Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er vel snart på tide at dette kommer. Tror dere det er vært å vente på- Ønsker å bytte ut mitt 350d med ett som er bedre ved høy iso- 40d er vel faktisk bedre enn 50d der etter hva jeg har forstått. Noen som har litt innspill eller kommentarer. Leste på et forum at de spekulerte om en pressemelding i august på fra canon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke vi får noen støy-revolusjon på sensorene. Det blir litt bedre for hver generasjon, men når jeg glor på dxomark.com (og korrigerer for oppløsning ved å velge "print") så ser det ikke ut som om fremgangen har vært spesielt stor. De har blitt flinkere til å lage JPEG-filer, da, men selve crop-sensorene har ikke gjort noen kvantesprang siden 350D. Den største forskjellen er faktisk i dynamisk omfang - altså hvor stor variasjon i lysstyrke sensoren klarer å fange opp før den klipper enten i de lyse eller mørke områdene.

Når du ser på FF-sensorer vs crop-sensorer, så ser du en helt annen historie: Forskjellen er ganske så stor.

Så, rent sensor-messig er ikke 350D'en spesielt dårlig. Da er det andre ankepunkter du bør fokusere på - liten skjerm og ganske liten søker, f.eks. Autofokus-systemet til 50D er overlegent, og 50D skyter flere bilder i sekundet. Om dette ikke betyr noe for deg, så kan du kanskje istedet kjøpe mer lyssterk optikk? Du får mye bedre bilder i dårlig lys med 350D + lyssterk optikk enn 50D+18-55 f/3.5-5.6!

Lenke til kommentar

Tja, det er jo usikkert, men tvilsomt om den kommer dette året, og du må da regne med en pris godt over 50D antagelig. Om en 60D vil bli særlig bedre enn 50D i praktisk bruk er en annen sak. Noen revolusjon må du ikke forvente uansett. Kanskje video + vridbar skjerm pluss noe småtterier. Personlig håper jeg canon kunne snart økt størrelsen på sensoren for xxD, ikke fullformat, men et hakk opp. Om det er praktisk mulig da(?).

Video på speilrefleks er enda i barndommen, og jeg ville personlig ikke latt det avgjøre noe, kjekt å ha er vel det jeg føler for den saken, men ikke mer. Vridbar skjerm kan og diskuteres den egentlige praktiske nytten av for de aller fleste, men nok en "kjekk å ha" sak.

Selv ser jeg ikke hva Canon kan gjøre så mye bedre på en ny 60D dersom de skal bruke samme sensor som på 50D og samme hus. Huset til 40D-50D er jo meget bra og kan ikke forstå at det er noe å hente av betydning ved å laget et helt nytt hus for xxD. Den eneste "gode grunnen" for å vente på 60D må være at da faller kanskje prisen på 50D, dog noe som er usikkert.

Tor

Lenke til kommentar
40D er ikke noe bedre enn 50D når du tar oppløsningen som har økt i betraktning.

Skulle det komme noe så er det vel mest sannsynlig en oppgradering av 1D Mk III og et par nye objektiver.

Har selv 50D, og det er mye som er forbedret på 50D vs 40D, mer enn mange nok forstår etter å ha lest diverse som kun fokuserer på den økte oppløsningen.

Tor

Lenke til kommentar

Synes personlig at Canon de siste årene har pushet ut altfor mange modeller over en kort tidsperiode. Det må da være bedre å la en modell være ute på markedet litt lengre og heller øke kvalitet og feature mer mellom hver modell.

Lenke til kommentar
Personlig håper jeg canon kunne snart økt størrelsen på sensoren for xxD, ikke fullformat, men et hakk opp. Om det er praktisk mulig da(?).
Tviler på at de vil utvide den noe mer enn den lille variasjonen som det alltid er mellom forskjellige sensorer av "samme størrelse". Spørs litt hvor stor sensor som er praktisk med EF-S-fatning, men jeg tviler sterkt på at de vil irritere på seg eksisterende kunder ved å gjøre EF-S-optikken deres ubrukelig.

1D-husene med APS-H-sensor (beskjæringsfaktor 1,3) bruker i hvert fall EF-fatning, så grensen går et sted mellom de to punktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...