Agentspoon Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Det største problemet mitt er alle scenene med "scene cut" ellernoe sånt. Vet ikke om det bare er min versjon eller, men når han sloss mot slangen, så vi jo nesten ingenting, for alt var erstattet med "deleted scene"... Det er faktisk et av de kuleste virkemidlene jeg vet om. Blanke rammer med en linje eller to med tekst flakker forbi i et slikt tempo at du de fleste gangene ikke rekker å lese mer enn halve setningen. I intense scener kommer de inn flere stykk om gangen, og gjør at du instinktivt forsøker å lese alt rasende fort. Virkemiddelet er tatt i bruk både for at personen som snakker i forgrunnen skal virke panisk, men også for at du skal aktivere et slags overmenneskelig fokus i de få sekundene det skjer. Du har kanskje ikke lagt merke til det, men i tillegg til tempoet har teksten alltid en smått symbolsk mening, så du får litt "les-flagre-aha/les-flagre-aha/les" rytme i det. Skråstreken tilsier at hjernen oppfatter budskapet cirka et brøkdelssekund før neste bilde... om du er heldig. De er i det hele tatt utrolig godt gjennomførte, og har noen ganger ført til et fårete smil eller en trillende latter fra min side. Spesielt i samtaler mellom Senjougahara og Araragi. Akkurat nå ser jeg filmen The Disappearance of Suzumiya Haruhi. Jeg ble først ganske overrasket over dens lengde, 2 h 43 min. Det er lenge for en anime-film. Så langt har jeg ikke blitt særlig imponert. Kanskje fordi serien om Haruhi prøver å være moderne på samme måte som Bakemonogatari, men bare unntaksvis får det til. Det beste med serien synes jeg faktisk er karakterdesignet på Nagato og Haruhi som gir automatisk blikkfang. Endret 22. april 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
viking-chan Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Det er faktisk et av de kuleste virkemidlene jeg vet om. Blanke rammer med en linje eller to med tekst flakker forbi i et slikt tempo at du de fleste gangene ikke rekker å lese mer enn halve setningen. Kan jeg spørre om hvordan du ser på de scenene? Hopper du tilbake slik for å lese teksten hvis du går glipp av den, f.eks.? Jeg er til tider ganske detaljopphengt og vil få med meg alt, men samtidig så ødelegger det liksom helheten og driven hvis man hopper frem og tilbake. Vil gjette at det går litt fortere å oppfatte én kanji enn vanlig tekst, så der kan det jo hende at oversettelsen kommer litt til kort. Endret 22. april 2011 av pingting Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Jeg er sikkert blant de få nordmennene på Diskusjon som leser engelsk raskere enn bokmål, noe som garantert gir meg et ørlite fortrinn. Men det er uansett ikke meningen at du skal være i stand til å lese alt. Klippetakten skifter fra cirka et sekund (en linje er lesbar) til et halvt sekund (en halv linje er lesbar) og nesten ingenting (du får med deg det mest "pregende" ordet).Hovedbudskapet ligger IKKE her. Det ligger i det personen sier i forgrunnen i et normalt tempo. Tekstrubrikkene fungerer som rene innfyllingspakker med tanker. Det totale innholdet du får med deg er dermed litt tilfeldig, og blir destod mer krevene å pusle på plass når det er flere seanser av denne typen på en gang. Det eneste som er sikkert er at du får med deg mer med denne teknikken, og at du av og til føler at du treffer blink. Det er SHAFT (de som står bak produksjonen) sin sedvanlige metode for å både provosere og fascinere på samme tid, hehe. Om du leser sent engelsk, er det klart at du får mye mindre glede av dem enn ellers. Det med kanji har jeg ikke tenkt på, men er sikkert sant da vi har lettere for å oppfatte bilder (slik kanji framtoner seg) enn tekst. Bare tenk på at du kan gjenkjenne en logo som stavelsen for noe selv om du bare ser den i et brøkdelssekund. Endret 22. april 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Nytter uansett ikke å krangle over karakter...