bob2718 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Har du et operativsystem som ikke starter er dette guiden for deg. Først litt info: Den vanligste årsaken til at et operativsystem ikke starter er at GRUB ikke finner partisjonen den er satt til å lete i, eller at configurasjonsfilen til GRUB er borte eller flyttet. Dette kan oppstå ved dualboot, sletting og oppretting av partisjoner og gennerelt andre ting som har med partisjonsinndeling å gjøre. Hvis dette har skjedd får man somregel meldingen: "Error 22". Det betyr at GRUB ikke finner partisjonen den er satt til å lete etter seg selv i. Hvis du ikke vet hva en partisjon er: Du sammenligne harddisken i datamaskinen din som et skap. Dette skapet kan deles inn i flere deler. Hver del kan inneholde forskjellige ting. Windows, Linux osv. Én slik del er en partisjon. Det kan være flere parisjoner inne på et operativsystem. Et eksempel på dette er den vanlige innedlingen i windows C og D. C og D er to partisjoner. Mer informasjon her: Wikipedia Det finnes MANGE programmer som hjelper deg med dette problemet. Det jeg synes fungerer best er GParted. Dette er et enkelt program som er laget hovedsakelig for å fikse i partisjonsinndelingen på harddisken din. Last den GParted her. Deretter trenger du et program som kan brenne bildefiler. Det jeg liker best er PowerISO, men det er ikke store forskjellen på de forskjellige. Åpne GParted bildefilen du lastet ned i PowerISO, og brenn det på en CD(Bruker du prøveversjonen av PowerISO kan du ikke brenne filer som er større enn 300 MB, men dette burede ikke være noe problem siden GParted bare er på 98 MB). Sett inn CD'en inn i CD/DVD-stasjonen og boot fra CD'en. Dette gjør du ved å trykke en av funksjonsknappene (F1-12) under oppstart. På noen maskiner står det hvilke knapp du må trykke for å komme inn i boot menyen. Står det ikke det er det bare én måte å klare det på, nemlig prøv og feil-metoden. Bare prøv alle Funksjonsknappene (F) i tur og orden. Er det ingen av Funksjonsknappene kan du også prøve escape. NB: Det er boot-menyen du skal ikke i, ikke BIOS. Er det umulig å få opp boot-menyen kan du opne BIOS under oppstart (somregel også en av Funksjonsknappene), gå til boot-taben og skru på slik at PC'en automatisk booter fra CD/DVD-stasjonen (dette kan være serdeles vanskelig). Bare husk å stille dette tilbake etterpå. Når du har bootet fra GParted live CD'en får du opp en meny. Det er to måter å gjøre det på. Vi tar den enkleste først: Velg "Local operating system in harddrive" i hovedmenyen. Da får du opp en liste over alle operativsystemene som ligger i harddisken. Så velger du det operativsystemet du ønsker å starte. Kjører du Linux kommer det ofte mange alternativer selvom du bare har installert ett operativsystem. Det er bare forskjellige måter å starte operativsystemet på (sikkermodus, kommandline-modus osv.). Det er somregel det øverste alternativet. Etter at operativsystemet er startet oppretter den en boot-fil og alt den trenger for å kunne starte normalt. Hvis den alikevel ikke starter normalt etter dette, se måte nr. 2. Fungerer ikke det over velger du "GParted Live (Default settings)" fra hovedmenyen. Etter noen sekunder kommer det spørsmål om keymap. Da velger du "Don't touch keymap". Deretter velger du norsk (20) hvis ikke du foretrekker noe annet. Til slutt velger du "Start GParted automatic". Når alt det er gjort kommer du inn i selve GParted (det starter automatisk). Deretter velger du den partisjonen som er operativsystemet ditt (Hvis du ikke har andre operativsystemer er det somregel /dev/sda1). Høyreklikk på den og velg "manage flags". Da opnes det en liten boks med noen alternativer. Huk av alternativet "Boot" (sånn at det er en 'V' inne i boksen). Det er det. Har du problemer, innvendinger, kommentarer eller lignende, så post dem under. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 All informasjon om bootsektorer ligger vel i MBR som er diskens hoved Master Boot Record, elller HovedPartisjonssektor på norsk. Blir denne skadet eller fjernet forsvinner all informajon for å kunne boote disken. Mer her: http://no.wikipedia.org/wiki/MBR. Men, ditt tiltak med en guide i problematikken er særdeles nyttig. Lenke til kommentar
bob2718 Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 All informasjon om bootsektorer ligger vel i MBR som er diskens hoved Master Boot Record, elller HovedPartisjonssektor på norsk. Blir denne skadet eller fjernet forsvinner all informajon for å kunne boote disken. Mer her: http://no.wikipedia.org/wiki/MBR. Men, ditt tiltak med en guide i problematikken er særdeles nyttig. Ja, det er riktig, men hvis det er skjedd vil det ikke være mulig å boote operativsystemet igjen (ikke så vidt jeg vet i alle fall). Dette var en guide til hvordan du kunne boote operativsystemet igjen, så jeg tok det ikke med, enkelt og greit fordi det ikke er behov for en guide hvis noe sånt har skjedd. Men det er bra du la det til Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Vel, det er nok faktisk mulig å reparere. Tidligere når det oppsto feil i Master Boot Record og maskinen ikke ville boote så kunne man gi kommandoen Fdisk /mbr fra DOS og MBR ble skrevet på nytt, hentet fra en MBR reserve som da erstatter den skadede . Fdisk finnes såvidt jeg vet ikke lenger i moderne OS, men det finnes sikkert en lignende kommando som erstatter gamle Fdisk fra MSDOS. Lenke til kommentar
bob2718 Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Vel, det er nok faktisk mulig å reparere. Tidligere når det oppsto feil i Master Boot Record og maskinen ikke ville boote så kunne man gi kommandoen Fdisk /mbr fra DOS og MBR ble skrevet på nytt, hentet fra en MBR reserve som da erstatter den skadede . Fdisk finnes såvidt jeg vet ikke lenger i moderne OS, men det finnes sikkert en lignende kommando som erstatter gamle Fdisk fra MSDOS. Dette skal jeg sjekke opp, og legge til KP til deg! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 ... hentet fra en MBR reserve som da erstatter den skadede ... Nå blander du vel MBR og bootsektor. Det er kommandoen FIXMBR som erstatter fdisk /MBR. Det dette gjør er å å skrive ny bootloader kode, som kan være GRUB eller Windows kode. Denne kodens oppgave er kun å laste partisjonens bootsektor. Det finnes ingen reserve for MBR. Bootsektor derimot har en reserve sektor. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Synes tittelen på tråden muligens kunne ha vært litt mere spesifikk, det finnes jo mange grunner til at et operativsystem ikke starter og dette tar vel for seg bare ett spesifikt problem. (Og er bare relatert til GRUB) Endret 18. juli 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Det er kommandoen FIXMBR som erstatter fdisk /MBR. Det dette gjør er å å skrive ny bootloader kode, som kan være GRUB eller Windows kode. Denne kodens oppgave er kun å laste partisjonens bootsektor. Det finnes ingen reserve for MBR. Bootsektor derimot har en reserve sektor. Det er 15 år og 2 hjerneslag siden jeg brukte kommandoen Fdisk /MBR, og det var vel FIXMBR jeg ikke fant fram til, så du har sikkert helt rett. Men vi snakker vel likevel om at hovedpartisjonens MBR fornyes med FIXMBR eller? Edit: Jeg kan ikke finne at hverken XP eller Vista støtter kommandoen FIXMBR! Derimot finner jeg at DISKPART erstatter den gamle Fdisk. Litt senere...fant at FIXMBR støttes kun i Recovery Console under XP. Endret 18. juli 2009 av -alias- Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 FIXMBR kjøres fra gjenopprettingskonsollet. Denne kommandoen vil da overskrive Bootkoden i MBR. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 ... Men vi snakker vel likevel om at hovedpartisjonens MBR fornyes med FIXMBR eller? Nå er du nok kommet skjevt ut. "hovedpartisjonens MBR" er det ingenting som heter. MBR er den første sektoren på disken, det er der partisjonstabellen ligger. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 MBR er den første sektoren på disken, det er der partisjonstabellen ligger. Blandet kanskje noen utrykk, mente Hovedpartisjonssektor som jeg skrev tidligere, som er MBR oversatt til norsk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 OK, jeg var faktisk ikke klar over at 'Hovedpartisjonssektor' er en gjeldende oversettelse av MBR. Blir aldri helt venn med slike norske oversettinger. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Gparted funker ikke å kjøre fra CD hos meg. (skal riktignok ikke bruke for å fikse OS, men for å partisjonere/formatere en disk) Går greit helt til GUI skal lastes inn i siste steg, da stopper det og får opp en skjermmelding; OUT OF RANGE 89.8 kHz / 60Hz Lenke til kommentar
