Gå til innhold

Førstegangskjøper, hvilket objektiv til D90?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har bestemt meg for å gå til innkjøp av et Nikon D90, men har litt verre for å velge objektiver, er jo så mye å velge i! :)

Mitt nivå som fotograf blir nok i starten som amatør, men ser for meg å bli en over middels interessert hobbyfotograf.

Kitalternativene er jo somregel 18-55mm eller 18-105mm, der nok 105mm'n ville blitt valget.

Men har lest mye positivt om 16-85mm f/3.5-5.6G , det jeg vel egentlig lurer på er om denne linsen er godt verdt de ekstra kronene den koster? Virker som et meget anvendelig objektiv.

mvh

Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående 35mm, er det kanskje smart å kjøpe AF-D 35mm f/2.0 med tanke på framtidig oppgradering til fullformat, eller skal jeg bare gå for AF-S DX 35 mm f/1.8G?

Er det uproblematisk å bruke et FX objektiv på et DX kamera?

Lenke til kommentar
Angående 35mm, er det kanskje smart å kjøpe AF-D 35mm f/2.0 med tanke på framtidig oppgradering til fullformat, eller skal jeg bare gå for AF-S DX 35 mm f/1.8G?

Er det uproblematisk å bruke et FX objektiv på et DX kamera?

Det er uproblematisk å bruke et hvilket som helst FX objektiv på DX kamerahus, på D90 har man også innebygd fokusmotor så alle AF-D objektiv vil gi autofokus.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i min Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 OS pga de enorme zoomegenskapene. Dette objektivet kan gjøre det meste, dog det er ikke eksepsjonelt bra i noen situasjoner. Den har grei vidvinkel og tele, samt at det er et semimakroobjektiv (1:4), dvs forholdsvis kort nærgrense.

Når jeg drar på tur og ikke veit hva jeg skal ta bilder av, er det alltid dette jeg har på.

Hvis du er på utkikk etter en bra og billig normalzoom ville jeg vurdert Tamron 17-50mm f/2.8

Hvis du er på utkikk etter en eksepsjonell bra normalzoom og ikke er redd for å bruke penger hadde jeg vurdert Nikkor 17-55 f/2.8, evt. en Nikkor 24-70mm f/2.8 om du har planer å gå over til fullformat (D700/D3) en gang i fremtiden.

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...