*snip* Selv så jeg Eve no Jikan i dag....*snip* Ga den en 7 Eve no Jikan er det ikke lenge siden jeg også så, jeg syns den var overraskende bra jeg . Ga den en 9'er. Jeg holder på One Outs... *snip* Denne har jeg satt på pause etter 8 episoder, men jeg syns den var skikkelig awsome Han vrir og vender på det veddemålet så jeg blir grønn Hver gang jeg leser om Bakemonogatari og maset rundt den i denne tråden får jeg bare enda mindre lyst til å se den... Helt enig.... Har sett en/en halv episode, og det så ut som bare rot (Måten den er vist/filmet på). Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Det er faktisk et av de kuleste virkemidlene jeg vet om. Blanke rammer med en linje eller to med tekst flakker forbi i et slikt tempo at du de fleste gangene ikke rekker å lese mer enn halve setningen. Jeg tenker ikke på rammene i starten av serien og slikt, hvor det faktisk står noe, men de utallige scenen som forsvinner fordi de er "klippet bort" som det står. Slosskampen med slangen viser dette veldig godt. Kanskje det er det samme, men jeg syns det var utrolig irriterende, og ødela stemninga i serien. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Helt enig.... Har sett en/en halv episode, og det så ut som bare rot (Måten den er vist/filmet på). Er vel ikke så masete vel. Omtale av serier er selvfølgelig mye av det denne tråden handler om. Og å si at det er rot blir som å si at mange av elementene i Mona Lisa er overflødige. Det er orden i det tilsynelatende kaoset, du må bare være bevisst på hva det er du ser. Jeg tenker ikke på rammene i starten av serien og slikt, hvor det faktisk står noe, men de utallige scenen som forsvinner fordi de er "klippet bort" som det står. Slosskampen med slangen viser dette veldig godt. Kanskje det er det samme, men jeg syns det var utrolig irriterende, og ødela stemninga i serien. Ah, jeg forstår. Men da virker det nesten som om at du ser slosskampen som en ordinær actionscene. Det blir ofte litt feil når SHAFT står bak. Noen ganger lager de kun en kunstig actionscene for å vise en helt utrolig animasjon, og ellers skal kampene virke bestialske og forstyrrende. At de er "rene" og visuelt akrobatiske som i Bleach, Naruto osv. tror jeg aldri var meningen. Men jeg forstår at folk går lei slikt diffust snakk. Det er vanskeligere å forklare serien enn det er å bare se den selv. Er ei heller en jeg anbefaler til de som ikke har sett mye anime fra før. Og når alt er sagt tilslutt, er det ikke engang en serie innenfor min topp 10. Endret 22. april 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 The Disappearance of Suzumiya Haruhi var om mulig enda mer kjedelig enn Higashi no Eden-filmene. Om de ikke har noe bedre på tallerkenen, synes jeg ærlig talt de bare kunne latt være å ta seg bryet med å lage film av denne typen. Forferdelig melking av ellers flotte serier. Er egentlig ganske imponert over hvor lite som skjedde i de nesten 3 timene denne filmen faktisk varte. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Ah, jeg forstår. Men da virker det nesten som om at du ser slosskampen som en ordinær actionscene. Samt at det virker som et høyt gjenbruk av bilder/animasjoner, eller rett og slett bare stillbilder mens lyden pågår i bakgrunnen. Dette får meg til å føle at enten "faen, videoen er korrupt" eller at "hva faen er det de holder på med?" Det ødelegger for meg syns jeg. De bildene der gir meg ingenting. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Har sett Higashi no Eden 2 ganger nå og jeg forstår enda ikke hva som er så spesielt.. Jeg syntes plottet er smalt, karakterene er kjedelig og fargeløse og animasjonen er på bare et på et OK nivå. Og filmen var kanskje noe av det dårligste jeg har sett innen anime tror jeg.. Det var ren melking fra start til slutt.. Sorry, men Higashi no Eden er for meg et trist kapittel. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Ah, jeg forstår. Men da virker det nesten som om at du ser slosskampen som en ordinær actionscene. Samt at det virker som et høyt gjenbruk av bilder/animasjoner, eller rett og slett bare stillbilder mens lyden pågår i bakgrunnen. Dette får meg til å føle at enten "faen, videoen er korrupt" eller at "hva faen er det de holder på med?" Det ødelegger for meg syns jeg. De bildene der gir meg ingenting. Slik jeg har fattet det brukes de røde bildene som en slags sensur av mentalt perverse tanker som karakteren helst vil glemme at han tenkte. Og med pervers mener jeg ikke nødvendigvis seksuelt, men bare moralsk uriktig. Svart derimot symboliserer at han eller hun mangler ord. Det er rett og slett et øyeblikk der en er helt blank. Har sett Higashi no Eden 2 ganger nå og jeg forstår enda ikke hva som er så spesielt.. Jeg syntes plottet er smalt, karakterene er kjedelig og fargeløse og animasjonen er på bare et på et OK nivå. Og filmen var kanskje noe av det dårligste jeg har sett innen anime tror jeg.. Det var ren melking fra start til slutt.. Sorry, men Higashi no Eden er for meg et trist kapittel. Jeg likte atmosfæren i Higashi no Eden. Jeg kunne sympatisere med Saki, og syntes Akira var en kul og mysteriøs type med en stor eventyrlyst som man sjeldent ser i annet enn jungelfilmer. At han bruker byen som sin lekeplass på den måten, alltid selvsikker i sin ferd, var ganske fascinerende. Litt likt som Durarara!! på den måten egentlig: Akira framstår som en handlekraftig karakter hvis følelser og motiv er vanskelig å sette på spissen. Dette uten at han føles falsk eller tilgjort. Eksotisk er kanskje et dekkende begrep. De utradisjonelle scenene han lagde var vel mye av sjarmen, kombinert med et originalt konsept.. Filmene derimot er bare søppel. http://www.youtube.com/watch?v=4pdqeu9LW2c Og så en av tidenes beste åpninger da. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Ja det skal den ha! det er en av mine topp 5 introer! Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 (endret) Fikk litt sjokk i dag. Jeg hadde ventet et par dager på en ny episode av Kimi ni Todoke, og dultet eventuelt borti en og spurte når den ville komme. Han så på meg som et åpent spørsmåltegn, og erklærte at episode 12 var den siste. Kjipt tenkte jeg bare, siden selv om episoden var bra slik som serien generelt er, så hadde jeg overhodet ikke fått nok. Forventet 25 episoder som i første sesong, og håper nå på en slags Kimi ni Todoke ~ After Story ~. Ellers av serier som har imponert meg fryktlig i det siste er mangaen Watashi-tachi no Shiawase na Jikan. Temaet er dødsstraff, og den handler om hvordan en ung mann som avventer dødsstraff oppretter kontakt med en kvinne som selv har forsøkt å ta selvmord ved flere anledninger. Enormt høy kvalitet, og kun 8 kapitler. Anbefales til samtlige her inne. Har også nettopp begynt Phantom ~ Requiem for The Phantom ~. Er ikke så forferdelig overbevist etter første episode, da den ser ut til å ha en ganske overfladisk historie om den perfekte leiemorder aka Bourne Ultimatum, The Machine, Taken osv. Kompleksiteten virker som om det ligger på shounen nivå, men med voldige scener tilsvarende seinen. Det er sjeldent et pluss, for å si det sånn. Endret 25. april 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Behøver man å se Neon Genesis Evangelion før man ser Evangelion-filmene, eller er de uavhengige (i den forstand at fileme oppsummerer det nødvendige man trenger å vite)? Endret 29. april 2011 av Fred7555 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Ser meg gjennom Fist of the North Star (Hokuto no ken), en gammel fightingserie fra 80-tallet. Fantastiske greier. http://www.youtube.com/watch?v=9jj3gNff64U&feature=related Sangen får følelsene i sving rundt 1:25..basic story er at Shuu er en barndomsvenn av Ken, en fighter med overnaturlige krefter, som blir drevet av badguyen Souther til å bygge en pyramide i hans navn, som en trade mot at han gjør det istedet for alle slavene vi ser rundt. Dette er slutten på Shuu. Minst like episk som når Gandalf dør i LOTR. /sad panda..must..hold back..man tears. Endret 29. april 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 ^ Prøv å ikke link en video med en såpass stor spoiler i tittelen da. Behøver man å se Neon Genesis Evangelion før man ser Evangelion-filmene, eller er de uavhengige (i den forstand at fileme oppsummerer det nødvendige man trenger å vite)? Innholdsmessig dekker de to første filmene handlingen i seriene. Slutten blir derimot annerledes, og den tredje filmen er for det meste nytt stoff. Hva skal jeg si... Originalserien er hakket grovere slik som bare klassikere kan bli, mens filmene er rett og slett utrolig flotte å se på de også. Jeg angrer ikke på å ha sett begge. Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Tror jeg da starter med filmene, og kanskje ser serien en gang jeg føler for å se en gammel klassiker EDIT: Det er sånn at "Evangelion: 1.11 You Are (Not) Alone" og "Evangelion: 2.22 You Can (Not) Advance" er de beste versjonene? Endret 29. april 2011 av Fred7555 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Jeg vet ikke jeg. Den største styrken til Neon Genesis Evangelion er den mentale brutaliteten, synes jeg. Akkurat den delen får serien bedre fram enn filmene. Samtidig er det mange som mener at serien går litt sakte fram, og at filmene derfor er mye bedre pga høyt tempo. Jeg har derfor erklært tidligere at man bør se serien først, og de som fortsatt er i tvil om at det er et mesterverk, kan se filmene etterpå. Uansett. Såvidt jeg vet er de du har nevnt BluRay remastered utgaver med en del fiksing på animasjoner. Neon Genesis Evangelion har en massiv tilhengerbase i Japan, så det finnes knapt grenser for hvor mye penger som er lagt ned i de filmene. Neste filmklassiker av dette omfanget vil være Berserk (basert på, i manges øyne, verdens beste manga). Edit: Skal fortsette på Mushishi. Den hadde tross alt en del fascinerende episoder. Om jeg bare ser en om dagen, burde jeg kunne overleve tempoet / mangel på fremgang. Endret 30. april 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Skal si jeg har funnet en god del AMVer av Fullmetal Alchemist Brotherhood som fanger dens kvaliteter ufattelig bra. Dersom man ser på hendelsene isolert sett virker det mer seriøst, og det var den stemningen jeg savnet litt når jeg så serien i fulle drag. http://www.youtube.com/watch?v=yvU920JknQo http://www.youtube.com/watch?v=gTAxzsetw1I&feature=related Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 En av dem top AMV med Full Metal Alchemist i mine øyner er denne: http://www.youtube.com/watch?v=8zhMPb8rQlo Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Jeg likte hvordan de kjapt satte inn et par scener fra både Ef - A Tale of Melodies og Shakugan no Shana. Ellers syntes jeg at den klinget seg litt for mye til barndommen til Edward og Alphonse. Den prøvde tross alt å gjøre inntrykk med kampene i etterkant, men kom ikke fram til noen konklusjon fra dette. Historiemessig ga den derfor relativt mye avvik. Alt i alt bra dog. Tredjeplass på Akross er for Guds skyld ikke bare-bare. Store gutter som Nostromo pleier å henge der. http://www.youtube.com/watch?v=HxycfmmI9h0 AMV av Nostromo til Akross 2008, laget på en fillete bærbar. Ikke kødd engang. Endret 4. mai 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå