Agentspoon Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) ^ Jo, akkurat det der er et tilfelle der jeg med glede ser serier på ny. Dersom jeg ikke forstår dem venter jeg et år og forsøker på ny. Det har vært tilfelle med både Gankutsuou og Neon Genesis Evangelion. Når du begynner å nynne på "Blue" av Yoko Kanno innser du temmelig kjapt hvilken dybde som ble gitt til karakterer som Spike, Julia og Vicious. Dette er den legendariske trioen du ikke kommer deg unna med å kritisere for mye. Cowboy Bebop (1998), Ghost in The Shell (1995 / 2002) og Neon Genesis Evangelion (1995). Karakteristikk: regissørene er helt unike i måten de lager et univers helt fra bunnen av med et utrolig detaljnivå. Tenk på arkitoniske mesterverk, og forestill deg deretter en futuristisk by fullstappet med dem i nesten hver scene i 24 episoder eller mer. Ikke kun artistisk av utseendet, men med praktisk anrettet design som man faktisk ser poenget i. Det er kreativitet og intelligens på en ubegripelig skala for oss dødelige mennesker. Endret 4. mars 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 ^ Jo, akkurat det der er et tilfelle der jeg med glede ser serier på ny. Dersom jeg ikke forstår dem venter jeg et år og forsøker på ny. Tuller du? Hvis en serie er for "komplisert" og ikke klarer å formidle budskapet sitt, slik at du må se serien på nytt for å forstå den "ordentlig", har den jo feilet ganske godt da . Det syns nå jeg =P. Anyway, fikk nettopp de 2 første bøkene i Brody's Ghost (av Mark Crilley). Må si jeg er ganske spent på de neste bøkene som kommer Man ser helt klart hvor han har hentet inspirasjon fra =P (Death Note). Lenke til kommentar
Vetikkeheltjeg Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hehe Jeg likte Cowboy Bebop, men etter å ha hørt av utrulig mange att det er en sikker klassiker, att du ikke e en ekte ''anime-fan'' og att det er en av e beste seriene som er laget hittil, så forventet jeg bare litt mer enn det jeg fikk se gjennom serien. Følte ikke helt forholdet mellom Spike, Faye, Ed og Jet heller som gjorde det litt trist for min del. Men slutten på episode 26, og sangen ''Blue'' var utrolig bra ja Tror jeg skal begynne å se Ghost In The Shell Stand Alone Complex -> Ghost In The Shell Stand Alone Complex 2nd GIG nå, er ikke helt sikker Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) Du burde se de. Kjempegod serie med fantastisk kvalitet i 1080p Endret 4. mars 2011 av Fred7555 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Ser på Vampire Knight, jeg. Fantastisk tegnestil, og musikk som er sinnssykt stemningsfull. Mye bruk av kirkeorgel. Sjekk denne scenen f.eks fra episode 3. http://www.youtube.com/watch?v=IlxA8yA1lsw Lenke til kommentar
Vetikkeheltjeg Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Vampire Knights er bra ja ^^ Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) ^ Jo, akkurat det der er et tilfelle der jeg med glede ser serier på ny. Dersom jeg ikke forstår dem venter jeg et år og forsøker på ny. Tuller du? Hvis en serie er for "komplisert" og ikke klarer å formidle budskapet sitt, slik at du må se serien på nytt for å forstå den "ordentlig", har den jo feilet ganske godt da . Det syns nå jeg =P. Det er vel ikke klin umulig at det er deg som person det er noe som feiler? =P Hvilket utbytte ville vel jeg hatt av Hotel Rwanda når jeg var 7 år gammel? Det er å overdrive litt med scenarioet, siden jeg som sagt kun har ventet et år før jeg gjenopptok serier jeg ikke skjønte bæret av før. Gankutsuou f. eks. gikk meg vann over hodet for 3 år siden. Jeg så den på ny igjen i 2009 og stod plutselig ovenfor en serie av helt annen karakter. En meget god en sådan. Neon Genesis Evangelion er videre kjent for å ha en ganske uforståelig slutt for mange, da det er mange referanser til religiøs symbolisme, og en del tar stilling til Sigmund Freud sin psykoanalyse som er sterkt tilstedeværende, samt at et av hovedelementene er inspirert av en roman av Arthur C. Clarke. Å kunne identifisere disse og sette dem i sammenheng med det absolutte mesterverk handlingen faktisk er, gjorde at Neon Genesis Evangelion glatt kom inn på topp 5 listen min da og er plassert der til per dags dato. Så var det verdt det? Ja! Alt i alt er det relativt mange serier som har en ganske høy terskel for forståelse. Serial Experiments Lain, Kare Kano, Bakemonogatari osv. Ser på Vampire Knight, jeg. Fantastisk tegnestil, og musikk som er sinnssykt stemningsfull. Mye bruk av kirkeorgel. Sjekk denne scenen f.eks fra episode 3. http://www.youtube.com/watch?v=IlxA8yA1lsw Jeg tenkte med en gang på Code Geass når jeg så animasjonen, og firte av meg en liten latterkule når navnet Zero dukket opp. Endret 4. mars 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Samme her. Tenkte på Code Geass med en gang, og når navnet Zero ble brukt også + at det hørtes ut som om den jenten er voiced av den samme som Shirley (sjekket, og det er vist det) Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Oi, det la jeg ikke merke til. Tror hennes karakter ble helt overskygget og glemt foran de andre store stemmeskuespillerne som Norio Wakamoto og Jouji Nakata. Men da er Code Geass mer stjernespekket enn jeg hadde trodd, for Fumiko Orikasa (Shirley) har både stemmen til Rukia, Seras, Riza, Fuyutsuki-sensei blant andre. Litt rart hvordan de av og til på forhånd kan vite at en serie vil ta helt av, og derfor kan bruke blant de beste folkene i industrien. Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Det er vel ikke klin umulig at det er deg som person det er noe som feiler? =P Hvilket utbytte ville vel jeg hatt av Hotel Rwanda når jeg var 7 år gammel? Det er å overdrive litt med scenarioet, siden jeg som sagt kun har ventet et år før jeg gjenopptok serier jeg ikke skjønte bæret av før. Gankutsuou f. eks. gikk meg vann over hodet for 3 år siden. Jeg så den på ny igjen i 2009 og stod plutselig ovenfor en serie av helt annen karakter. En meget god en sådan. Når du vrir det på den måten blir det noe annet. Men igjen da er det jo din egen feil av å se en serie som klart ikke er egnet for din (mentale) alder. La meg vri det slik: Hvis du går på kino for å se en film og du ikke forstod handlingen i filmen og ble skuffet. Da er det enten din feil for å velge en film som klart ikke var egnet for deg, eller så er det filmen som var veldig dårlig til å formidle budskapet sitt slik jeg sa i forrige post. Det skal ikke være nødvendig å se en serie/film flere ganger for å like den, man ser en serie 1 gang og man liker den, eller ikke. Slik du sier at du tar heller å ser serien om igjen for å forstå den bedre tar jeg som at du ikke har lyst å gi serien en dårlig score basert på at du vet det er gammel klassiker. =P Endret 5. mars 2011 av Kenichi-san Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Både ja og nei. Som litt yngre har du ofte en bemerkelsesverdig selvtillitt hva dine egne evner til å observere angår. Etter å ha sett Death Note og fattet plottet, vil de fleste tenåringer sikkert føle seg smarte og litt veslevoksne dagen deretter. Da tror man at universet stort sett ligger foran ens fot, og at det på dette stadiet ikke skulle være noe problem å få med seg hvilken som helst annen serie som måtte bli anbefalt. Da blir man gjerne tatt litt på senga, og vil som et motverge for personlig nerverdigelse, avskrive noen serier som dårlige på ugrunnet vis. Likevel vil du som person utvikle deg mye på et år og smaken din vil naturligvis endre seg. Det er ofte i den sammenheng at du kikker tilbake mot gamle serier og gjør deg et par observasjoner som du tidligere var totalt uanende om. Der og da kan du altså bli inspirert til å gi serien en ny sjanse, og dersom mange andre anser den for å være en klassiker, er det ganske stor sannsynlighet for at du i det minste vil sette bedre pris på den enn sist gang. Smak er selvsagt det viktigste utgangspunktet, men det punktet er allerede kontrert ved at en nysgjerrighet ble pirret hos deg til å se en serie på ny. Man faller med andre ord sjeldent ned i de store fallgruvene dersom man først har gjort seg opp en overveid mening om å forsøke igjen. Positivt utfall er neppe garantert i alle tilfeller, men det er altså et av de få eksemplene på når det kan være lurt å se en serie to ganger. Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Ja, det kan jeg være enig i. Men nå ser ikke jeg ofte serier på nytt ihvertfall. Jeg kan se enkelte episoder og uansett om jeg så ser serien på nytt, endrer jeg aldri scoren iforhold til hva jeg ga den første gangen eller evt at jeg endrer den basert på at jeg har sett nye "bedre" serier. Det syns jeg blir feil ihvertfall Lenke til kommentar
""" Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Jeg har endret score på både serier, filmer og musikk ettersom jeg har blitt eldre, eller rett og slett bare har gitt serien/filmen/albumet en ny sjanse. Jeg trodde faktisk det var veldig normalt da folk forandrer seg over tid, uavhengig om det er 6 mnd eller 5 år, samt at alle jeg noensinne har pratet med ang. serier, film og musikk har hatt samme oppfatning som meg. Noe blir bedre, andre ting blir dårligere. Er ikke alt som er like holdbart og tåler tidenes tann. Og om en serie er bra så ser jeg den gjerne flere ganger, akkurat som jeg ser en film, eller hører på ei skive flere ganger. Om jeg finner noe dårlig kan jeg gjerne finne på å se serien/filmen eller høre på albumet i etterkant mo det er noe som generelt får masse skryt av folk, selv om jeg ikke likte produktet der og da. Og noen ganger kan serier, filmer og musikk ha en hel del greier jeg ikke får med meg på første forsøk, men kommer kommer klarere frem på andre eller tredje forsøk. Et godt eksempel på dette