ, for så klippe/skjære dem til i fornuftig størrelse og feste dem til blitshode med en gummistrikk eller borrelås. Selv kjøper jeg 30x30 cm filterark som jeg får 14 stykker ut av på 4x15 cm (plus en liten remse til overs).

Et alternativ til kan være å bestille ferdig tilpassede filtre for mindre enn 200,- fra Flashgels, så kommer det i posten uten momstillegg eller andre avgifter.

Lenke til kommentar
Men til mitt spørsmål, noen som vet hvor man kan få kjøpt gels til blitsene i Norge?

Ellers kan store filterark for studioblitser være et like godt alternativ, for så klippe/skjære dem til i fornuftig størrelse og feste dem til blitshode med en gummistrikk eller borrelås. Selv kjøper jeg 30x30 cm filterark som jeg får 14 stykker ut av på 4x15 cm (plus en liten remse til overs).

Hvor kan jeg få kjøpt 30x30cm filterark? Jeg har 2 forskjellige blitzer, og har laget filterholder til begge 2, så det er ikke noe problem å kutte til selv. Problemet er bare å finne det :-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...