bob2718 Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Gparted funker ikke å kjøre fra CD hos meg. (skal riktignok ikke bruke for å fikse OS, men for å partisjonere/formatere en disk) Går greit helt til GUI skal lastes inn i siste steg, da stopper det og får opp en skjermmelding; OUT OF RANGE 89.8 kHz / 60Hz Hva slaks PC har du (type HP, Dell osv.)? Det er noen GParted ikke fungerer på. Du kan eventuelt bruke Ubuntu live CD og kjøre GParted via den Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Dreier seg om hjemmebyd pc meg helt kurante standard komponenter, så er nok ikke HP, Dell, etc. issuet. Som det fremgår av meldingen er det tydelig relatert til skjermen(kHz), som forøvrig er en "standard LCD" hvis man kan kalle det det. Mulig jeg prøver Ubuntu cd'n jeg har liggende i stedet. Men er litt rart det stopper opp, selv de gamle discwizard-verktøyene som fantes på 3.5 floppy greide å laste inn et brukergrensesnitt/interface (eller hva det heter) Lenke til kommentar
bob2718 Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Dreier seg om hjemmebyd pc meg helt kurante standard komponenter, så er nok ikke HP, Dell, etc. issuet. Som det fremgår av meldingen er det tydelig relatert til skjermen(kHz), som forøvrig er en "standard LCD" hvis man kan kalle det det. Mulig jeg prøver Ubuntu cd'n jeg har liggende i stedet. Men er litt rart det stopper opp, selv de gamle discwizard-verktøyene som fantes på 3.5 floppy greide å laste inn et brukergrensesnitt/interface (eller hva det heter) Hvis du er god med Linux og Terminal kan du vel kjøre GParted med bare command prompt? Eller er det samme ressultatet da? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Kan styre meg fra å forsøke Command Promt Men jeg har tidligere prøvd ut Gparted kjørt innenfra Ubuntu 9.04 og det er et ypperlig å lettforstålig program til å håndtere harddisker. Ikke noe å usette på det Synd det sviktet her i dette tilfellet, kjørt fra CD'n. Mulig det bare er min LCD som har "hikke" eller noe. Men kan jo fungere hos andre, så kan sånn sett anbefale Gparted Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Tror det skal være noen innstillinger man kan gjøre for skjermkortet. Husker ikke detaljene, men det det kommer opp mange valg i oppstarten hvor man kan gjøre innstillinger eller bare velge standard. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Prøvde 3 alternativ, inkl. noe Xorg Forceware for ATI Kan imidlertid se ut til at det ikke er Gparted's feil, men derimot noe ved maskin/skjermen jeg forsøker på.. Har nemlig i mellomtiden lastet ned Seagates DiscWizard (126 MB) og ut av den brent ut underprogrammet Bootable Media Builder som har lignende funksjon som Gparted. For å si det sånn, den funket heller ikke! Da synes det åpenbart at "det er hos meg" det er noe ugga-bugga ute å går Etter så vidt å ha googlet litt om det, kan det evt. ha noe med at skjermen(e) er blitt flyttet over på andre maskiner enn opprinnelig innstallert på(?) elns. Jeg har byttet litt skjermer & pc plasseringer om hverandre, så det punktet har i allefall skjedd her i heimen. Vi får kanskje vite mer om evt. sammenhenger etterhvert som flere prøver ut Gparted Lenke til kommentar
mago Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Gparted funker ikke å kjøre fra CD hos meg. (skal riktignok ikke bruke for å fikse OS, men for å partisjonere/formatere en disk) Går greit helt til GUI skal lastes inn i siste steg, da stopper det og får opp en skjermmelding; OUT OF RANGE 89.8 kHz / 60Hz På min Geparted versjon, så er det flere valg i guien. Trykk piltast ned til. Force VGA mode /velg så norsk tastatur og språk Annbefaler dette supre programmet til å gjenoprette windows i en fei, etter virus og boot problemer. Aronis true Image Home 2009 http://www.kvasir.no/alle?q=Aronis+true+Image+Home+2009 etter at man har innstallert programmet får man i menyen et valg til å installere recovery console By selecting Activate Acronis Startup Recovery Manager, you will activate a boot restoration manager that allows you to run Acronis True Image Home in the standalone mode to recover the damaged partitions.When Acronis Startup Recovery Manager is activated, it overwrites the master boot record (MBR) with its own boot code. If you have any third-party boot managers installed, you will have to reactivate them after activating the Startup Recovery Manager. For Linux loaders (e.g. LiLo and GRUB), you might consider installing them to a Linux root (or boot) partition boot record instead of MBR before activating Acronis Startup Recovery Manager.When the Try&Decide mode is started, you won't be able to use the previously activated Acronis Startup Recovery Manager. Da er det bare å trykke F11 ved boot hvis man vil fikse/erstatte windows (eller overskrive MBR) Man kan og lager en oppstart Recovery cd med hele programmet. Progammet er verdt å kjøpe, da man er oppe å kjøre på 3 minutter istedenfor dagevis med feilsøking og nyinnstallasjon av OS og programvare og redding av filer etter virus angrep. Acronis True Image Home is an integrated software suite that ensures the security of all information on your PC. It can backup the operating system, applications, settings and all of your data, while also securely destroying any confidential data you no longer need. With this software, you can back up selected files and folders, Windows applications settings, Microsoft e-mail clients settings and messages — or even the entire disk drive or selected partitions. Should your disk drive become damaged or your system attacked by a virus or malware, you can restore the back-up data quickly and easily, eliminating hours or days of work trying to rebuild your disk drive’s data and applications from scratch.Acronis True Image Home provides you with all the essential tools you need to recover your computer system should a failure occur, such as losing data, accidentally deleting critical files or folders, or a complete hard disk crash. If failures occur that block access to information or affect system operation, you will easily be able to restore the system and the lost data.The unique technology developed by Acronis and implemented in Acronis True Image Home allows you to perform exact, sector-by-sector disk backups, including all operating systems, applications and configuration files, software updates, personal settings, and data.Acronis True Image Home now helps you protect your identity as well. Simply deleting old data will not remove it permanently from your computer. Acronis True Image Home now includes Acronis DriveCleanser, an application that permanently destroys files and wipes personal information from partitions and/or entire disks, and cleans all traces of user activity from your Windows systemYou can store backups on almost any PC storage device: internal or external hard drives, network drives or a variety of IDE, SCSI, FireWire (IEEE-1394), USB (1.0, 1.1 and 2.0) and PC Card (formerly called PCMCIA) removable media drives, as well as CD-R/RW, DVD-R/RW, DVD+R/RW, magneto-optical, Iomega Zip and Jaz drives.When performing scheduled backup tasks, Acronis True Image Home automatically selects a backup mode (full, incremental, differential) in accordance with the backup policy set by the user.If you are going to install a new hard disk drive, Acronis True Image Home will help you to transfer information from the old one in minutes, including operating systems, applications, documents, and personal settings. After migrating to the new hard disk you can destroy all confidential information on the old one securely. This is the recommended procedure if you intend to donate, throw away, or sell the old hard disk drive.Wizards and a Windows Vista-style interface will make your work easier. Just answer a few simple questions and let Acronis True Image Home take care of everything else! When a system problem occurs, the software will get you up and running in no time. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå