Snyblind Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Det sies NTNU ser veldig bra ut på papiret, men hvor bra i forhold til en høyskole? Jeg har fordeler ved å ta årsstudium i Bodø (økonomiske fordeler og bedre kjent osv.), men er samme studie ved NTNU et mye bedre valg med tanke på videre studier? Lenke til kommentar
boratsmom Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 universitet > høyskole. Og i fremtiden vil høyskole bli mer og mer ubrukelig. så går for ntnu du Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 universitet > høyskole.Og i fremtiden vil høyskole bli mer og mer ubrukelig. så går for ntnu du Hvorfor blir høgskolene ubrukelige? Forskjellige jobber krever forskjellig kompetanse. Kan altids ta Høgskole + Universitet. Lenke til kommentar
Martinabc Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Herre, det Borat sier er bare tull. Høgskolen i Bodø har et av norges beste studentmiljøer, samt at det er på vei til å bli et universitet. Kvaliteten på forelesningene kan nok være bedre på store pretisjefylte universiteter, men regner med det er samme bøker som skal leses og samme kompetansemål som må fullføres. Lenke til kommentar
Snyblind Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Herre, det Borat sier er bare tull. Høgskolen i Bodø har et av norges beste studentmiljøer, samt at det er på vei til å bli et universitet. Kvaliteten på forelesningene kan nok være bedre på store pretisjefylte universiteter, men regner med det er samme bøker som skal leses og samme kompetansemål som må fullføres. Tror du har rett, kompetansemålene er nok like, og hadde helt glemt at det faktisk holder på å bli universitet. Da har jeg flere argumenter på den siden også. Takk for skikkelig svar:) Lenke til kommentar
boratsmom Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 snyblind, hvis du ikke vil ende opp på Rema, anbefaler jeg et universitet med prestisje. har hørt mange historier om høyskolestudenter som tilslutt ikke kommer inn på jobbene de ønsker. Dessuten regner jeg med at finanskrisen ikke er helt over før 5-7 år, så da er det enda vanskeligere å få jobb. De kan ha samme bøker, samme læremåter, bra studentmiljø og alt det der. Men en ting er sikkert. Dritt er fortsatt dritt selvom den har forskjellig forpakning, Lenke til kommentar
Snyblind Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 snyblind, hvis du ikke vil ende opp på Rema, anbefaler jeg et universitet med prestisje.har hørt mange historier om høyskolestudenter som tilslutt ikke kommer inn på jobbene de ønsker. Dessuten regner jeg med at finanskrisen ikke er helt over før 5-7 år, så da er det enda vanskeligere å få jobb. De kan ha samme bøker, samme læremåter, bra studentmiljø og alt det der. Men en ting er sikkert. Dritt er fortsatt dritt selvom den har forskjellig forpakning, Ja, det er liksom motargumentet da... Jeg er ganske sikker på at høgskoler kan være ganske bra de også, så dritt er jo kanskje litt feil sammenligning, men jeg avgjør ikke selv om jeg kommer inn på videre studier. Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 snyblind, hvis du ikke vil ende opp på Rema, anbefaler jeg et universitet med prestisje.har hørt mange historier om høyskolestudenter som tilslutt ikke kommer inn på jobbene de ønsker. Dessuten regner jeg med at finanskrisen ikke er helt over før 5-7 år, så da er det enda vanskeligere å få jobb. De kan ha samme bøker, samme læremåter, bra studentmiljø og alt det der. Men en ting er sikkert. Dritt er fortsatt dritt selvom den har forskjellig forpakning, C'mon da, dette er jo bare bullshit. Så med andre ord, om man ikke tar en Mastergrad ved NTNU, så er sjangsene store for at man havner på Rema eller Coop? Så klart er det mulig å få seg en god jobb med bachelorgrad. Er titals med variabler som må taes med, ikke bare hvilken skole/universitet man fikk utdanningen sin fra. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Blir litt oppgitt når jeg leser kommentarene til boratsmom. Det er ikke slik at du får drømmejobber av å studere ved et universitet, og dårlige jobber av høgskole. Historier om høgskolestudenter som ikke får jobb kan ikke regnes som statistikk. Kom med noe konstruktivt, gjerne med kilder. Forøvrig til trådstarter: Googlet "universitet eller høgskole" og fikk denne artikkelen som øverste resultat. Er selv ikke så bevandret i universitet vs. høgskoleverdenen, så kan ikke si noe om kredibiliteten til artikkelen eller forfatteren, men det virker veldig troverdig. Anbefaler å lese denne, framfor svadaet boratsmom kommer med. Lenke til kommentar
Snyblind Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Ja, mye interessant der, tror egentlig jeg har sjanser uansett, men tror jeg velger høgskole dette året mens jeg samler poeng. Trenger å spare pengene til senere utdanningsår, noe det blir en del av, og ulempene virker ikke akkurat uoverkommelige. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Det kommer helt an på faget du skal ta. Det er stor forskjell på faglig nivå på samme fag mellom forskjellige institusjoner. Det kan jeg skrive under på (jeg har tatt fag på en høyskole, og tre universiteter, samt undervist på én høyskole). Skal ikke starte høyskole kontra universitets diskusjonen her, men valge du tar avhenger altså av fag og dine mål senere med studiene. Hvis du bare skal ta et årsstudium i økonomi så tror jeg Bodø er like bra som NTNU, men kommer igjen an på hva du vil videre. F.eks. hvis det er samfunnsøkonomi du snakker om så ville jeg nok holde en knapp på NTNU igjen. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Nå ble jeg litt oppgitt jeg og. Tipper boratsmom akkurat har kommet inn på et universitet Uansett, så vil jeg si at en av de største fordelene med høgskole fremfor universitet er at man får mye tettere oppfølging av lærere. Utover i utdanningen, blir man ofte ikke mer enn 20-40 studenter i hvert emne, noe som gir mye bedre læringsmiljø enn universiteter med godt over 100 studenter i hvert emne. Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 For ikke å nevne at man vanligvis får forskjellige oppgaver i en jobb som krever bachelor, enn en som krever master. Er ikke helt sikker på hvordan det er med økonom vs siviløkonom, men en vanlig ingeniør kan ha rimelig forskjellige oppgaver å utføre, enn en sivilingeniør. osv. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 I min erfaring har høgskoler og universiteter litt forskjellige fokus. Universiteter er mer teoretisk og har et bredt perspektiv. Du skal kunne litt om alt. Høgskoler derimot er mer praktisk og mynter mer mot spisskompetanse og praktisk erfaring. Men dette er selvfølgelig satt litt på spissen, og i de mange ulike studier som finnes på høgskoler og universiteter vil det nok være mange unntak. Men en bachelor fra en høgskole vil ikke være bortkastet slik som det har vært påstått. Innen enkelte fagområder er nok høgskoler bedre enn universiteter, og vice versa. Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Det kommer vel også an på hva man vil studere. Som det ble nevnt tidligere tilbyr høyskoler ofte programmer med mer praksis enn det du finner på et universitet. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Virker litt som om enkelte tror at du må på universitet for å ta master, men der fult mulig å ta master ved høgskoler også. For min del foretrekker jeg høgskoler, mye tettere oppfølging og blir bedre kjent med foreleserene. Og ja, jeg har prøvd begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå