Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ingen gnist på pluggene ?


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Har en mb230 stående, som jeg tenkte jeg skulle prøve å få start på. Alt skal i teorien fungere. Eneste er att det ikke er gnist på pluggene. Jeg måler 12v på pluss på coilen, og -12 på minusen. Har prøvd å bytte coilen 2 ganger, men det ser ikke ut til å fungere. har også prøvd 3 forskjellige fordelerlokk.

Har også hentet 12 volt rett fra batteriet til coilen, men til ingen nytte.

 

Noen som vet noe ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sett en ny pluggkabel fra coilen til en plugg du holder mot gods. Får du gnist når du trekker på starteren? Da ligger feilen i rotor eller pluggkabler. Har du ikke gnist fra coilen, kan det være stifter/hallsensor, eller elektronikkfeil. Hvilken årsmodell er det? Når funket bilen sist? Hva er gjort siden sist den funket?

Lenke til kommentar

Prøvde me kabelen som går mellom coilen og fordeleren, og satte en tennplugg i der. og sattte den rett på godset, men fortsatt ingen gnist. men har jo strøm på coilen, så elektronikken bør jo være grei.

Er en 89 mod. Bilen stoppa for litt over ett år siden vil jeg tro, og daværende eier fikk tak i ny motor (som jeg tror skulle vær problemet da) og solgte den på palle med bilen. Den nye eieren bytta motor, men stod igjen med dette problemet. Han ga ti slutt opp og solgte bilen til meg.

Endret av _tommy-
Lenke til kommentar

er rimelig sikker på at det er induksjons-styrt tenning på denne,og da er svakheten ein liten svart boks med sju ledninger på(et stikk med sju kontakter)...den sitter sansynligvis skrudd fast på innerskjermen eller noe..... du kan prøve og skru denne av og pusse av den på baksida,og skrape til metall på skjemen der den er festet.den skal nemlig jordes der. viss ikke det hjelper ville eg ha byttet den.koster ikkje så alt for mange hundrelappene ;)

elktronikken trenger ikkje virke selv om du har 12v på coilen skjønner du...det er minusen elektronikken styrer....

Endret av saskansen
Lenke til kommentar
Har sett etter den, men finne den ikke. Hvor skal den ligge ? høyre/venstre ? framme/bak ?

varierer litt,men ligger som regel fastskrudd i innerskjerm på den sia som fordeleren og coilen sitter,siden begge disse har ledninger som går inn i denne boksen....

men er no ikkje sikker på om det er sånn tenning på den da,det må du nesten sjekke..... ligger det noen spoler nederst i fordeleren din,eller har den gammeldagse stifter?

hvor gammel er bilen?

Endret av saskansen
Lenke til kommentar

Har funnet noe nå tror jeg. Er 2 koblinger med 4 stikk, samt en vakumslange og en enkel kobling (lik som den grønne skal ver) som går inn på en svart boks. Er noe hvitt stoff bakpå denne. Kunne minne noe om det man finner bak kjøleribbene på en prossesor i en pc. tørka bort dette og slipte bort litt lakk, slik att den fikk kontakt. Det nytta ikke.

 

Har også en annen MB (som sviver), og på den er det en annen liten svart boks i tillegg til denne. Hvor den ene koblingen med 4 stikk og den grønne ledningen går innpå. Mens den andre går til den første boksen.

 

Prøvde å flytte denne over til "problembilen" og koblet det likt som i den som sviver. fikk da ein liten gnist i det jeg vridde om nøkkelen.

 

Den som tilsvarer den grønne ledningen, er på denne bilen en svart ledning som går bak til ca. motor/girkasseskille.

 

Edit:

Er nokså grønn på det elektriske, bare så det er sagt.

Har ikke sett så mye til noen spole så er vel stifter da

Er som sagt 89 mod.

Endret av _tommy-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Har ikke sett så mye til noen spole så er vel stifter da

Er som sagt 89 mod.

Jeg er 99,9% sikker på at den ikke har stifter. Dette ble, på stort sett alle bilmerker, erstattet med hallsensor tidlig på 80-tallet, eller før.

Lenke til kommentar

dette lukter som noen har blandet K-Jetronic og KE-Jetronic innsprøytningen.

 

vis du har K systemet så taes det bare et signal fra motoren i forbindelse med tenning og det taes forran på motoren, vis du har KE så taes det to signales, ett foran(samme std som på K) som ertil diagnose og et som taes bak fra svinghjul/momentomformer som er den som faktisk gir signal til coilen.

 

hvis bilen har KE systemet og man har satt inn en eldre motor med K oppsett så vil det ikke være signal på svinghjulet(vis dette ble byttet med) vet ikke engang om det vil være lagt til for sensorplassering ved svinghjulet.

 

opplevde akkurat samme problem når jeg byttet fra automat til manuell på den gamle 190E'n jeg hadde. fikk tak i gammel kasse med mammelt svinghjul og jeg viste ikke om dette med sensorene da så ble rimelig lost når motoren ikke starta.

Lenke til kommentar
Har ikke sett så mye til noen spole så er vel stifter da

Er som sagt 89 mod.

Jeg er 99,9% sikker på at den ikke har stifter. Dette ble, på stort sett alle bilmerker, erstattet med hallsensor tidlig på 80-tallet, eller før.

beklager fikk ikkje med meg at det var 89 modell----er nok garantert ikkje stifter da nei.....var vel volvo som dreiv lengst med det,og tror å huske at de slutta med det i 86 ;)

men viss du fant den svarte boksen,og det ikkje hjalp å gjøre reint,ville eg prøvd med ein ny sånn....har en tendens til å ryke.....den tia eg jobba i naf,tror eg jammen den var den aller vanligste grunnen til motorstopp ;)

ellers fikk du jo noen gode tips om sensorer her.....og den ledningen som går ned mellom motor og girkasse er nok ein sensor på svinghjulet........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...