Gå til innhold

Trenger tips om aktuelle it-utdanninger/jobber for sterkt yrkeshemmet på attføring..

Heidi...

Anbefalte innlegg

Jeg skal på attføringsmøte nå snart for å diskutere mulige tiltak.

NAV og jeg er i utgangspunktet enige om at tiltak er relativt vanskelig (umulig), pga både boted, privatsituasjon og ikke minst helse. (Det er uaktuelt å flytte, pga barn.) Og at det kun skal gjennomføres før jeg søker på 100% tidsbegrenset utfør, før videre full ufør.. (Null behandling for sykdommen, så bedring er veldig usannsynlig.)

Jeg ønsker likevel å forsøke, da jeg føler livet har null mening slik det er nå.

Etter å ha drevet endel med hjemmesidedesign som tidsfordriv (html/css/php) så har jeg forsåvidt fått en ganske stor interesse for dette. Ser at på flere it-jobber er det også mulig å jobbe hjemmefra, noe som er en nødvendighet for meg. Jeg synes også at programmering av forskjellige slag virker interessant, men har minimal kunnskap (les: ingen) om dette.

Så, er det noen som har noen tips/råd til meg? Forslag tilutdanning og mulige jobber?

Krav/nødvendighetslisten er:

-Utdanning man kan ta uten å møte opp på mer enn kvartalvis samlinger, helst nettbasert, og deltid. (Pga vanskeligheter med bilkjøring, barnepass, avhengig av hjelpemidler hjemme, kunne hvile med en gang når det er nødvendig (for smertelindring) ++.)

-Mulige jobber man kan jobbe fleksibelt, dvs styre arbeidstiden selv, hjemmefra, og deltid (Alt fra 20 - 50%, usikkert da forverringen av sykdommen er uforutsigbar.).

Jeg er kreativ og elsker tegning/interiør/farger/design, noe jeg med glede oppdaget at kunne gjøres på nett også, siden jeg ikke får til det lenger med mine fingre. Liker foto og fotobehandling, men er ikke opptatt av film og filmproduksjon (noe jeg ser er med i mange utdanningsprogram).

Det jeg vet jeg skal gjøre er først er å ta generell studiekompetanse med 23/5 regelen. Men, man må jo ha en plan på attføring. Det jeg ser som virker mest tilpasset med er nettstudiet hos NKI som heter Webdesign (60 studiepoeng). 2 årig på deltid. Det jeg er usikker på er om det er vanskelig nok (har lært utrolig mye bare av meg selv på 5 måneder, og er avhengig av økte utfordringer og økt vanskelighetsgrad for å holde motivasjonen oppe), og hvorda arbeidsmarkedet er etter endt utdanning for en som meg..

Håper på positive svar selv om det virker komplisert og vanskelig.

Trenger hjelp, og ønsker å ha tenkt gjennom ting før jeg dukker opp på tiltaksmøtet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger hjelp, og ønsker å ha tenkt gjennom ting før jeg dukker opp på tiltaksmøtet!

I din situasjon vil jeg anta det greieste er å start enkeltmannsforetak, og ta det derfra. En rekke høyskoler tilbyr mange fag over nettet, og det burde gå an å finne noe relevant for dine evner og interesser. F. eks kan du jo ta en kikk på hva HiST har å by på. (de har en fin søkefunksjon merket "Finn studium")

Lykke til.

Lenke til kommentar

I din situasjon vil jeg anta det greieste er å start enkeltmannsforetak, og ta det derfra. En rekke høyskoler tilbyr mange fag over nettet, og det burde gå an å finne noe relevant for dine evner og interesser. F. eks kan du jo ta en kikk på hva HiST har å by på. (de har en fin søkefunksjon merket "Finn studium")

Lykke til.

Takk for svar! Har tenkt på det selv, ser mange søker etter frilansere eller har prosjektstillinger, så enkeltmannsforetak er vel nødvendig med den begrensede kapasiteten jeg har. Men, dette er jo langt frem i tid.

Tenker litt mer på hva slags utdanning jeg da bør satse på, for også å kunne få jobbe som jeg vil. Lite nyttig å ta en utdanning man ikke får brukt.

Feks. hvilke fag innen it er et "must"? Hva slags grunnlag bør man ha, er det nok med feks webdesign, eller bør man rette seg inn mot programmering i tillegg? For å ikke bli overflødig i jobbjungelen..

Jeg regner med at saksbehandleren min i nav ikke har noen spesiell innsikt i spesifikke yrkesgrupper, men kun er der for å veilede meg. Og dette er jo noe jeg må overbevise de om at jeg kan klare, eller ihvertfall vil forsøke helhjertet. De vil jo måtte betale.. Så argumenter for hvorfor det og det kurset er nødvendig må jeg ha inne før jeg legger frem "planen min". Hehe..

Tittet på webdesign-kurset de hadde inne der, det virket også interessant, men gikk kun på designen, og varte i seks måneder. I motsetning til nki hvor det er beregnet til to år på deltid.. Vanskelig å sette sammen en "pakke" med nødvendig kunnskap selv, siden jeg er så grønn innen data og it. Håper derfor noen kanskje har noen råd i forhold til dette også. :)

Lenke til kommentar
Feks. hvilke fag innen it er et "must"? Hva slags grunnlag bør man ha, er det nok med feks webdesign, eller bør man rette seg inn mot programmering i tillegg? For å ikke bli overflødig i jobbjungelen..

[...]

Tittet på webdesign-kurset de hadde inne der, det virket også interessant, men gikk kun på designen, og varte i seks måneder. I motsetning til nki hvor det er beregnet til to år på deltid.. Vanskelig å sette sammen en "pakke" med nødvendig kunnskap selv, siden jeg er så grønn innen data og it. Håper derfor noen kanskje har noen råd i forhold til dette også. :)

Programmeringskunnskaper er gode greier. Du er mer eller mindre garantert en brukbart betalt jobb hvis du er flink.

La også merke til at "Webdesign 2" hos HiST inneholder integrasjon mot databaser, og det er god kunnskap å ha med seg.

Ellers vil jeg generelt anbefale noen basisemner, som f. eks. operativsystemer, nettverk og databaser før du begynner med noe annet.

Lenke til kommentar

[...]

Programmeringskunnskaper er gode greier. Du er mer eller mindre garantert en brukbart betalt jobb hvis du er flink.

La også merke til at "Webdesign 2" hos HiST inneholder integrasjon mot databaser, og det er god kunnskap å ha med seg.

Ellers vil jeg generelt anbefale noen basisemner, som f. eks. operativsystemer, nettverk og databaser før du begynner med noe annet.

Takk!! :) Da vet jeg ihvertfall hva jeg skal sikte meg inn på som en god start, og noen flere punkter jeg kan ta opp, med tanke på tid og antall semestre som jeg må planlegge i forhold til nav. Operativsystemer og nettverk har jeg ikke tenkt over selv, men databaser var jeg klar på at jeg ville ha med i en studieplan.

Så, om jeg forstår deg riktig, så gjør jeg lurest i å prioritere programmering som grunnstudie/kunnskap, for så å ta designen utenom eller som etterutdanning, for å være sikret jobb.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...