er The Wire. Jeg er fult klar over at det ikke er anime og ikke har noe i tråden her og gjøre, men serien funker bra som et eksempel. Første gang jeg så serien var jeg i ekstase over hvor bra den var, men andre gang jeg så den ble den enda bedre da jeg fikk med meg en del ting jeg ikke så første gang. Tredje gang jeg så serien var den blitt enda bedre igjen, og da har jeg altså sett 5 sesonger på tre ganger på to år. Jeg har også sett veldig mange andre si det samme om serien. Mange serer/filmer/band/album kan blir bedre, lettere og forstå o.l. jo flere ganger man ser den, mens andre ting igjen kan tape seg veldig og noen forblir det samme uansett hvor mange ganger man ser/hører på det. Har selv opplevd alle de tingene der. Og jeg endrer gjerne "score" også. La oss si at jeg ser en ny serie i dag som jeg synes er HELT fantastisk. Jeg gir serien 10/10 fordi jeg synes den er så fantastisk bra! Men når jeg ser serien igjen om to år er den døll, tam og kjeder meg ekstremt. Den har rett og slett ikke tålt tidenes tann i mine øyne. Er det feil av meg og da gi den en ny "score" som passer med mitt nye inntrykk av serien, eller "må" jeg forholde meg til førsteinntrykket mitt, selv om jeg to år seinere ikke kan fordra serien, siden jeg som person har forandret meg osv.? Edit: Noen smo gidder og anbefale en eller annen sprek serie som faktisk blir ferdig, og som ikke går over 50 episoder? Gjerne noe litt "voksent" med en god del vold, bra dialog, sprek animasjon og er veldig "mandig/barsk"? Endret 5. mars 2011 av OhMyOhMy Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Nettop ferdig med Ghost Hound som var meget bra. Begynte på Michico to Hatchin i dag. Meget lovende saker. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Tekst I anime verden hadde kanskje Michico to Hatchin som jeg har begynt på i dag passet. I vanlige serier så tror jeg Boardwalk empire hadde vært en fin serie for deg. Den er veldig bra og er produsert av HBO. Lenke til kommentar
""" Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Takktakk! Skal sjekke ut Michico to Hatchin. Boardwalk Empire har jeg selvfølgelig startet på siden Steve Buscemi er synonymt med Gud, helt, best, konge osv. Takk for tips uansett! Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Og jeg endrer gjerne "score" også. La oss si at jeg ser en ny serie i dag som jeg synes er HELT fantastisk. Jeg gir serien 10/10 fordi jeg synes den er så fantastisk bra! Men når jeg ser serien igjen om to år er den døll, tam og kjeder meg ekstremt. Den har rett og slett ikke tålt tidenes tann i mine øyne. Er det feil av meg og da gi den en ny "score" som passer med mitt nye inntrykk av serien, eller "må" jeg forholde meg til førsteinntrykket mitt, selv om jeg to år seinere ikke kan fordra serien, siden jeg som person har forandret meg osv.? Jeg syns det er greit, hvis det er snakk om at du ser for deg scoren til deg selv, men feks hvis du skulle nevnt serien til en person hadde jeg spesifisert at jeg likte serien veldig godt første gang jeg så den, men at den i ettertid ikke var så bra. Du kan feks si: Jeg ga serien 10/10 første gang jeg så den, men når jeg så nå nylig på nytt igjen følte jeg bla bla bla, men se serien en gang og se hva du syns. Endret 5. mars 2011 av Kenichi-san Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Når jeg ser på de mer nøyaktige skissene av vårens serier, kan jeg kun gremmes. Produsentene virker så late når de utenom oppfølgere til suksessrike serier, for det meste fokuserer på enten ecchi eller komedie. Riktignok liker jeg japansk humor dersom den er bra gjennomført, men vil helst ikke ha den kombinasjonen der man heller venter på punchlines enn noe annet. Komedie skal være et tillegg til et godt drama. Så langt virker det ikke som om det er noen serier som strekker seg særlig langt for å få det til. Rett og slett en stor mangel på ambisjon. På denne måten tror jeg aldri det vil komme en ny Great Teacher Onizuka, Neon Genesis Evangelion, Code Geass eller noe annet like storartet. Edit: Her er listen. Tror aldri jeg har sett så mange titler frontet med mindreårige, glatte barneansikt. At loli-kulturen selger så godt er like skremmende som at FRP har såpass høy valgomslutning i landet. Maria Holic Alive kan man kun vite at er bra fordi det er SHAFT, og at utseendet derfor alltid bedrar så til de grader. Ellers er det vel bare oppfølgerne Kaiji og Gintama som fanger oppmerksomheten. Heldigvis er det bedre kår blant OVA'ene, da spesielt mtp Black Lagoon: Roberta's Trail og Air Gear. De kan jeg faktisk til og med glede meg til. Endret 5. mars 2011 av Agentspoon Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Hva med Ghost in the Shell: Stand Alone Complex - Solid State Society 3D? Mars 26, 2011. Samt at siste Break Blade kommer ut samme dato Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå