King-Nothing Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Vi skal en tur i Dyreparken i Kr.sand i morra og da skal vi på Kaptein Sabeltann-show. Vi har billetter på andre rad og jeg regner med å kunne få med meg noen gode bilder hjem, men dette er jo på kvelden/natta og jeg vil selvfølgelig unngå bruk av blits for å få med lyseffekter. Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan få best mulige bilder, har aldri tatt bilder på denne måten tidligere. De gangene vi har vært på teater/show, har det vært på dagtid og da er det en del enklere enn når det er helt mørkt ute. Det jeg har av utstyr er et Nikon D40 kamera med 18-55mm og 55-200mm samt en SB-600-blits. Siden jeg ikke vil ha på blitsen regner jeg med at jeg må opp til ihvertfall ISO 800 for å kunne få nok lys ved en relativt rask lukker? Ting skjer fort på scenen, og jeg tror nok at jeg må opp i 1/125 eller kanskje 1/250 lukkertid for å unngå at det blir uskarpt. Samtidig er jeg usikker på om jeg får lys nok til dette. Noen tips? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 hvis du spanderer på deg en 50mm 1.8 til rundt 1000 kroner så kan du få betrakteligere raskere lukkertid, og jeg vil tro dette blir en bra brennvidde fra andre rad. Ellers er det bare å skru opp ISO'en til den blør. Det er bedre med skarpe bilder med støy, enn uskarpe bilder uten støy. Hvis du overeksponerer et par tredjedels stopp så blir det ikke så halvgærn kvalitet på ISO 3200 på D40. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Siden jeg har D40 er det ganske uaktuelt med 50mm siden jeg da ikke får autofokus. Men jeg handler 35mm 1.8 så fort jeg finner det brukt. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Ikke bare bare å få det til uten enten et lyssterkt objektiv eller god ytelse på høy ISO. De konsertene og revyene jeg har tatt bilder av brukte jeg 70-200/2.8 på f2.8 og D3 på ISO 3200-4000, men ikke like lett for deg. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Når jeg tok bilder innendørs i konserthuset så brukte jeg ISO 1600/3200 og F/2-2.8 med lukkertid på ca 1/180.. med 18-55 og 55-200 må du nok opp til maks ISO og alikevel tror jeg ikke du får rask nok lukkerhastighet.. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Siden jeg har D40 er det ganske uaktuelt med 50mm siden jeg da ikke får autofokus. Men jeg handler 35mm 1.8 så fort jeg finner det brukt. Beklager den! Jeg som har brukt D40 i mange år burde visst bedre. Men jeg brukte 50mm på D40 med manuell fokus, og det er ikke så skummelt som mange tror, da du faktisk får et fokusbekreftelseslys (herregud så langt ord) nederst i venstre i søkeren, men det er jo selvfølgelig på ingen måte optimalt. Sist jeg tok konsertbilder var med min D40. Dette var innendørs og jeg sto ganske langt bak i folkemengden og hadde ikke noe bedre enn min Sigma 18-200mm med meg. Her er et eksempel på et bilde tatt med 200mm brennvidde på blender 6.3, ISO 3200 : Med andre ord: så og si ubrukelig til alt annet enn "dokumentasjon" på at jeg var på konserten. EDIT : lukkertid på 1/100 for de som lurte Endret 18. juli 2009 av d0ppler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå