Inaktiv bruker 2 Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Jeg har nettopp fullført 12 måneders førstegangstjeneste og søkte diverse skoler i vår. Jeg krysset av at jeg har hatt førstegangstjeneste på omslagsarket og ettersendte midlertidig tjenestebevis. Jeg var sikker på å komme inn på førstevalget mitt og har allerede fikset leilighet osv på stedet i utgangspunktet hadde tenkt å studere. Nå viser det seg at jeg kun har fått alderspoeng og realfagspoeng på svarbrevet og jeg mangler et halvt poeng på å komme inn på førstevalget mitt. Hva er det som har skjedd? Her skulle jeg jo hatt poeng for militærtjenesten min, eller? Har jeg misforstått noe eller må jeg rett og slett ringe saksbehandleren min og spørre hva som har skjedd? Hvis det viser seg at de enten ikke har registrert poengene ved en feil eller at noen av papirene mine ikke har kommet frem, vil jeg da få plass på førstevalget mitt dersom jeg er over poenggrensen når dette blir ryddet opp i? Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Hvilken kvote var det snakk om? Poeng for førstegangstjeneste teller kun i ordinær kvote. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Det gjelder ordinær kvote ja, glemte å spesifisere det. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Har du gått folkehøyskole? Jeg tror ikke en kan få ekstrapoeng både derfra og fra militæret. Lenke til kommentar
boratsmom Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) jeg har fått allslags poeng jeg. aldri har jeg gått på folkehøyskole, aldri har jeg vært i militæret. Endret 18. juli 2009 av boratsmom Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Ikke gått folkehøyskole, nei. :s Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Du får skolepoeng + alderspoeng og MAKS TO poeng for EN av følgende: ett års høyere utdanning, førstegangstjeneste. Altså: Ditt snitt * 10 + Realfagspoeng + Kjønnpoeng = Skolepoeng + Alderspoeng + Førstegangstjeneste\høyere utdanning Altså, om du har fått Skolepoeng + Alderspoeng + 2 er det riktig, hvis ikke må du ta kontakt med inntakskontoret\skoler SNAREST. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 midlertidig tjenestebevisKan det ligge noe i dette? Det er litt teit, men behandlingsstedet for søknaden har rett til å avslå slike ting, og du får ikke beskjed om dette. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Vel, må jo sende midlertidig tjenestebevis om tjenesten ikke er avsluttet innen fristen for å ettersende dokumentasjon. Har sendt mail om situasjonenn til saksbehandleren merket HASTER. Får jeg ikke svar innen kl 14 mandag ringer jeg de og får dette avklart på mandagen. Problemet er vel at de allerede har gitt bort alle studieplassene og dermed kan de ikke automatisk gi meg en plass uten videre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 midlertidig tjenestebevisKan det ligge noe i dette? Det er litt teit, men behandlingsstedet for søknaden har rett til å avslå slike ting, og du får ikke beskjed om dette. Det er jo rimelig dårlig gjort, med tanke på at det eneste du kan få tidsnok til å sende inn, er et midlertidig tjenestebevis, med mindre du dimmer jævlig tidlig. Jeg får for eksempel ikke mitt tjenestebevis før om en uke. Finnes det ingen regler for hva som duger for å få militærpoeng, og hva som ikke duger? Eller kan saksbehandlende institusjon bestemme dette etter eget forgodtbefinnende? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Dette ligger på Samordna opptak sine sider: MilitærtjenesteMilitær førstegangstjeneste skal dokumenteres med militært tjenestebevis (egen blankett), fra 2007 militær tjenesteuttalelse. Mangler du militært tjenestebevis/tjenesteuttalelse, ta kontakt med din rulleførende enhet. Attester, vernepliktsbok, diplom for vernedyktighetsmedalje o.l. er ikke tilstrekkelig. Søkere som har befalsskole eller utskrevet sersjantkurs, må sende vitnemål og tjenesteuttalelse. Søkere som avslutter tjenesten i perioden 1. juli -10. august 2009 må sende inn midlertidig tjenesteuttalelse for å få tilleggspoeng. Endelig tjenesteuttalelse må legges fram for lærestedet ved studiestart. http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_.../dokumentasjon/ Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 "Søkere som avslutter tjenesten i perioden 1. juli -10. august 2009 må sende inn midlertidig tjenesteuttalelse for å få tilleggspoeng. Endelig tjenesteuttalelse må legges fram for lærestedet ved studiestart." Det er vel rimelig tydelig at en har krav på militærpoengene på grunnlag av midlertidig tjenesteuttalelse? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 "Søkere som avslutter tjenesten i perioden 1. juli -10. august 2009 må sende inn midlertidig tjenesteuttalelse for å få tilleggspoeng. Endelig tjenesteuttalelse må legges fram for lærestedet ved studiestart." Det er vel rimelig tydelig at en har krav på militærpoengene på grunnlag av midlertidig tjenesteuttalelse? Selvsagt, forutsatt at tjenesten er avsluttet 1. juli eller senere. Dersom tjenesten er avsluttet før 1. juli, så er ikke midlertidig tjenestebevis tilstrekkelig. Lenke til kommentar
