Gå til innhold

DOS-spill, lydkort og drivere.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter med å få til lyd på mine dos-spill. Jeg har Dos 6.22 og Win 2k

Jeg har ett terratec aureon 5.1 fun lydkort. Jeg tror ikke det er soundblaster kombatibelt slik at jeg kan spille gamle spill.

Men på mitt msi 694T Pro hovedkort mener jeg at det integrerte lydkortet er sound blaster kombatibelt. Det kan vel brukes? men det er jo litt vanskelig for DOS å finne det integrerte lydkortet siden jeg har lydkort fra før... Da må jeg vel ta ut kortet før jeg skal spille? det blir isåfall en tungvint måte å gjøre det på.

Jeg har ett Soundblaster Live! kort liggende. Blir det noen konflikter viss jeg har to lydkort på maskinen, og vil DOS akseptere dette?

Kan jeg deaktivere lydkortet jeg har i win2k (altså ikke ta det ut) og på den måten vil dos kun finne det integrerte?

Håper dere skjønner. på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for kjapt svar!

Men problemet var mest DOS-relatert. Jeg trenger å drive lydkortet i DOS og med disse driverene. Så vidt jeg ser kan en ikke installere WDMsound i DOS. Jeg får vel bare bruke det integrerte lydkortet da :cry:

Alt hva en må gjøre for å få spillt ett par stakkars DOS-spill...

Ett lite spørsmål igjen til: Hvordan er det med IRQ og adressering til det integrerte lydkortet, kan jeg sette disse parametrene som jeg vil?

eksempel: sound blaster A220 I7 D1 T4

Lenke til kommentar
Ett lite spørsmål igjen til: Hvordan er det med IRQ og adressering til det integrerte lydkortet, kan jeg sette disse parametrene som jeg vil?

eksempel: sound blaster A220 I7 D1 T4

Så lenge du kjører Windows 2000/XP, så må du bruke VDM-driverne over som Covah gav deg linken til.

Win2000/XP sperrer for direkte til gang til hardware, ettersom jeg har forstått det, og du kan derfor ikke bruke referanser som "A220 I7 D1 T4" lenger.

Installer VDM-driverne, and all will be well... :wink:

Lenke til kommentar

Hmmm... men jeg kjører multiboot med dos og win2000 (ja hver sin partisjon). orker ikke stresse med masse programmer for å få til DOS-spill i win2k. men er ikke helt sikker på hva som er mest stress :shrug:

Men win2k vil vel ikke influere og sperre DOS sin tilgang til hardware når jeg kjører DOS 6.22 da?

Lenke til kommentar

Vil tro du får problemer å skaffe DOS drivere til kortet ditt (du må ha det også, ikke bare stille inn parametrene riktig i spillet). Du kan til og med få problemer med å skaffe DOS drivere til SB Live kortet ditt.

Du har da (slik jeg ser det) to valg:

1) Kjøp inn et gammelt lydkort du vet det finnes DOS drivere for.

2) Installer VDMSound (gratis).

Med VDMSound klarer du å få 80-90 % av alle DOS spill til å fungere fint i både W2k og XP. Da trenger du ikke å dual-boote bare for å spille noen gamle dos-spill.

Lenke til kommentar

Du bør ikke få problemer med å skaffe DOS-drivere til SBLive (eller Audigy), se her. Hvordan det er med drivere til de andre kortene vet jeg ikke, hvis du kan finne en til lydkortet du bruker er det kanskje det enkleste.

To lydkort kan være trøbbel sammen, men hvis du har trøbbel kan du prøve å disable Live-kortet i windows og bare laste driver for Live i DOS, da bør det fungere.

Lenke til kommentar

Kan oppstå problemer med ALLE typer PCI basserte lydkort i DOS. ISA bus'en har direkte hardware tilgang til IRQ og DMA, noe PCI kun har via software (om ikke jeg husker feil). Dette kan føre til at du simpelthen ikke FÅR lyd ifra PCI kort i endel DOS spill (snakker selvsagt i native DOS og ikke dos-emulering ellerno sånt tull!). Det beste, er å skaffe et ISA bassert SB16, som du antakelig kan få svært billig av omtrent enhver som har gamle sånne kort liggende (finner jeg mitt kan du få det for det porto'en koster). Men om du ikke har noen ISA slot, så er ikke dette noen løsning. Da er nok det beste valget et SB Live!, som funker i mange tilfeller.

Det du burde skaffe, er et program a'la MoSlo, eller noe slikt, da den prosessoren du har antakelig vil våre litt i overkant av det som er påkrevd for DOS spill :D

Usj...dette er hva jeg hater med 2000 og XP...i Win98se kjørte jeg massevis av gamle DOS spill...nå kan jeg nesten bare gi opp. Det var på DOS tida spill var virkelig gøy. Spillbarheten var prioritert framfor grafikk og lyd, altså akkurat motsatt av sånn som det er nå :p

Ang. VDMSound...såvidt jeg har lest funker VDMSound for alle spill som ikke benytter dos4gw runtime, noe de aller fleste "nyere" DOS spill gjør. Altså vil VDMSound funke til alle de eldgamle spilla, men ikke til de mere krevende spilla, fra den tida da en "kraftig" 486DX2/66 var nærmest et must.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+1374861

jeg vil ha lyd på Day of the tentacle i Win2kPro.

jeg har lydkort på hovedkortet, og jeg klarer ikke å få verken musikk eller speach i spillet.

jeg har prøvd dette VDMSgreiene men får det ikke helt til å fungere.

jeg får rett og slett ikke lyd. noen som kan hjelpe meg litt mer spesifikt med dette progget?

det jegh ar gjort med det er å prøve å kjøre DOTT.exe med denne "Play using VDMS" funksjonen jeg får når jeg høyreklikker. jeg bruker så standardsettingsa der, og kjører videre. når spillet skal til å starte får jeg "dosdrv.exe cannot be found, continue anyway?" (ellernoslikt). når jeg så starter det UTEN denne filen som jeg ikke aner hva er er alt som før, uten noen form for lyd.

all hjelp vil bli tatt godt imot :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...