mjskovly Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Hva gjør jeg hvis jeg mener at jeg har fått for lite poeng?Svar ja på tilbudet, eventuelt ventelisteplass. Kontakt din saksbehandlende institusjon, som har papirene dine. Hvis en institusjon har gjort feil i poengberegningen, vil du beholde alle rettigheter i forhold til en studieplass du skulle ha hatt . Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Takker og bukker. Anser denne som oppklart og har sendt mail til saksbehandleren. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Bumper denne opp igjen ettersom det er krise nå. Dette blir litt av en tekst, men here it goes: Jeg kom som sagt ikke inn på studiet på det første opptaket og trodde dette ville ordne seg fordi jeg fikk lagt til mine 2 militærpoeng før suppleringsopptaket og trodde da jeg var den med høyest poengsum i ventelista. Jeg antok at det var minst 1 person (av 180 studieplasser) som ikke hadde svart eller sagt nei og forventet å få tilbudt en studieplass rimelig kjapt og anså saken som løst etter at saksbehandleren var veldig positiv for sjansene mine på telefonen. Den gang ei. Nå har det vært mye frem og tilbake mellom meg og saksbehandler og det viser seg at studiet ikke har tatt inn noen nye studenter etter svarfristen søndag 26. juli og ikke har planer om det heller. Jeg står fortsatt på venteliste, nå som nummer 4, men det har jo ingenting å si så lenge de i praksis ikke kommer til å ta inn en eneste ny student. Oppsummert: Fordi mitt midlertidige tjenestebevis ikke kom frem før hovedopptaket gjorde det at jeg mistet studieplassen jeg hadde blitt tilbudt (ifølge poenggrensen) om de 2 poengene hadde vært på plass før opptaket. De stengte flere inntak til studiet totalt, og jeg fikk aldri noen sjans til å rette opp dette enda jeg på oppfordring fra opptakskontoret sendte nytt tjenestebevis kun timer etter at jeg fikk vite at jeg ikke hadde kommet inn. What to do? Jeg mener jeg burde hatt muligheten til å rette opp at et lite brev har kommet på avveie (enten hos de eller posten) og at dette ikke skal ødelegge et år av livet mitt. Det er flere grunner til at jeg reagerer på hvordan dette har utviklet seg: Det jeg reagerer mest på er at jeg aldri fikk en sms, mail eller en kort oppringing om at jeg hadde krysset av for militærtjeneste på omslagsarket og krevd 2 militærpoeng, men at de ikke hadde mottatt noe militært tjenestebevis. Hadde de brukt 1 minutt på dette hadde aldri noe av dette skjedd. Må man sende alt av slike brev rekommandert? Hva hjelper det hvis det er de som har surret det bort eller lagt det i feil mappe? Er dette bare en "synd, trist, leit at vi aldri fikk dokumentet ditt, ditt problem"? Det andre jeg reagerer på er behandlingstiden for å få dette rettet opp. Jeg sendte brevet med nytt tjenestebevis mandag 20/7 og opptakskontoret sier nå at de først mottok det på torsdag 23/7 og at de la til poengene da. Jeg reagerte på at ingenting skjedde på samordnaopptak.no verken den torsdagen eller fredagen og jeg sendte i dag en mail for å spørre samordnaopptak.no når de mottok oppdateringen på poengene og de sier følgende: "Vi importerte en fil med nye saksbehandlingsdata fra HiST mandag 27.juli". Den samme mandagen fikk jeg en mail fra opptakskontoret hvor det står følgende: "Hei igjen! Du har nå fått militærpoeng som vil bli med på suppleringsopptaket." Rart jeg ikke fikk denne mailen på torsdagen som de nå i etterkant hevder var tidspunktet de la til poengene og bumpa meg opp i køen. Er noen av disse tingene noe jeg kan "ta" HIST på? Har de gjort noen formelle feil eller kan de rett og slett bare avvise og ignorere meg totalt mens de lyver om ting de lovt og gjort? Hvem er det jeg kan ta dette videre med? Er det noen lover eller regler som omfatter dokumenter som forsvinner, hvem bevisbyrden er på hvis noe slikt skulle skje og lignende? Nesten så jeg skulle tatt dette i juss-delen av forumet, jo. Håper virkelig at noen har noe fornuftig å bidra med som kan hjelpe meg. Jeg skal gå på den skolen og den linja uansett hva og håper virkelig ikke jeg må vente et år fordi et brev forsvant på veien til mappa mi. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Det andre jeg reagerer på er behandlingstiden for å få dette rettet opp. Jeg sendte brevet med nytt tjenestebevis mandag 20/7 og opptakskontoret sier nå at de først mottok det på torsdag 23/7 og at de la til poengene da. Jeg reagerte på at ingenting skjedde på samordnaopptak.no verken den torsdagen eller fredagen og jeg sendte i dag en mail for å spørre samordnaopptak.no når de mottok oppdateringen på poengene og de sier følgende: "Vi importerte en fil med nye saksbehandlingsdata fra HiST mandag 27.juli". Den samme mandagen fikk jeg en mail fra opptakskontoret hvor det står følgende: "Hei igjen! Du har nå fått militærpoeng som vil bli med på suppleringsopptaket." Rart jeg ikke fikk denne mailen på torsdagen som de nå i etterkant hevder var tidspunktet de la til poengene og bumpa meg opp i køen. Lærestedene (som står for saksbehandlingen) eksporterer filer til SO med den saksbehandlingen som er gjort. Det er i realiteten ingen forskjell om de sendte denne filen 23/7 eller 27/7, siden det ikke var noe opptak i mellomtiden. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Bumper denne opp igjen ettersom det er krise nå. Dette blir litt av en tekst, men here it goes: Jeg kom som sagt ikke inn på studiet på det første opptaket og trodde dette ville ordne seg fordi jeg fikk lagt til mine 2 militærpoeng før suppleringsopptaket og trodde da jeg var den med høyest poengsum i ventelista. Jeg antok at det var minst 1 person (av 180 studieplasser) som ikke hadde svart eller sagt nei og forventet å få tilbudt en studieplass rimelig kjapt og anså saken som løst etter at saksbehandleren var veldig positiv for sjansene mine på telefonen. Den gang ei. Dette burde du aldri akseptert. Men, ingen vits i å gråte over spilt melk. Det jeg reagerer mest på er at jeg aldri fikk en sms, mail eller en kort oppringing om at jeg hadde krysset av for militærtjeneste på omslagsarket og krevd 2 militærpoeng, men at de ikke hadde mottatt noe militært tjenestebevis. Hadde de brukt 1 minutt på dette hadde aldri noe av dette skjedd. Må man sende alt av slike brev rekommandert? Hva hjelper det hvis det er de som har surret det bort eller lagt det i feil mappe? Er dette bare en "synd, trist, leit at vi aldri fikk dokumentet ditt, ditt problem"? Det andre jeg reagerer på er behandlingstiden for å få dette rettet opp. Jeg sendte brevet med nytt tjenestebevis mandag 20/7 og opptakskontoret sier nå at de først mottok det på torsdag 23/7 og at de la til poengene da. Jeg reagerte på at ingenting skjedde på samordnaopptak.no verken den torsdagen eller fredagen og jeg sendte i dag en mail for å spørre samordnaopptak.no når de mottok oppdateringen på poengene og de sier følgende: "Vi importerte en fil med nye saksbehandlingsdata fra HiST mandag 27.juli". Den samme mandagen fikk jeg en mail fra opptakskontoret hvor det står følgende: "Hei igjen! Du har nå fått militærpoeng som vil bli med på suppleringsopptaket." Rart jeg ikke fikk denne mailen på torsdagen som de nå i etterkant hevder var tidspunktet de la til poengene og bumpa meg opp i køen. Er noen av disse tingene noe jeg kan "ta" HIST på? Har de gjort noen formelle feil eller kan de rett og slett bare avvise og ignorere meg totalt mens de lyver om ting de lovt og gjort? I utgangspunktet ville jeg sendt inn en klage på vedtaket. De poengene skulle ikke "bare" ha vært med i suppleringsopptaket, de skulle ha vært med i hovedopptaket. Skriv følgende brev til saksbehandlende institusjon: "Saksbehandlende institusjon Adresse Postnr Sted Ditt navn Adresse Postnr Sted Vedrørende opptak til studie <STUDIEKODE SEKS SIFFER> <NAVN PÅ STUDIE>, skoleåret 2009/2010. I hovedopptaket ble jeg ikke tilbudt studieplass ved nevnte studium, dette til tross for at jeg etter egne beregninger var innenfor poenggrensen. Etter kontakt med Deres saksbehandler ettersendte jeg nok en gang kopi av min midlertidige tjenesteuttalelse, nytteløst. I medhold av forvaltningsloven § 24 krever jeg begrunnelse for hvorfor dokumentasjonen ikke ble lagt til grunn for endring av poengsum til hovedopptaket. <Sted>, <Dato> <Din signatur>" Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Ring VG@@@!!!!!¤&/¤/%"#/#%%()&//¤&%/¤&¤# Neida, men kanskje allikevel : p MEdia kan av og til få frem godviljen hos sånne tullete byråkratiske idioter : ) (Men send det formelle klagebrevet først!!) Lykketil! Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Tusen takk Krikkert. Sender det first thing in the morning. Update følger. Endret 4. august 2009 av dannybatov Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå